Особливості вибору копінг-стратегій українськими підприємцями під час COVID-19

  • Алла М. Лісеная Харківський національний університет імені В. Н Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0001-9496-0253
  • Євген В. Лісений Харківський національний університет імені В. Н Каразіна, Харків, Україна https://orcid.org/0000-0002-9031-9060
Ключові слова: підприємництво, підприємець, торгівля, карантин, пандемія, COVID - 19, відношення до COVID - 19, копінг-стратегії, копінг-поведінка

Анотація

Стаття присвячена дослідженню вибору копінг-стратегій підприємців малого та середнього бізнесу в умовах пандемії COVID-19, під час якої підприємці стикалися з різними видами стресу та емоційної напруги, спричиненими як ризиками втрати бізнесу та економічними кризами, так і негативними психологічними станами переживання масового ПТСР. У статті наведено статистику стану підприємницької діяльності до та після пандемії COVID-19, а також проаналізовано питання особистого ставлення підприємців до карантинного обмеження та його впливу на бізнес. У статті розглянуто теорію копінг-поведінки Р. Лазаруса та С. Фолкмана, в рамках якої представлені основні трактування поняття «копінгу» та його базових елементів, як способів психологічного захисту індивіда в умовах переживання стресових та важких життєвих ситуацій. Проаналізовано вісім основних копінг-стратегій, які необхідні підприємцям в умовах загрози та ризиків бізнесу, спричинених економічними коливаннями кон'юнктури ринку через запровадження національних карантинних заходів. У статті описано процес емпіричного дослідження ставлення підприємців до перебігу та наслідків пандемії COVID-19, а також статистично розраховані копінг-стартегії, орієнтовані на вирішення завдань, емоції або уникнення, характерні українським підприємцями в умовах невизначеної економічної ситуації в державі. У статті розроблено та сформульовано основні рекомендації щодо інформаційної гігієни, контролю емоційного стану, розумового розвантаження, впровадження фізичних навантажень та довгострокового планування, які дозволять підприємцям зберігати емоційну стабільність та проводити профілактику ПТСР, викликаного наслідками пандемії COVID-19.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Aryna, G.A., Mykolaeva, V.V. (2019). Values and fears: the relationship between value preferences and fear of health problems. Clinical Psychology, 8(1). 103–117. (in Ukrainian) https://doi.org/10.17759/psycljn.2019080107

Ahmed, M.Z. Ahmed, O., Aibao, Z., Hanbin, S., Siyu, L., Ahmad, A. (2020). The epidemic of COVID-19 in China and associated psychological problems, Asian J. Psychiatry, 51. Art. 102092. https://doi.org/0.1016/j.ajp.2020.102092

EBA European Business Association, https://eba.com.ua

Hawryluck L., Gold W., Robinson S. , Pogorski S., Galea S., & Styra R. (2004). Сontrol and psychological effects of quarantine, Toronto, Canada Emerg Infect Dis. 10, 1206 12

Ahorsu, D.K., Lin. C.-Y, Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M.D. Pakpour, A.H. (2020). The Fear of COVID-19 Scale: Development and Initial Validation. International Journal of Mental Health https://doi.org/10.1007/s11469-020-00270-8

Zlyvkov V.L., Lukomska S.O., O.V. Fedan. (2016). Psychodiagnostics of personality in crisis life situations. Kyiv: Pedagogichna Dumka. (in Ukrainian)

Portal of psychological publications PsyJournals.ru, Perception of COVID - 19 people in the pandemic of 2020, Clinical and special psychology. 2020. 9(2), ()in Ukrainian) https://psyjournals.ru/psyclin/2020/n2/Pervichko_et_al_full.shtml.

Опубліковано
2021-12-29
Цитовано
Як цитувати
Лісеная , А. М., & Лісений, Є. В. (2021). Особливості вибору копінг-стратегій українськими підприємцями під час COVID-19. Психологічне консультування і психотерапія, (16), 6-11. https://doi.org/10.26565/2410-1249-2021-16-01