«Пралогічні» параметри методології глибинного пізнання

  • Tamara S. Yatsenko Завідувач кафедри психології, глибинної корекції та реабілітації Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького м. Черкаси, Україна https://orcid.org/0000-0002-1996-661X
Ключові слова: архаїчний спадок психіки, архетип, глибинне пізнання, пралогічне мислення, логічне мислення

Анотація

м. Черкаси, Україна

Стаття репрезентує актуальну проблему для практичних психологів, що стосується як природи феномена психічного, так і методології його пізнання. Ми зосередили дослідницьку увагу на архаїчному спадку психіки, що дало змогу констатувати особливу роль пралогічного мислення суб’єкта у формуванні (як і в об’єктивуванні) внутрішньої, неусвідомлюваної, стабілізованої суперечності, що є для нього особистісною проблемою. У роботі доводиться неспроможність логічного мислення суб’єкта як на рівні можливостей виявлення особистісної проблеми у її деструктивності впливу на психіку, так і перспектив її вирішення. За межами свідомості знаходиться і сам факт наявності процесів пралогічного мислення та його вплив на соціально-перцептивне сприйняття. Зазначений контекст дослідження визначив його завдання, які пов’язані з вивченням особливостей об’єктивування пралогічних ініціатив психіки в спостережувану площину з використанням візуалізованих засобів. Вирішення проблеми, заявленої в темі статті, зумовило необхідність уточнення відповідних методологічно-пралогічних параметрів процесу АСПП, що створюють сприятливі умови для глибинного пізнання позадосвідних (архаїчних) утворень. Робота визначає як можливості дослідження пралогічних детермінант особистісних проблем суб’єкта, так і діагностико-корекційні способи їхнього вирішення; у ній розкрито пралогічну сутність імпліцитного порядку, виявленого в процесі ранжування респондентом візуалізованих самопрезентантів з огляду на їхню емотивну значущість. Глибинне пізнання психіки сприяє розвитку логічного мислення суб’єкта завдяки оптимізації соціально-перцептивного інтелекту.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Andrushchenko, V.P., Yatsenko, T.S. (2012). Philosophical and psychological problems of the mental cognition methodology. Scientific journal of Dragomanov NPU. Series No. 12. Psychology: Coll. of scientific works. 36(60), 7-20. [in Russian]

Brudnyi, А.А. (2005). Psychological hermeneutics. М.: Labirint. [in Russian]

Yatsenko, T.S., Teslyuk, P.V., Yevtushenko, I.V., Avramchenko, S.M., Lysyanska, T.M., Kharchenko, … Zazhirko, M.P. (2005). Industrial standard of the higher education. Field of education: 0101 – Pedagogical education. Speciality: 6.010100 – Practical psychology. Educational and qualification degree: bachelor. Kyiv: Ministry of Education and Science of Ukraine. [in Ukrainian]

Grof, S. (2000). The Cosmic Game. M.: SATTVA. [in Russian]

Klix, F. (1983) Reawakening of thinking. M.: Progress. [in Russian]

Klein, M. (2007). Psychoanalysis works in 7 vol., Vol. 2. Love, Guilt and Reparation: And Other Works 1929 1942. Sirotkina, S.F., Melnikova M.L. (Eds.) Izhevsk: ERGO. [in Russian]

Levy-Bruhl, L. Primitive Mentality. (1930). M.: Ateist. [in Russian]

Levy-Bruhl, L. Primitive Mentality. (1999). М.: TERRA – Book club; Republic [in Russian]

Lewin K. (2001). Dynamic psychology: Selected works. M.: Smysl. [in Russian]

Maksimenko, S. D. (2013). Psychological learning of a person: genetic and modeling approach. K.: Vydavnychyi Dim “Slovo”. [in Ukrainian]

Maslow, A. (1999). Motivation and personality. SPb.: Eurasia. [in Russian]

Yatsenko, Т.S. (2006). Basics of the in-depth psycho-correction: phenomenology, theory and practice: Study guide for students of higher ed. establ. К.: Vyshcha shkola. [in Ukrainian]

Prigozhyn I. (1986). Order out of chaos: Man's new dialogue with nature. [transl. from English]. Archinov, V. I., Klimontovich, Yu.L., Sachkov, Yu.V. (Eds.). M.: Progress.

Yatsenko, T.S. (Ed). (2019). Psychodynamic paradigm. Scientific school of the academician of NAPS of Ukraine Tamara Yatsenko: joint monograph. Dnipro: Innovatsiya. [in Ukrainian]

Rank, O., Zaks G. (1994). The unconscious and forms of its manifestation. Zigmund Freud, psychoanalysis and Russian thought. M.: [in Russian]

Rogers, K. (1994). Personal Formation: A Look at Psychotherapy [Transl. from eng. by Zlotnik М.]. М.: Progress. [in Russian]

Stoyanova, I.Ya. (2007). Pralogical formations in health and disease. (Abstract of Doctor’s Thesis). Tomsk State University Faculty of Psychology, Department of Psychological Counseling and Psychotherapy, Tomsk.

Yatsenko, T. (Ed). (2010). Theory and practice of in-depth psycho-correction: The fourth and fifth author schools of the academician of NAPS of Ukraine T. Yatsenko. Yalta.: RIO KGU. [in Russian]

Yatsenko, T. (Ed). (2012). Theory and practice of in-depth psycho-correction: The sixth author school of the academician of NAPS of Ukraine T. Yatsenko. K.: Publishing House “N.P. Dragomanov NPU”. [in Russian]

Ivin, А.А. (Ed.). (2006). Philosophy. Encyclopedic dictionary М.: GARDARIKI. [in Russian]

Freud, Z. (2014). Psychopathology of everyday life. [Transl. from German]. SPb.: Azbooka, Azbooka-Klassika. [in Russian]

Freud, Z. (1991). Interpretation of dreams: [translation from German]. K.: Zdorovye. [in Russian]

Hawking, S. (2014). Universe. Three books about space and time. St. Petersburg: Amphora. [in Russian]

Galperin, P.Ya., Zhdan, А.N. (Eds.). Readings on the history of psychology. Moscow: Publishing House of the Moscow University, 1980. – 296 p. [in Russian]

Jung, К.G. (1994). Analytical psychology: (Tavistock lectures). Glossary/ К. G. Jung; [transl. from English, introduction by V.V. Zelensky]. St. Petersburg: Kentavr: Institute of Personality: Palantir. [in Russian]

Jung, K.G. and modern psychoanalysis. Readings on in-depth psychology. Issue 1. (1996). М.: CheRo. [in Russian]

Yatsenko, Т.S. (1989). Psychological basics of active preparation of future teachers to communicate with students: (D.Sc. Thesis). Kiev State Pedagogical Institute, Kiev. [in Russian]

Yatsenko, Т.S. (1996). Symbolism of dreams and psychological drawings. In: Psychological basics of group psycho-correction. Kyiv: Lybid. [in Ukrainian]

Yatsenko, T.S., Kmit, Ya.М., Moshenskaya, L.V. (2000). Psychoanalytical interpretation of the set of topical psychological drawings (in-depth psychological aspect). М.: SIP RIA. [in Russian]

Yatsenko, Т.S., Chobitko М., Dotsevich Т. (2003). Drawing in psycho-correction work of the practical psychologist [based on the psychoanalysis material of the set of topical drawings]. Cherkasy, 2003. [in Ukrainian]

Yatsenko, Т.S., Gluzman А.V. (2015). Methodology of the preparation of in-depth correctional psychologist. Dnepropetrovsk. [in Russian]

Yatsenko, Т.S. (2015). Self-deprevation of the psyche and misadaptation of the subject. Kyiv. [in Ukrainian]

Yatsenko, Т.S. (2017). Categories “complementarity principle” and “implicit order” in in-depth psyche cognition. Psychology of personality. 1(8). 13-21. [In Ukrainian]

Yatsenko, Т.S., Bondar, V., Galushko, L., Kainska, А., Pedchenko, О. (2018). Psychoanalysis of the art reproductions in the training of psychologists: Study guide. Dnipro-Kyiv: Innovatsiya. [in Ukrainian]

Yatsenko, Т.S. (2019). Archaic legacy of the psyche: psychoanalysis of the problem phenomenology. Dnipro: Innovatsiya. [in Ukrainian]

Yatsenko, Т.S., Gluzman О.V., Kalashnik І.V. (2008). In-depth psychology: diagnostics and correction of the tendency towards psychological death. Study guide. Yalta: RVV KSU. [in Ukrainian]

Yatsenko, T. (2018). Implicit order and functional efficiency in the deep knowledge of the psyche. Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools. 25(1). 23 – 37.

Yatsenko, T. (2019). The laws of the psyche in their universal functionality: professional training of a practical psychologist. Technologies of intellect development. 3(1). http://www.psytir.org.ua/index.php/technology_intellect_develop/issue/current

Pribram, K. H. (1971). Languages of the brain: Experimental paradoxes and principles in neuropsychology. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice‐Hall.

Опубліковано
2021-04-03
Цитовано
Як цитувати
Yatsenko, T. S. (2021). «Пралогічні» параметри методології глибинного пізнання. Психологічне консультування і психотерапія, (14), 5-27. https://doi.org/10.26565/2410-1249-2020-14-01
Розділ
ТЕОРЕТ. ТА МЕТОДОЛОГ. ПРОБЛЕМИ ПСИХОЛОГІЧН. КОНСУЛЬТУВАННЯ ТА ПСИХОТЕРАПІЇ