Роль емоційного інтелекту в самоактуалізації особистості
Анотація
Стаття присвячена аналізу ролі емоційного інтелекту у процесі самоактуалізації особистості дорослого віку. Описано актуальність вивчення зв’язку емоційного інтелекту та самоактуалізації в контексті сучасних наукових дискурсів та кризових умов суспільства. Стаття містить узагальнення результатів теоретичного аналізу проблеми самоактуалізації. Подано найбільш суттєві ознаки процесу самоактуалізації з точки зору гуманістичної психології та описано методологічні засади й основні аспекти розуміння самоактуалізації у вітчизняній психології згідно методологічних принципів діяльнісного підходу. Визначено сутнісні ознаки емоційного інтелекту особистості, його структура. Обґрунтовано, що емоційний інтелект має зв’язок із процесом самоактуалізації особистості через реалізацію особистості у повноті власного емоційного життя, спроможності до переживання пікових емоцій, контролю змісту емоційної сфери, тощо. Описано методичні засади дослідження, специфіку вибірки та порівнюваних діагностичних груп. Проаналізовані емпіричні дані вивчення самоактуалізації досліджуваних, найбільш значимі її параметри, вираженості у досліджуваних різних аспектів емоційного інтелекту. Отримані емпіричні дані інтерпретовано відповідно до класичних та сучасних наукових поглядів на природу процесів самоактуалізації та емоційного інтелекту. Інтерпретовано вираженість показників емоційного інтелекту в інтра- та інтерперсональній площині у двох групах досліджуваних – респондентів, які здобувають другу вищу освіту за спеціальністю «Психологія», і досліджуваних, що мають на меті самоактуалізуватися. Статистично обґрунтоване та змістовно аналізоване переважання міжособистісного емоційного інтелекту та його компонентів – розуміння чужих емоцій і управління чужими емоціями у представників вибірки, що мають на меті власну самоакуталізацію. Також, виявлено загально виражену для обох груп досліджуваних тенденцію до ідентифікації змісту власної емоційної сфери, її експресії та показника емоційного інтелекту загалом. На основі узагальнення емпіричних даних виявлено тенденцію поєднання ознак самоактуалізації та емоційного інтелекту в функціонуванні особистості.
Завантаження
Посилання
Goulman, D. (2009). Емоциональный интеллект [Emotional intelligence]. Moscow: ACT MOSKVA; Vladimir: VKT [in Russian].
Maslow, A. (2007). Мотивация и личность [Motivation and personality]. Sankt-Petersburg: Piter [In Russian].
Sedykh, K.V. (2016). Дослідження репрезентації соціально-політичної кризи в суспільній свідомості жителів України в системі системно-синергетичного підходу [Research of the representation of the socio-political crisis in the public consciousness of the inhabitants of Ukraine in the system-synergistic approach]. Psykholohiia i osobystist. [Psychology and personality], 1, 53-69 [in Ukrainian].
Sergienko, E.A. (2010). Test Dzh. Mjejera, P. Sjeloveja, D. Karuzo “Jemocional'nyj intellekt” (MSCEIT v. 2.0): Rukovodstvo [Questionnaire of emotional intelligence by J. Meyer, P. Salovey and D. Caruso (MSCEIT v. 2.0): Manual]. Moscow: Izd-vo “Institut psihologii RAN” [in Russian].
Starins'ka, N.V. (2015). Особливості самоактуалізації майбутніх психологів в процесі професійної роботи [Features of self-actualization of future psychologists in the process of professional training]. Kyiv: “Іnterservіs” [In Ukrainian].