Роль фіксованої уяви у виникненні узалежнення в підлітковому віці
Анотація
Стаття містить опис феномену фіксованої уяви як системоутворюючого елементу системи узалежнення особистості. Визначена роль фіксованої уяви як центру комунікації між іншими психічними процесами: емоціями, пам’яттю, мотивацією та мисленням у становленні залежності. Фіксована уява визначена як емоційно насичений образ, що створюється на основі процесу гіпертрофування частини дійсності в уяві і її добудування у фантазії. Проаналізовані особливості фіксованої уяви у становленні залежності від адиктивиного агенту. Побудована структурно-динамічна модель механізму адикції. Виявлено, що взаємодія емоції і образу розвивається по спіралі і поступово зумовлює фіксацію уявного образу. Визначена психологічна суть впливу кататимно-імагінативного образу на поведінку особисті. Створюється специфічна «амальгама» – сплав емоції і образу, який набирає самостійного надцінного значення. Представлена роль фіксованої уяви на різних етапах формування адиктивного процесу, специфіка фіксованої уяви як механізму виникнення узалежнення в підлітковому та ранньому юнацькому віці. фіксована уява визначена як та когнітивна інстанція, що створює вихідно «склеєний» амальгамований образ‑образ‑бажання. Описане значення аддиктивної субкультури на формування узалежнення як ритуалу ініціації. Поставлено питання про вагоме значення фіксованої уяви в процесі реабілітації хімічно узалежнених осіб, її роль у формуванні і збереженні тверезої поведінки особистості. можливість використання феномену фіксованої уяви для побудови позитивних терапевтичних когнітивно-поведінкових схем. Зазначена психологічна роль ритуалу переходу як вагомий чинник в реабілітації хімічно залежних осіб.
Завантаження
Посилання
Filts, O.O., Sedych, K.V, Mychailiv, S.M. (2018). Фіксована уява як механізм виникнення узалежнення [Fixed imagination as an addiction formation mechanism]. Психологія і особистість [Psychology and personality], 2 (14), 9-22. [in Ukrainian].
Goswick, R. (1982). Components of Looneliness During Adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 11, 373 383.
Knutson B. et al. (2000). FMRI Visualization of Brain Activity During a Monetary Incentive Delay Task. Neuroimage, 12, 20-27.
Korolenko, C.P., Donskyh, T.A. (1990). Семь путей к катастрофе. Деструктивные формы поведения в современном мире [Seven ways to disaster. Destructive forms of behavior in the modern world]. Novosibirsk: Nauka [in Russian].
Sapolsky R. (2017). Биология добра и зла. Как наука объясняет наши поступки [Biology of good and evil. How science explains our actions]. Moscow: Alpina non fikshen. [in Russian].
Sedych, K.V. (2015). Делінквентний підліток. Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів [Delinquent teenager. A manual for students in higher education]. Kyiv: Publishing House «Slovo». [in Ukrainian].
Steinberg L. (2014). Age of Opportunity: Lessons from the New Science of Adolescence. New York: Houghton Miffin.
Terner V. (1983). Символ и ритуал [Symbol and the ritual]. Moscow: Nauka [in Russian].
Winehold, B. (2009). Противозависимость: бегство от близости [Counteraddiction: escaping from intimacy]. Kamianets-Podilskyi: Axioma. [in Russian].