Психологічні характеристики батьків проблемних дітей

  • Myroslava I. Mushkevych Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Луцьк, Україна https://orcid.org/0000-0002-3268-5767
Ключові слова: функціонування сім’ї, сімейний стан, проблемні діти, особистісна диспозиція, статистичний аналіз

Анотація

проспект Волі, 13, Луцьк, 43025, Україна

Стаття присвячена дослідженню характеристик особистості та емоційної сфери батьків, які мають проблемних дітей, та визначає взаємозв’язок цих особливостей з дітьми. На основі науково обґрунтованого матеріалу, представленого в статті, статистичний аналіз даних, отриманих під час факторизації вихідного емпіричного фактажу, отриманого за допомогою стандартизованих психодіагностичних засобів. Предметом статистичного аналізу на цьому етапі було тестування гіпотези суттєвих відмінностей у ступені вираженості факторів особистості суб’єктів, згрупованих у різних категоріях за ознаками статі, віку, сімейного статусу та функціонування сім’ї. Зокрема, були виявлені достовірні відмінності в рівні особистісних чинників у суб’єктів різних статей щодо «конструктивного захисту», «поблажливо індиферентного особистого ставлення», «пасивно-захисної особистісної диспозиції» та «психостонічного особистого ставлення». Встановлено статистично значущі відмінності в рівні факторів особистості у субє’ктів з різним сімейним статусом у зв’язку з «екстравертованим розподілом особистості», «поблажливим виховним становищем» та «конструктивним виховним забезпеченням». Згідно з результатами статистичного аналізу вікових характеристик виразності особистих факторів батьків проблеми дітей виявлено статистично значущі відмінності за фактором «конструктивного виховного захисту», «інтровертно-педантичного особистого ставлення» та «поблажливого виховного розташування». Статистичний аналіз показників тяжкості факторів особистості у суб’єктів з різними типами функціонування сім’ї дозволив виявити статистично значущі відмінності в ряді факторів: «основне виховне розташування», «конструктивний виховний захист» та «інтровертно-педантичний особистісний стиль».

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Byul A., Tofel P. (2002). SPSS. Искусство обработки информации: анализ статистических данных и восстановление скрытых закономерностей: пер. с нем [Art of information processing: analysis of statistical data and the restoration of hidden patterns: Transl. from Germ.]. St. Petersburg: Diasoft YUG LLC. (in Russian).

Eidemiller E., Yusitskis V. (2009). Психология и психотерапия семьи [Family psychology and psychotherapy]. St. Petersburg: Peter. (in Russian).

Garbuzov V.I., Fesenko Yu.F., (2013). Неврозы у детей [Neurosis in children]. Moscow: Kogito-Center. (in Russian).

Mamaychuk I.I. (2006). Психокоррекционные технологии для детей с проблемами в развитии [Psychocorrectional technologies for children with developmental problems]. St. Petersburg: Rech. (in Russian).

Nasledov A.D. (2004). Математические методы психологического исследования: анализ и интерпретация данных [Mathematical methods of psychological research: analysis and interpretation of data]. St. Petersburg: Speech. (in Russian).

Nasledov A.D. (2005). SPSS: компьютерный анализ данных в психологии и социальных науках [SPSS: Computer Analysis of Data in Psychology and Social Sciences]. St. Petersburg: Peter. (in Russian).

Rechitskaya E.G., Puzanov B.P., Bogdanova T. (2012). Психолого-педагогическое сопровождение лиц с нарушением слуха. Учебное пособие для ВУЗов [Psychological and pedagogical support of persons with hearing impairment. Textbook for universities]. Moscow: Prometheus. (in Russian).

Semago N.Ya., Semago M. M. (2000). Проблемные дети: Основы диагностической и коррекционной работы психолога [Problem children: Basics of diagnostic and correctional work of a psychologist]. Moscow: ARKTI. (in Russian).

Schmidt V.R. (2007). Psychological Assistance to Parents and Children: Training Programs. Moscow: TU Sphere.

Varga A. (2000). Теория семейных систем Мюррея Боуэна. Основные понятия, методы и клиническая практика [Murray Bowen Family Systems Theory. Basic concepts, methods and clinical practice]. Moscow: Kogito-Center. (in Russian).

Yatsenko T.S. (2015). Динамика развития глубиной психокоррекции: теория и практика [The dynamics of the development of psycho-correction depth: theory and practice]. Dnepropetrovsk: Innovation. (in Russian).

Zakharov A.I. (2010). Дневные и ночные страхи детей [Day and night fears of children]. St. Petersburg: Rech. (in Russian).

Опубліковано
2019-01-27
Цитовано
Як цитувати
Mushkevych, M. I. (2019). Психологічні характеристики батьків проблемних дітей. Психологічне консультування і психотерапія, (10), 45-56. https://doi.org/10.26565/2410-1249-2018-10-07