Психологічні характеристики батьків проблемних дітей
Анотація
проспект Волі, 13, Луцьк, 43025, Україна
Стаття присвячена дослідженню характеристик особистості та емоційної сфери батьків, які мають проблемних дітей, та визначає взаємозв’язок цих особливостей з дітьми. На основі науково обґрунтованого матеріалу, представленого в статті, статистичний аналіз даних, отриманих під час факторизації вихідного емпіричного фактажу, отриманого за допомогою стандартизованих психодіагностичних засобів. Предметом статистичного аналізу на цьому етапі було тестування гіпотези суттєвих відмінностей у ступені вираженості факторів особистості суб’єктів, згрупованих у різних категоріях за ознаками статі, віку, сімейного статусу та функціонування сім’ї. Зокрема, були виявлені достовірні відмінності в рівні особистісних чинників у суб’єктів різних статей щодо «конструктивного захисту», «поблажливо індиферентного особистого ставлення», «пасивно-захисної особистісної диспозиції» та «психостонічного особистого ставлення». Встановлено статистично значущі відмінності в рівні факторів особистості у субє’ктів з різним сімейним статусом у зв’язку з «екстравертованим розподілом особистості», «поблажливим виховним становищем» та «конструктивним виховним забезпеченням». Згідно з результатами статистичного аналізу вікових характеристик виразності особистих факторів батьків проблеми дітей виявлено статистично значущі відмінності за фактором «конструктивного виховного захисту», «інтровертно-педантичного особистого ставлення» та «поблажливого виховного розташування». Статистичний аналіз показників тяжкості факторів особистості у суб’єктів з різними типами функціонування сім’ї дозволив виявити статистично значущі відмінності в ряді факторів: «основне виховне розташування», «конструктивний виховний захист» та «інтровертно-педантичний особистісний стиль».
Завантаження
Посилання
Byul A., Tofel P. (2002). SPSS. Искусство обработки информации: анализ статистических данных и восстановление скрытых закономерностей: пер. с нем [Art of information processing: analysis of statistical data and the restoration of hidden patterns: Transl. from Germ.]. St. Petersburg: Diasoft YUG LLC. (in Russian).
Eidemiller E., Yusitskis V. (2009). Психология и психотерапия семьи [Family psychology and psychotherapy]. St. Petersburg: Peter. (in Russian).
Garbuzov V.I., Fesenko Yu.F., (2013). Неврозы у детей [Neurosis in children]. Moscow: Kogito-Center. (in Russian).
Mamaychuk I.I. (2006). Психокоррекционные технологии для детей с проблемами в развитии [Psychocorrectional technologies for children with developmental problems]. St. Petersburg: Rech. (in Russian).
Nasledov A.D. (2004). Математические методы психологического исследования: анализ и интерпретация данных [Mathematical methods of psychological research: analysis and interpretation of data]. St. Petersburg: Speech. (in Russian).
Nasledov A.D. (2005). SPSS: компьютерный анализ данных в психологии и социальных науках [SPSS: Computer Analysis of Data in Psychology and Social Sciences]. St. Petersburg: Peter. (in Russian).
Rechitskaya E.G., Puzanov B.P., Bogdanova T. (2012). Психолого-педагогическое сопровождение лиц с нарушением слуха. Учебное пособие для ВУЗов [Psychological and pedagogical support of persons with hearing impairment. Textbook for universities]. Moscow: Prometheus. (in Russian).
Semago N.Ya., Semago M. M. (2000). Проблемные дети: Основы диагностической и коррекционной работы психолога [Problem children: Basics of diagnostic and correctional work of a psychologist]. Moscow: ARKTI. (in Russian).
Schmidt V.R. (2007). Psychological Assistance to Parents and Children: Training Programs. Moscow: TU Sphere.
Varga A. (2000). Теория семейных систем Мюррея Боуэна. Основные понятия, методы и клиническая практика [Murray Bowen Family Systems Theory. Basic concepts, methods and clinical practice]. Moscow: Kogito-Center. (in Russian).
Yatsenko T.S. (2015). Динамика развития глубиной психокоррекции: теория и практика [The dynamics of the development of psycho-correction depth: theory and practice]. Dnepropetrovsk: Innovation. (in Russian).
Zakharov A.I. (2010). Дневные и ночные страхи детей [Day and night fears of children]. St. Petersburg: Rech. (in Russian).