ОСОБЛИВОСТІ ВЗАЄМОЗВ'ЯЗКУ САМООЦІНКИ І ПОВЕДІНКОВОЇ СКЛАДОВОЇ «Я-КОНЦЕПЦІЇ» ОСОБИСТОСТІ З АНОМАЛІЄЮ РЕФРАКЦІЇ (НА ПРИКЛАДІ КОРОТКОЗОРОСТІ)
Анотація
Постановка проблеми. В сучасних дослідженнях залишається актуальним питання щодо структурних особливостей «Я-концепції» дорослої людини з аномалією рефракції.
Аналіз проблеми. В психологічній літературі тема взаємозв'язку між самооцінкою та поведінковою складовою «Я-концепції» дорослої людини з аномалією рефракції (на прикладі короткозорості) висвітлена недостатньо.
Мета дослідження – виявити особливості цього взаємозв'язку.
Методи дослідження. Тестування: опитувальник LSI Плутчика-Келлермана-Конте, методика кількісного вимірювання самооцінки (С. А. Будассі), методика діагностики схильності особистості до конфліктної поведінки (К. Томаса, адаптація Н. В. Гришиної), методика вимірювання рівня тривожності (Дж. Тейлора, адаптація В. Г. Норакідзе). Статистична обробка даних: f-критерій та факторний аналіз.
Опис вибірки: 50 осіб (31 жінка і 19 чоловіків), 25 – без порушення зору, у 25-ти – міопія.
Результати дослідження. Аномалія рефракції (на прикладі короткозорості) позначається на певних особливостях поведінкової складової «Я-концепції» особистості. Особистість з короткозорістю віддає перевагу механізму психологічного захисту «заперечення», а при здійсненні регулювання конфліктів частіше звертається до «співробітництва».
Вичення взаємозв’язків між показниками тестування виявило більш широкий, різноманітний і суперечливий характер цих зв’язків у групі особистостей з короткозорістю.
Висновки. Характер взаємозв'язку самооцінки і поведінкової складової «Я-концепції» особистості з аномалією рефракції (на прикладі короткозорості) визначається наступними особливостями.
Активізація механізму психологічного захисту «раціоналізація» сприяє підвищенню самооцінки, стимулює механізми «витіснення» і «компенсації», що має певний вплив на вибір «співробітництва» як домінуючого способу регулювання конфліктів. Названі особливості супроводжуються певним ускладненням (суперечливістю) поведінкової складової «Я-концепції».
Одержані результати можуть бути корисними при здійсненні консультаційної роботи з людьми, що мають аномалію рефракції.
Завантаження
Посилання
Arkhireeva T. V. Системный подход к пониманию структуры Я-концепций и закономерностей ее развития в детском возрасте [A systematic approach to understanding the structure of the self-concept and the patterns of its development in childhood] // Kul'turno-istoricheskaya psikhologiya. – 2008. – no.4. – P. 48-55. (in Russian)
Berns R. Развитие Я-концепции и воспитание [The development of self-concept and education]. - M.: "Progress", 1986. – P. 30-66. (in Russian)
Dolgova V.I., Ordina I.P. Я-концепция одаренных старшеклассников [I-concept of gifted high school students: Monograph]. – Bishkek: Izd-vo «DETs», 2012. – 155 p. (in Russian)
Dorosheva E.A., Rippinen T.O. Формирование образа Я у старших подростков со школьной близорукостью [Formation of the image I have in older teens with school myopia] // Vestnik NGU. Seriya: Psikhologiya, 2007. – no.2. – P. 65-77. (in Russian)
Petukhov V.M., Medvedev A.V. Особенности возникновения и прогрессирования школьной близорукости в условиях современного учебного процесса и их профилактика [Features of the occurrence and progression of school myopia in the conditions of the modern educational process and their prevention]. – Samara: Samar. gos. med. Un t, 2005. – P. 35-40. (in Russian)
Cherepakhina M.A., Rybakova E.G., Gurevich K.G. Зависимость качества жизни пациентов с миопией от степеней миопии и средства коррекции зрения [Dependence of the quality of life of patients with myopia on the degree of myopia and means of vision correction] // Klinicheskaya oftal'mologiya. Vol. 13. – no.2. – 2012. – P. 70 74. (in Russian)