Концептуальний потенціал позитивної психотерапії в контексті вивчення емоційного інтелекту особистості
Анотація
У статті проаналізовано концептуальний потенціал позитивної психотерапії в контексті вивчення ролі емоційного інтелекту (EQ) в процесі життєздійснення особистості. З’ясовано, що організмічне чуття (механізм розуміння) та емоційна компетентність (механізм інтерпретації), як компоненти EQ формуються на підставі вроджених здатностей до любові й пізнання. Дисбаланс в їх розвитку призводить до формування наївно-первинного або вторинно-реактивного типу особистості, яким притаманний, відповідно, інтер- та екстернальний модус життєздійснення. Найбільш оптимальним є інтегративний модус. Встановлено, що базові емоційні установки, репрезентовані в сферах Я і Пра-Ми є джерелами розвитку організмічного чуття, тоді як сфери Ми і Ти сприяють формуванню емоційної компетентності. Удосконалення першого відбувається головно в сферах Тіла і Сенсів, а другої − в Діяльності і Контактах
Завантаження
Посилання
Barrett L.F. Yak narodzhuiutsia emotsii: Taiemne zhyttia mozku ; [per. z anhl. Ya. Lebedenka] / L.F. Barrett. − Kharkiv : Klub simeinoho dozvillia, 2018. − 480 s.
Vsemirnaja jenciklopedija : Filosofia / Glavn. nauch. red. i sost. A.A. Gricanov. − M. : AST, Mn. : Harvest, − Sovremennyj literator, 2001. − 1312 s.
Goulman D. Jemocional’nyj intellekt na rabote / Djeniel Goulman ; [per. s angl. A. P. Isaevoj]. – M. : AST: AST MOSKVA; Vladimir : VKT, 2010. – 476 s.
Goulman D. Emotsiinyi intelekt / D. Goulman ; [per. z anhl. S.-L. Humetskoi]. − Kharkiv : Vivat, 2018. − 512 s.
Karikash V.I. Pjat’ vershin na zhiznennom puti: psihoterapija posredstvom transformacii jekzistencial’noj identichnosti / V.I. Karikash // Pozitum Ukraina : nauch.-prakt. zh-l. – 2008. – №2. – S. 18 – 20.
Karpenko Ye. Samoaktualizatsiia i adaptatsiia: vid konfrontatsii do kooperatsii monohrafia / Yevhen Karpenko. – Ivano-Frankivsk : Nova Zoria, 2013. – 272 s.
Ljusin D.V. Novaja metodika dlja izmerenija jemocional’nogo intellekta : oprosnik JemIn / D.V. Ljusin // Psihologicheskaja diagnostika. – 2006. – № 4. – S. 3 – 22.
Nosenko E.L. Emotsiinyi intelekt: kontseptualizatsiia fenomenu, osnovni funktsii : monohrafia / E.L. Nosenko, N.V. Kovryha. − K. : 2003. − 159 s.
Pezeshkian N. Psihosomatika i pozitivnaja psihoterapija / Nossrat Pezeshkian ; [per. s nem.]. – M. : Medicina, 1996. – 464 s.
Pezeshkian N. Trening razreshenija konflktov. Psihoterapija povsednevnoj zhizni. / N. Pezeshkian ; [per. s nem.]; 2-e izdanie. − M. : Institut pozitivnoj psihoterapii, 2007. − 296 s.
Psihologija lichnosti: Slovar’-spravochnik / Pod red. P. P. Gornostaja, T. M. Titarenko. Kiev : RUTA, 2001. − 320 s.
Talanov V.L. Spravochnik prakticheskogo psihologa / V.L. Talanov, I.G. Malkina-Pyh. − SPb. : Sova; M. : JeKSMO, 2003. − 928 s.
Cherenshchykova D.V. Pozytyvna psykhoterapiia yak zasib optymizatsii pedahohichnoho spilkuvannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh : avtoref. dys. ... kand. psykhol. nauk : 19.00.07 – pedahohichna ta vikova psykholohiia / Cherenshchykova Daria Viktorivna. – Ivano-Frankivsk, 2011. – 20 s.
Chetveryk-Burchak A.H. Mekhanizmy vplyvu emotsiinoho intelektu na uspishnist zhyttiediialnosti osobystosti : dys. ... kand. psykhol. nauk: 19.00.01 – zahalna psykholohiia, istoriia psykholohii / Chetveryk-Burchak Alina Hryhorivna. – Dnipropetrovsk, 2015. – 187 s.
Shpak M. Psykholohichni osnovy rozvytku emotsiinoho intelektu molodshykh shkoliariv : dys. ... d-ra psykhol. nauk: 19.00.07 – pedahohichna ta vikova psykholohiia / Shpak Mariia Myroslavivna. – K., 2018. – 560 s.
Shtajner K. Jemocional’naja gramotnost’: intellekt s serdcem. Rukovodstvo po uluchsheniju lichnyh i professional’nyh otnoshenij / Klod Shtajner.− K. : TOV «NVP «Interservis», 2016. − 303 s.