Створення опитувальника для визначення впливу стресогенних чинників на міжособистісне спілкування та адаптацію старших дошкільників з особливими потребами

  • Лариса Анатоліївна Черних Приватний психолог-консультант, Сєвєродонецьк https://orcid.org/0000-0001-5562-7669
Ключові слова: стрес, стресогенні чинники, старші дошкільники з особливими потребами, міжособистісне спілкування, дискримінативність, опитувальник, валідність, надійність

Анотація

У статті проаналізовано поняття стресу, стресогенних чинників у старших дошкільників з особливими потребами. Визначено види стресогенних чинників та ознаки стресового стану у старших дошкільників з особливими потребами. Виділено показники соціально-психологічної адаптованості до стресу у старших дошкільників з особливими потребами. Розроблено опитувальник для визначення впливу стресогенних чинників на міжособистісне спілкування батьків та дитини з особливими потребами, дитини з однолітками, перевірено його надійність і валідність. Всі питання були пов’язані зі стресогенними чинниками, міжособистісним спілкуванням дитини з батьками або однолітками і відображали контекст різних сфер життя соціальної дійсності. Перевірка шкал опитувальника здійснювалася за допомогою методу паралельного факторного аналізу, який визначив оптимальну кількість факторів. Було отримано високі показники надійності шкал опитувальника за критерієм α-Кронбаха, що обґрунтовує доцільність використання створеного авторського опитувальника. Було виділено й обґрунтовано три види валідності: конкурентну, очевидну, змістовну. Рівень впливу стресогенних чинників визначався за допомогою взаємозв’язку відповідей за шкалами «міжособистісне спілкування батьків та дитини», «міжособистісне спілкування дитини з однолітками» зі шкалою «вплив соціальних стресогенних чинників», який обчислювався за допомогою кореляційного аналізу Кендалла. Було обчислено дискримінативність опитувальника.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Anastazi A., & Urbina, S’yuzan (2007) Psychological testing. Saint-Petersburg: Piter, Russia [in Russian].

Meshcheryakova, B.G., & Zinchenko, V.P. (2003) Great psychological dictionary. Moscow, Russia [in Russian].

Bondarchuk, O.І. (2001) Psychology of family: a course of lectures. Kyiv, Ukraine [in Ukrainian].

Burlachuk, L. F. (2003) Psychodiagnostics. Saint-Petersburg: Piter, Russia [in Russian].

Gavrilova, E. A. (1999) The role of behavioral type A and mental stress in the development of coronary heart disease, the possibility of psychoprophylaxis and psychotherapy of the disease. Сardiology. Moscow, Russia : 9, 72 – 78. [in Russian].

Gottsdanker, R. M. (2005) Basics of psychological experiment. Moscow: Akademiya, Russia [in Russian].

Druzhinin, V. N. (2000) Experimental psychology. Saint-Petersburg: Piter, Russia [in Russian].

Zhizel’, Zh. (2003) Child stress and its causes. Moscow: RIPOL KLASSIK, Russia [in Russian].

Klajn, P. (1994) Test design reference guide. Introduction to psychometric design. Kyiv: PAN LTD, Ukraine [in Russian].

Matyushchenko, І.M. (2008) Pіdgotovka starshoklasnikіv dopomіzhnoї shkoli do socіal’nopsihologіchnoї adaptacії [Preparation of high school students of auxiliary school for social and psychological adaptation]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Udovenko, Yu. M. (2007) Vpliv nespriyatlivih umov socіalіzacії na psihіchnij rozvitok ditini [The impact of unfavorable conditions of socialization on the mental development of the child]. Candidate’s thesis. Kyiv [in Ukrainian].

Shcherbatyh, Yu.V. (2006) Psychology of stress and methods of correction. Saint-Petersburg: Piter, Russia [in Russian].

Опубліковано
2019-06-07
Як цитувати
Черних, Л. (2019). Створення опитувальника для визначення впливу стресогенних чинників на міжособистісне спілкування та адаптацію старших дошкільників з особливими потребами. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія Психологія, (66), 39-43. Retrieved із https://periodicals.karazin.ua/psychology/article/view/12958