TO THE PROBLEM OF FOREIGN LANGUAGES STUDYING BY STUDENTS OF HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS (ON THE EXAMPLE OF GERMAN LANGUAGE)

  • Юлія Олександрівна Гуляєва V. N. Karazin Kharkiv National University, Svobody Sq. , 4, Kharkiv, 61022
  • Римма Леонардівна Туренко V. N. Karazin Kharkiv National University, Svobody Sq. , 4, Kharkiv, 61022
Keywords: foreign language, words of common vocabulary, professionally oriented words, memorization, reproduction, music, student

Abstract

The article is devoted to the analysis of the music inflence on a foreign language study at the initial level of language profiiency. Until now, the question about the inflence of music on the process of memorizing foreign words remains unconcerned. There is no single point of view on this issue. Foreign
studies in this fild noted the positive inflence of music on the memorization process, emphasized the relationship between the nature of music and the emotional coloration of memorized words.
The students of the Faculty of Psychology, whose German language corresponds to A1 level, took part in the study. Students were asked to memorize 20 words of common vocabulary and 20 words of professional vocabulary in German with music and without musical accompaniment.
In the process of empirical research, it was established that, regardless of the musical accompaniment, students showed higher rates in studying foreign words of common vocabulary, in contrast to professionally oriented vocabulary. It was established the positive inflence of music on the process of memorizing and reproducing professional vocabulary, compared to the general one. It is empirically established that the musical accompaniment increases the number of errors at the initial level of language profiiency.
The perspective of further research is in studying the inflence of music on the process of teaching a foreign language to students with a higher level of language profiiency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Биконя О. П. Навчання майбутніх економістів ділових усних та писемних переговорів англійською мовою : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «теорія та методика навчання: германські мови» / Биконя Оксана Павлівна – Київ, 2006. – 22 с.

Кравчук Г. В. Методика навчання студентів технічних спеціальностей професійно орієнтованого англійського діалогічного мовлення на основі текстів науково-технічної реклами : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «теорія та методика навчання: германські мови» / Кравчук Ганна Валеріївна – Київ, 2010. – 19 с.

Крівчикова Г. Ф. Методика інтерактивного навчання писемного мовлення майбутніх учителів англійської мови : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «теорія та методика навчання: германські мови» / Крівчикова Галина Федорівна – Київ, 2005. – 32 с.

Максименко С. Д. Общая психология / С. Д. Максименко. – Киев: Ваклер, 2001. – 523 с.

Рудницька Т. Г. Інноваційні методи навчання іноземних мов у вищій школі в контексті гуманістичної спрямованості навчального процесу [Електронний ресурс] / Т. Г. Рудницька // Вісник Вінницького політехнічного інституту. – 2008. – Режим доступу до ресурсу: http://ir.lib.vntu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5837/628.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

Теплов Б. М. Психология музыкальных способностей [Електронний ресурс] / Б. М. Теплов // Академия педагогических наук РСФСР. – 1947. – Режим доступу до ресурсу: fie:///C:/Users/Yulia/Downloads/psych_musical_abilities.pdf.

Jaušovec N The inflence of Mozart’s music on brain activity in the process of learning [Електронний ресурс] / Norbert Jaušovec // Clinical Neurophysiology. – 2006. – Режим доступу до ресурсу: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1388245706014258.

Whitely P. The Inflence of Music on Memory [Електронний ресурс] / Paul L. Whitely // The Journal of General Psychology. – 1934. – Режим доступу до ресурсу: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00221309.1934.9917718.
Published
2018-09-05
Cited
How to Cite
Гуляєва, Ю. О., & Туренко, Р. Л. (2018). TO THE PROBLEM OF FOREIGN LANGUAGES STUDYING BY STUDENTS OF HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS (ON THE EXAMPLE OF GERMAN LANGUAGE). Visnyk of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series Psychology, (64), 104-107. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/psychology/article/view/11276