POSITIVE FUNCTIONING FEATURES OF STUDENTS WITH DISABILITIES

  • Олена Володимирівна Гуляєва V. N. Karazin Kharkiv National University, Svobody Sq. , 4, Kharkiv, 61022 https://orcid.org/0000-0002-6782-3226
Keywords: positive functioning, psychological well-being, personal sources of well-being, selfactualization, students with disabilities

Abstract

In contemporary psychology positive functioning is virtually identifid with the concept of psychological well-being. According to eudemonistic approach in the structure of psychological well-being, personal potential, realization of which in different filds of life provides well-being and self-actualization can be marked out. Personal potential is the total resources of positive functioning, which reflct successful life creation. Self-actualization represents the effective process of living, realization of one’s own way and selfimplementation.
The article is dedicated to analysis of personal sources of psychological well-being and selfactualization of students with disabilities as indices of their positive functioning. During empirical research it was established, that the level of positive functioning of such students is caused by the degree of realization of such components of personal source of psychological well-being as self-acceptance and the ability to manage
complex environments, and moreover components of self-actualization – autosympathy and spontaneity.
In addition, the ability to manage complex environments and spontaneity are specifi components, which determine the level of positive functioning of students with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Александров Ю.М. Критерии благополучия личности / Ю.М. Александров // Актуальні проблеми практичної психології: зб. наук. праць. Ч. 1 – Херсон, ПП Вишемирський В.С., 2008. – С. 12 – 14.

Барна М. В. Психологічні особливості побудови стратегій самореалізації студентів-інвалідів : автореф. дис. … канд. псих. наук : спец. 19.00.01 / Барна Мирослава Володимирівна – Київ, 2013. – 16 с.

Миндукова Ю. Е. Самодетерминация как фактор профессионального роста студентов с ограниченными возможностями здоровья [Електронний ресурс] / Ю. Е. Миндукова // Итоговая Научно-практическая конференция студентов Казанского федерального университета. – 2015. – Режим доступу до ресурсу: http://kpfu.ru/staff_fies/F420677343/Tom_4_2015_ISPR.pdf#page=272

Сердюк Л. З. Особистісна самореалізація та психологічне благополуччя як основні стратегічні лінії мотивації учіння студентів ВНЗ / Л. З. Сердюк / Науковий вісник Чернівецького університету. – Вип. 687. Педагогіка та психологія. – Чернівці: Чернівецький нац. у-т, 2014. – С. 151 – 159.

Швалб Ю. М. Майбутнє і сьогодення студентів з обмеженими функціональними можливостями: психологічні аспекти / Ю. М. Швалб, Л. В. Тищенко. – Київ: Основа, 2015. – 240 с.

Ryff C. D. Psychological well-being // Encyclopedia of gerontology: age, aging, and the aged / C.D. Ryff // San Diego, CA: Academic Press. – 1996. – P. 365–369.

Ryff C. D. The contours of positive human health / C. Ryff, B. Singer // Psychological Inquiry. – 1998. – Vol. 9, no1. – P. 1 – 28.
Published
2018-09-04
Cited
How to Cite
Гуляєва, О. В. (2018). POSITIVE FUNCTIONING FEATURES OF STUDENTS WITH DISABILITIES. Visnyk of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series Psychology, (64), 85-90. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/psychology/article/view/11265