PECULIARITIES OF MOTIVATION DEVELOPMENT FOR ACHIEVING SUCCESS AMONG STUDENTS OF AZERBAIJAN
Keywords:
the motive for success, the locus of control, the level of claims, self-esteem
Abstract
The article is devoted to the study of achievement motivation features as well as a personality characteristics of Azerbaijani students interconnected with it. The research sample consisted of 63 students of 1-4 courses of Social Sciences and Psychology Faculties at the Baku State University, specializing in «Social Work». The results of the research show that in the process of teaching students the number of students with a low motivation for achieving success increases and there is a decrease in the expressiveness of the motive for avoiding failure. In the process of training, the level of claims is relatively optimized, and the students of the fourth course have a decrease in the level of academic achievement, we explain this as the personal characteristics of the subjects of this course. Such personality traits revealed: low self-esteem, insuffiiently formed motive for success, as well as diffiulties in fiding employment for graduates on their specialtyDownloads
Download data is not yet available.
References
Власова О. І. Педагогічна психологія: Навч. посібник /О. І. Власова. – К.: Либідь. – 2005. – 400 с.
Зінченко В. О. Створення комплексу педагогічних умов для підвищення ефективності формування професійної спрямованості. /В. О. Зінченко // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту ім. Тараса
Шевченка. – 2007. – № 12. – Ч. 2. – С. 70-79.
Макаренко О. М., Голубєва М. О., Майстренко І. А.: Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. /О. М. Макаренко, М. О. Голубєва, І. А. Майстренко. – 2010 р., Т. 110 – С. 45-49.
Маслоу А. Мотивация и личность. /А. Маслоу. – М.: Евразия. - 1998. – 388 с.
Москвичев С. Г. Мотивация, деятельность и управление /С. Г. Москвичев. – Киев-Сан-Франциско. – 2013. – 492 с.
Радул В. В. Формування соціальної зрілості майбутнього вчителя в громадській і науково-дослідній діяльності: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01 /АПН України; Інститут педагогіки. – К., 1993. – 184 с.
Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога в образовании. /Е. И. Рогов. – М.: ВЛАДОС. – 1996. – 529 с.
Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. /Х. Хекхаузен. 2-е изд. СПб.: Питер: М: Смысл. – 2003. – 860 с.
Зінченко В. О. Створення комплексу педагогічних умов для підвищення ефективності формування професійної спрямованості. /В. О. Зінченко // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту ім. Тараса
Шевченка. – 2007. – № 12. – Ч. 2. – С. 70-79.
Макаренко О. М., Голубєва М. О., Майстренко І. А.: Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. /О. М. Макаренко, М. О. Голубєва, І. А. Майстренко. – 2010 р., Т. 110 – С. 45-49.
Маслоу А. Мотивация и личность. /А. Маслоу. – М.: Евразия. - 1998. – 388 с.
Москвичев С. Г. Мотивация, деятельность и управление /С. Г. Москвичев. – Киев-Сан-Франциско. – 2013. – 492 с.
Радул В. В. Формування соціальної зрілості майбутнього вчителя в громадській і науково-дослідній діяльності: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01 /АПН України; Інститут педагогіки. – К., 1993. – 184 с.
Рогов Е. И. Настольная книга практического психолога в образовании. /Е. И. Рогов. – М.: ВЛАДОС. – 1996. – 529 с.
Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность. /Х. Хекхаузен. 2-е изд. СПб.: Питер: М: Смысл. – 2003. – 860 с.
Published
2018-02-20
Cited
How to Cite
Кулієва-Кабаоглу, Ш., & Сорока, А. В. (2018). PECULIARITIES OF MOTIVATION DEVELOPMENT FOR ACHIEVING SUCCESS AMONG STUDENTS OF AZERBAIJAN. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series Psychology, (63), 8-11. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/psychology/article/view/10102