РЕЛІГІЙНО-АНТРОПОЛОГІЧНІ ПОГЛЯДИ ПРЕДСТАВНИКІВ УКРАЇНСЬКОГО ПРАВОСЛАВНОГО ТРАДИЦІОНАЛІЗМУ В КОНТЕКСТІ РЕФОРМАЦІЙНОЇ ІДЕОЛОГІЇ (КІНЕЦЬ XVI – ПОЧАТОК XVII СТ.)

  • Олена Гудзенко Волинський національний університет імені Лесі Українки; п-кт Волі, 13, Луцьк, 43025 https://orcid.org/0000-0003-2028-7697
Ключові слова: -, православ’я, самопізнання, ісихазм, духовне становлення

Анотація

У статті автор намагається проаналізувати репрезентацію релігійно-антропологічних ідей в творах представників релігійно-філософської думки в Україні кінця XVI – початку XVII століть. Їх погляди були зумовлені експансією католицизму та особливостями міжконфесійного протистояння. Відзначається, що з міркувань відстоювання православних візантійських та давньоруських традицій представники реформаційної ідеології у своїх творах презентували позиції щодо захисту віри предків від інокультурних впливів, збереження національних культурних цінностей шляхом звернення до основних положень Святого письма, першопочаткової структури християнського вчення, православних києворуських духовних традицій та цінностей. Особливо виразно вони виявились у богословських вченнях релігійно-філософської школи «острозьких традиціоналістів» (Острозький та Дерманський культурно-релігійні осередки). Автор відзначає, що найвідомішими представниками цього напряму в Україні були Василь Суразький, Іван Вишенський, Йов Почаївський, Йов Княгиницький, Віталій із Дубно. Вони вважали, що досягнути божественну істину можливо тільки через вивчення й практичне застосування творів східної патристики, а також – за допомогою активних внутрішніх пошуків духовного розуму, який повинен керуватися біблійними знаннями. Прикметно, що полемісти, представники ранньомодерної української релігійно-філософської та політико-культурної еліти, акцентували на внутрішній філософії мудрого розуму, в якому поєднано божественне та людське. Вони прагнули бути прикладом праведного буття для сучасників, втілюючи його принципи у своє життя та пов’язуючи його з чернечим подвижництвом. Автор доходить висновку, що філософсько-антропологічні погляди представників традиціоналізму розвивались в контексті парадигми християнського неоплатонізму, яка виражалась у ідеях ісихазму.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Олена Гудзенко, Волинський національний університет імені Лесі Українки; п-кт Волі, 13, Луцьк, 43025

Кандидатка філософських наук, доцентка кафедри всесвітньої історії та філософії

Посилання

the end of the XVI – the beginning of the XVII century: texts and researches. Kyiv: Nauk. thought. Pp. 328-336. (In Ukrainian).

Vyshensky, I. (1986). Scripture, which is called “thought spectacle”… Works. Kyiv: Dnipro. Pp.217-227. (In Ukrainian).

Vitaly. (1988). From the book “Diopter or Mirror and the expression of the human abdomen in the other world”. Ukrainian poetry of the XVII century (first half): Anthology. Kyiv: Soviet writer. Pp.46-52. (In Ukrainian).

Garat, I. (2017a). Hesychast tradition in the legacy of Vasyl Surazky. Young Scientist № 9 (49). September. Pp.21-26. (In Ukrainian).

Garat, I. (2017b). Philosophical and theological heritage of Vasyl Surazky. Bulletin of Lviv University. Series "Philosophical and Political Studies". Issue 14. Pp. 19-27. (In Ukrainian).

Garat, I. (2018). Philosophical and theological heritage and cultural and educational activities of Isakiy Boryskovych. Scientific notes of the National University “Ostroh Academy”. Series “Religious Studies”. Ostrog: OU OA. № 2 (14). Pp. 38–51. (In Ukrainian).

Hrushevsky, M. (1995). History of Ukrainian literature. Vol. 6. Kyiv: JSC “Charms”, 708 p. (In Ukrainian).

Humeniuk, S. (2013). Mystical practice of hesychia in Ukraine at the turn of the XVI - XVII centuries. Humanitarian Bulletin ZDIA. № 53. Pp. 154–165. (In Ukrainian).

Kvasyuk, L. (2008). Socio-political orientations “Scriptures to the bishops who fled from the Orthodox faith” (Ostroh, 1598) by Ivan Vyshensky. Ostroh local lore collection. Issue 3. Ostroh: OU OA. Pp.32-37. (In Ukrainian).

Kraliuk, P. (2009). Ivan Vyshensky and Ostroh cultural center. History of museum work, monument protection, local lore and tourism in Ostroh and Volyn. Scientific collection. Issue 2. Pp. 180-186. (In Ukrainian).

Kraliuk, P. (1997). “Counseling on piety”: context, ideas, author. Philological studies. Lutsk. Issue 2. Pp. 81-87. (In Ukrainian).

Kraliuk, P., Yakubovych M. (2011a). Vasyl Surazky: apology of the Orthodox tradition. Ostroh: Ostroh Academy National University Publishing House. 212 p. (In Ukrainian).

Kraliuk, P., Yakubovych M. (2011b). Vasyl Surazky and Ivan Vyshensky as figures of Ukrainian Orthodox traditionalism: historical and philosophical context. Religion and Society. №1 (5). Pp.50-55. (In Ukrainian).

Lysokolenko, T. (2011). Irrational cognition in the works of Ivan Vyshensky. Philosophy and political science in the context of modern culture. Philosophy. Issue 1 (1). Pp.245-250. (In Ukrainian).

Minenko, Y. (2018). Epigrams of Abbot Vitaly - a sample of Baroque identity. Methodological study. № 46. Pp.60–70. (In Ukrainian).

Nazaruk, V. (2017). Formation of the Baroque style in the works of writers of the Ostroh circle (second half of the 16th - first half of the 17th century). Abstract of the dissertation for the degree of Candidate of Philological Sciences in the specialty 10.01.01 - Ukrainian literature. Institute of Literature. T.G. Shevchenko National Academy of Sciences of Ukraine. Kyiv. 19 p. (In Ukrainian).

About the one true Orthodox faith and about the holy catholic apostolic church, from where it began, and how it spread everywhere. The works of the Ostrozh priest Vasily in 1588. (1882). Russian historical library published by the archaeographic commission. T. 7. Petersburg. Pp. 633-938. (In Russian).

The teaching of the Monk Iov of Pochaev on the renunciation of the world and on spiritual perfection. Conversations and teachings of the Reverend and God-bearing our father Iov, hegumen and miracle-worker of the Holy Lavra of Pochaev. (1884). Pochaev: Printing house of the Pochaev Assumption Lavra. Pp. 17-18. (In Russian).

Bee Pochaevskaya. A collection of instructive teachings and articles compiled and copied by the Monk Job Abbot of the Pochaev Lavra (1581-1651). (1884). Part 1. Pochaev: Printing house of the Pochaev Dormition Lavra. 316 p. (In Russian).

Surazky, V. (1988). About the One True Orthodox Faith and the Holy Cathedral Apostolic Church. Ukrainian literature of the XIV-XVI centuries. Kyiv: Naukova Dumka. Pp.236-249. (In Russian).

Franko, I. (1981a). Life and characteristics of Ivan Vyshensky. Collection of works in fifty volumes. T.30. Kyiv: “Scientific Thought”. Pp. 177-212. (In Ukrainian).

Franko, I. (1981b). Works by Ivan Vyshensky. Collection of works in fifty volumes. T.30. Kyiv: “Scientific Thought”. Pp. 40-177. (In Ukrainian).

Havruk, J. (2010). Dermansky center in the context of religious and cultural activities of Prince V.K. Ostroh. Scientific notes of Vinnytsia State Pedagogical University named after Mykhailo Kotsyubynsky. Series: History. Issue 18. Pp. 13-18. (In Ukrainian).

Kovalchuk, N. (2019). The phenomenon of universality in the works of Ivan Franko. Galicia studies and materials. Volume 5. Philosophy in Galicia II. Rzeszow: Publishing House of the University of Rzeszów. Pp. 194-204. (In Polish).

Опубліковано
2021-06-30
Цитовано
Як цитувати
Гудзенко, О. (2021). РЕЛІГІЙНО-АНТРОПОЛОГІЧНІ ПОГЛЯДИ ПРЕДСТАВНИКІВ УКРАЇНСЬКОГО ПРАВОСЛАВНОГО ТРАДИЦІОНАЛІЗМУ В КОНТЕКСТІ РЕФОРМАЦІЙНОЇ ІДЕОЛОГІЇ (КІНЕЦЬ XVI – ПОЧАТОК XVII СТ.) . Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (64), 60-69. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2021-64-6
Номер
Розділ
Статті