ВИЗНАЧЕННЯ І ВЛАСТИВОСТІ ДГ’ЯНИ В ЙОҐА-СУТРАХ ПАТАНДЖАЛІ (YS 1.39, 2.11, 3.2, 4.6)

  • Dmitry A. Danilov Інститут філософії імені Г. С. Сковороди НАН України; вул. Трьохсвятительська, 4, Київ, 01001 https://orcid.org/0000-0002-6173-1160
Ключові слова: дг’яна, дхарана, самадхі, Йоґа-сутри, Патанджалі, йоґа

Анотація

У статті визначено характеристики терміна «дг’яна» в «Йоґа-сутрах» Патанджалі. Досліджено згадки про дг’яну у тексті Патанджалі, показано, що поняття «дг’яна» в «Йоґа-сутрах» вперше отримує виражене філософське обґрунтування, в якому ключову роль відіграє когнітивна складова терміна. Незважаючи на давню історію дослідження «Йоґа-сутр», поняттю дг’яна та його властивостям було приділено мало уваги, що визначає актуальність дослідження. У статті розкрито зміст сутр Патанджалі, що пояснюють властивості дг’яни: ретельно проаналізовано місце дг’яни в досліджуваному тексті, її зв’язок з іншими поняттями, а також її ієрархічне положення. Встановлено, що «Йоґа-сутри» включають у себе не тільки визначення дг’яни, але й описують її функцію по відношенню до свідомості – стійкість до неуважності, що визначає значення дг’яни як практики для збирання свідомості докупи. У результаті аналізу сутр вдалося виявити дві ключові властивості дг’яни щодо свідомості: «інтегруючу» та «трансцендуючу». Дг’яна призводить до стану зібраності свідомості, що є «інтегруючою властивістю» дг’яни як практики щодо протидії неуважності свідомості. Показано, що дг’яна, будучи інструментом подолання «розщеплення» свідомості, проявляє свою «трансцендуючу властивість», що сприяє ускладненню свідомості. Також у коментарі В’яси до «Йоґа-сутри» виділено перший приклад «соматизації дг’яни»: таким чином виявлено семантичний перехід від ментально-орієнтованого розуміння дг’яни до тілесноспрямованої, «соматичної» концепції, коли акцент уваги в йозі був зміщений від когнітивності до тілесності.

Завантаження

Біографія автора

Dmitry A. Danilov, Інститут філософії імені Г. С. Сковороди НАН України; вул. Трьохсвятительська, 4, Київ, 01001

Здобувач ступеня к. ф. н.

Посилання

/

Посилання

Āgāśe, K. Ś. (Ed.). (1904). Pātañjali Yoga Sūtra. Pune: Ānandāśrama. Retrieved from http://gretil.sub.uni-goettingen.de/gretil/1_sanskr/6_sastra/3_phil/yoga/patyog_u.htm.

Danilov, D. A. (2016). Dhyana: transformation of the understanding of meditation from the Rigveda to the Upanishads. Mul’tyversum. Filosofs’kyy̆ al’manakh – The Multiverse. Philosophical Almanac, 7–8(155–156), 6–85. (In Ukrainian).

Danylov, D. A. (2017). Specificity of dhyana in the Mokshadharma of the Mahabharata. Współpraca europejska – European cooperation, 11(30), 57–72. (In Russian).

Dasgupta, S. N. (2012). A History of Indian Philosophy (Vol. I). Delhi: Motilal Banarsidass.

Deussen, P. (1920). Allgemeine Geschichte der Philosophie, mit besonderer Berücksichtigung der Religionen (Band 1, Abteilung 3: Die nachvedische Philosophie der Inder, nebst einem Anhang über die Philosophie der Chinesen und Japaner). Leipzig: F. A. Brockhaus. (In German).

Eliade, M. (2004). Yoga: Immortality and Freedom. (S. V. Pakhomov, Trans.). St. Petersburg: Publishing house of St. Petersburg State University. (Original work published 1954). (In Russian).

Frauwallner, E. (2008). History of Indian philosophy (Vol. I). Dehli: Motilal Banarsidass.

Hauer, J. W. (1958). Der Yoga, Ein indischer Weg zum Selbst, Kritisch-positive Darstellung nach den maßgeblichen Quellen mit einer Übersetzung der maßgeblichen Quellen. Stuttgart: W. Kohlhammer Verlag. (In German).

Classical Yoga (The Yoga Sūtras of Patañjali and Vyasa Bhashya). (1992). (Ye. P. Ostrovskaya & V. I. Rudoy, Trans.). Moscow: Nauka. (In Russian).

Larsen, G. & Bhattaracharya, R. S. (Eds.). (2011). Encyclopedia of Indian Philosophies (Vol. XII. Yoga: India’s Philosophy of Meditation). Dehli: Motilal Banarsidass.

Larson, G. J. (1989). An Old Problem Revisited: The Relation between Sämkhya, Yoga and Buddhism. Studien zur Indologie und Iranistik, 15, 129–146.

Maas, Ph. (2014). Der Yogi und sein Heilsweg im Yoga des Patañjali. [Preprint]. In K. Steiner (Ed.), Wege zum Heil(igen): Sakralität und Sakralisierung in hinduistischen Traditionen? Wiesbaden: Harrassowitz. Retrieved from https://www.academia.edu/7054657/Der_Yogi_und_sein_Heilsweg_im_Yoga_des_Patañjali. (In German).

Mahabharata. Mokshadharma (Book XII, Ch. 174–367, Part 1). (2012). (B. L. Smirnova, Trans.). Moscow: Drevneye i Sovremennoye. (In Russian).

Mallinson, J. & Singleton, M. (2017). Roots of yoga. London: Penguin Books.

Safronov, A. G. (2018, April 19). Yoga Sutra. Deconstruction of the text. Andrey Safronov [Video Web log]. Retrieved from https://youtu.be/v7miI5FceqM?t=5s. (In Russian).

Safronov, A. G. (2015, June 28). Sutras 1.29.–1.30. “Obstacles to yoga” and the defense mechanisms of the psyche [Web log message]. Yoga Sutra. Commentary of modern practitioner. Retrieved from http://www.yoga-sutra.org/2015/06/blog-post.html. (In Russian).

Sastry, A. M. (Ed.). (1977). The Bhagavad Gita with the commentary of Sri Sankaracharya. Madras: Samata Books.

Vallee-Poussin, L. (1936–1937). Le Bouddhisme et le Yoga de Patanjali. Mélanges Chinois et Bouddhiques, 5, 223–242. (In French).

White, D. G. (2014). The Yoga Sutra of Patanjali. Princeton; Oxford: Princeton University Press.

Wujastyk, D. (2017). Some Problematic Yoga Sutras and their Buddhist Background. Retrieved from https://www.academia.edu/25517181/Some_Problematic_Yoga_Sutras_and_their_Buddhist_Background.

Цитування

DHYĀNA: SOTERIOLOGICAL GNOSIOLOGY IN THE TEXTS OF HAṬHAYOGA
Danylov D. (2018) Bulletin of Taras Shevchenko National University of Kyiv. Philosophy
Crossref

Опубліковано
2018-06-29
Цитовано
Як цитувати
Danilov, D. A. (2018). ВИЗНАЧЕННЯ І ВЛАСТИВОСТІ ДГ’ЯНИ В ЙОҐА-СУТРАХ ПАТАНДЖАЛІ (YS 1.39, 2.11, 3.2, 4.6). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (58), 79-89. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2018-58-8
Номер
Розділ
Статті