HERMENEUTICS, REPRESENTATION AND VISUAL ART: LIMITS OF VISUAL (AS) LANGUAGE

  • N. V. Bevz Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv, Ukraine
Keywords: hermeneutics, structural-semiotic analysis, visual art, representation, image, sign, language

Abstract

Clarification of the question of the legality of representing the system of artistic images of visual art as a special kind of language is a very urgent task for modern humanitarian science. An analysis of this problem shows that the composition of each sample of visual art does not need to be viewed as an “utterance” in the literal sense of the word, nor is it to speak of the “visual language of art” in the same sense in which we speak of a natural language. To be a sign means to be a representation of something, but not every representation is a sign in its special linguistic understanding. The images embodied in visual art often lack the attributes of a linguistically interpreted sign. However, if we widely interpret the concepts of sign and language, then hermeneutics and structural-semiotic analysis reveal practically inexhaustible interpretative possibilities, transforming the external form of our sociocultural existence into a kind of “text”. This “maneuver” transforms the interpretation and analysis of sign-symbolic systems into a variety of culturological studies, and in certain cases allows them to serve as a theoretical basis for social criticism in its creative and political forms.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Андрейчук Н. І. Застосування терміну код в антропокультурній лінгвістиці : [електронний ресурс] / Н. І. Андрейчук. – Національний університет «Львівська політехніка», 2009. – Режим доступу : https://ukrsense.dp.ua/index.php/USENSE/article/view/23/37.

Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика / Ролан Барт ; [пер. с фр.; сост., общ. ред. Г. К. Косикова]. – М. : Прогресс, 1989. – 616 с.

Барт Р. Система Моды. Статьи по семиотике культуры / Ролан Барт ; пер. с фр., вступ. ст. и сост. С. Н. Зенкина. – М. : Издательство им. Сабашниковых, 2003. – 512 с.

Бетти Э. Герменевтика как общая методология наук о духе / Эмилио Бетти ; [пер. с нем. Е. В. Борисов]. – М. : Канон+ ; РООИ Реабилитация, 2011. – 144 с.

Бергер П. Социальное конструирование реальности. Трактат по социологии знания / П. Бергер, Т. Лукман ; пер. c англ. и вступ. статья Е. Руткевича. – М. : Медиум, 1995. – 323 с.

Бодрийяр Ж. Забыть Фуко / Жан Бодрийар ; [пер с фр. Д. Калугина]. – СПб. : Владимир Даль, 2000. – 96 с.

Брекнер Р. Изображённое тело. Методика анализа фотографии / Розвита Брекнер ; [пер. с нем.] // Интер. – 2007. – № 4. – С. 13–32.

Введение в гендерные исследования : [ч. I] / под ред. И. А. Жеребкиной. – Харьков : ХЦГИ, 2001 ; СПб. : Алетейя, 2001. – 708 с.

Гадамер Х.-Г. Истина и метод: основы философской герменевтики / Ханс-Георг Гадамер ; [пер. с нем.; общ. ред. и вступ. ст. Б. Н. Бессонова]. – М. : Прогресс, 1988. – 704 с.

Голицын Г. А. Информация, поведение, творчество / Г. А. Голицын, В. М. Петров. – М. : Наука, 1991. – 224 c.

Гройс Б. Медиум становится посланием : [электронный ресурс] / Б. Гройс. – Режим доступа : http://magazines.russ.ru/nz/2003/6/gr13.html.

Котова-Олійник С. Ґендерна абетка для українських медіа : [посібник] / Софія Котова-Олійник, Богдана Стельмах, Оксана Ярош. – Луцьк : Волинська мистецька агенція «Терен», 2013. – 50 с.

Лотман Ю. М. Структура художественного образа / Ю. М. Лотман. – М. : Искусство, 1970. – 384 с.

Ле Гуин У. Автор «Записок на семенах акации» и другие статьи из «Журнала ассоциации теролингвистов» : [электронный ресурс] / Урсула Ле Гуин ; [пер. с англ.]. – Режим доступа : https://ruslib.net/read/b/2319.

Маклюэн Г. M. Понимание Медиа : Внешние расширения человека / Г. М. Маклюэн ; [пер. с англ. В. Г. Николаева]. – М. : Гиперборея, Кучково Поле, 2003. – 464 с.

Ньюарк К.Что такое графический дизайн? / К. Ньюарк ; [пер. с англ.]. – М. : АСТ ; Астрель, 2005. – 256 c.

Пинкер С. Язык как инстинкт : [электронный ресурс] / Стивен Пинкер ; [перевод с англ. Е. В. Кайдаповой; общ. ред. В. Д. Мазо]. – М. : Едиториал УРСС, 2004. – 456 с. – Режим доступа: https://www.e-reading.club/book.php?book=127337.

Попова О. В. Политический анализ и прогнозирование / О. В. Попова. – Москва : Аспект Пресс, 2011. – 464 с.

Поспелова О. В. Гендерные исследования: вводный курс / О. В. Поспелова, Н. Н. Кукаренко, М. А. Львова. – Архангельск : Поморский ун-т, 2007. – 355 с.

Рибейро Э. Мода и мораль / Эйлин Рибейро ; [пер. с англ. Г. Граевой]. – М. : Новое литературное обозрение, 2012. – 264 с.

Рикёр П. Конфликт интерпретаций. Очерки о герменевтике / Поль Рикёр ; [пер. с фр. и вступит. ст. И. С. Вдовиной]. – М. : КАНОН-пресс-Ц ; Кучково поле, 2002. – 624 с.

Розенсон И. А. Основы теории дизайна / И. А. Розенсон. – СПб. : Питер, 2008. – 219 с.

Усманова А. Р. Женщины и искусство: политики репрезентации / А. Р. Усманова // Введение в гендерные исследования : [ч. I] / под ред. И. А. Жеребкиной. – Харьков : ХЦГИ, 2001 ; СПб. : Алетейя, 2001. – С. 465–492.

Черневич Е. В. Язык графического дизайна / Е. В. Черневич. – М. : ВНИИТЭ, 1975. – 137 с.

Штомпка П. Визуальная социология. Фотография как метод исследования / Петр Штомпка ; [пер. с польск. Н. В. Морозовой, авт. вступ. ст. Н. Е. Покровский]. – М. : Логос, 2007. – 168 с.

Якобсон Р. О лингвистических аспектах перевода / Р. Якобсон ; [пер. с англ. Л. А. Черняховской] // Вопросы теории перевода в зарубежной лингвистике : [сб. статей : переводы]. – М. : Международные отношения, 1978. – С. 16–24.

Ярская-Смирнова Е. Возникновение и развитие гендерных исследований в США и Западной Европе / Елена Ярская-Смирнова // Введение в гендерные исследования : [ч. I] / под ред. И. А. Жеребкиной. – Харьков : ХЦГИ, 2001 ; СПб. : Алетейя, 2001. – С. 17–48.

Bailey R. 7 Graphic Design Trends for 2017 : [electronic resource] / R. Bailey. – Mode of access : http://www.thedesignrange.com/7-graphic-design-trends-for-2017.

Cohen A. P. The symbolic construction of community / Anthony P. Cohen. – London ; New York : Routledge, 1985. – 128 p.

Female Spectators: Looking at Film and Television / Ed. by E. Deidre Pribram. – London : Verso, 1988. – 220 p.

Fiell C. Graphic Design for the 21-st Century: 100 ofthe World’s Best Graphic Designers / Charlotte Fiell, Peter Fiell. – Taschen, 2003. – 638 p.

Fowler R. Language as social practice / R. Fowler // Handbook of Discourse Analysis. – London, 1985. – Vol. 4. – pp. 61–83.

Kliever J. The 9 Graphic Design Trends You Need to be Aware of In 2016 : [electronic resource] / J. Kliever. – Mode of access : https://designschool.canva.com/blog/design-trends-2016.

Kuhn A. Women’s Pictures: Feminism and Cinema / Annette Kuhn. – London ; New York : Verso, 1994. – 285 p.

Lewis J. Ideological Octopus: an Exploration of TV and Its Audience / Justin Lewis. – London : Routledge, 1991. – 192 p.

Shafqat S. Top 22 Designing Trends For 2015 That are must for Graphic Designers : [electronic resource] / S. Shafqat. – Mode of access : http://www.instantshift.com/2015/03/26/graphic-design-trends-2015.

Top Ten Design Trends for 2015 & 2016 : [electronic resource]. – Mode of access : http://www.jessicachampagne.com/news/2015/6/14/design-trends-for-20152016.

Zoonen L. Van. Feminist Media Studies / Liesbet van Zoonen. – London ; Thousand Oaks; New Dehli : Sage Publications Ltd, 1994. – 208 p.

Published
2017-12-24
Cited
How to Cite
Bevz, N. V. (2017). HERMENEUTICS, REPRESENTATION AND VISUAL ART: LIMITS OF VISUAL (AS) LANGUAGE. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series "Philosophy. Philosophical Peripeteias", (57), 9-19. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2017-57-2
Section
Articles