ЧИ ВСЕ ЗАХІД ЗНАЄ ПРО ПРИРОДУ? (ОБРАЗ ПРИРОДИ В КИТАЙСЬКІЙ ТРАДИЦІЇ)
Анотація
У статті обговорюється образ природи в китайській традиційній культурі. Перевага віддається саме філософському (а не культурологічному, літературознавчому, етичному, естетичному, етнологічному) аналізу. Втім, матеріал, на якому робиться цей аналіз, походить з різних джерел досвіду і має різний характер – символічний, концептуальний, поетичний, літературний, історичний, мовний. Це цілком корелює з характером і змістом традиційної китайської культури як такої, що виявляє відомий, але, з точки зору автора, недостатньо продуманий, а між тим, визначальний для її структури, принципів побудови і дії, та й взагалі, для самої події Китаю і китайського способу присутності, синкретизм. Утім, дуже важливо зауважити, що цей синкретизм не може розумітися у загальноприйнятому сенсі міфологічної змішаності, має досить неординарну специфіку і корелює з «матрично-мережевим» – назвемо це так – характером китайського образу природи. Синкретизм природи в китайській традиції це, так би мовити, майже синкретизм математичного детермінанту, матриці в «матаналітичному» сенсі – коли є присутніми багато різних елементів, але таким чином, що кожний знаходиться на своєму місці, і перебуває з кожним іншим елементом у цілком впорядкованих відносинах, і отже складає щільну структуру – в даному випадку, не тільки формальну, але також, концептуальну, актуальну і навіть, прагматичну. В цьому плані, ще одна математична асоціація традиційного китайського образу природи, яка виникає в нас тут само, є асоціація з поняттям групи в теорії груп. Природу, 天上的 («Піднебесну») в китайському традиційному ключі можна визначати як своєрідний інваріант певної групи (чи багатьох груп) перетворень, як множину всіх симетрій системи – міфологічних, формальних, мовно-письмових, образотворчих, етичних, естетичних, поетичних, політичних тощо.
Так, в китайській культурі є метафори, ба більше, вона переповнена метафорами. Але і в традиційній китайській культурі взагалі, і в китайській «натурфілософській» доктрині зокрема, будь-яка метафора, з нашої точки зору, є, передусім, метафорою структури і режиму структури.
Основна увага у статті приділяється аналізу головних рис іманентного способу побудови ідеї природи в межах китайської культурної традиції (і відповідних структурних та інструментальних утворень) – антропності, мовності, характерної естетизації, специфічної ролі числового компоненту, устрою просторово-часових смислів тощо.
Завантаження
Посилання
Tan, Ch. (2013). Confucius. London-New York: Bloomsbury.
Derek, L. (2010). The Tao of success: the five ancient rings of destiny. New York: Jeremy P. Tarcher/Penguin.
Liu, JeeLoo. (2006). An introduction to Chinese philosophy (From Ancient Philosophy to Chinese Buddhism). Oxford-Malden: Blackwell Publishing.
Lu, Yongxiang (Ed.). (2015). A History of Chinese Science and Technology. Volume 1. Shanghai Jiao Tong University Press, Shanghai and Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
Lu, Yongxiang (Ed.). (2015). A History of Chinese Science and Technology. Volume 2. Shanghai Jiao Tong University Press, Shanghai and Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
Lu, Yongxiang (Ed.). (2015). A History of Chinese Science and Technology. Volume 3. Shanghai Jiao Tong University Press, Shanghai and Springer-Verlag Berlin Heidelberg.
Zhang, Q. An Introduction to Chinese History and Culture. Berlin, Heidelberg: Springer-Verlag, 2015. 467 p.
Smarandache, F., ZhengJie, J. (2008). Chinese Neutrosophy and Taoist Natural Philosophy. Xiquan Publishing House. Chinese Branch, 2008 [in Chinese].
DeWitt, R. (2018), An Introduction to the History and Philosophy of Science [in Chinese].
Luo, Zhufeng (ed.). (2016). Chinese Dictionary. Volume. 5. Tangyu Dictionary Publishing House "Chinese Dictionary" Working Committee [in Chinese].
Luo, Zhufeng (ed.). (2016). Chinese Dictionary. Volume. 6. Tangyu Dictionary Publishing House "Chinese Dictionary" Working Committee [in Chinese].
Luo, Zhufeng (ed.). (2016). Chinese Dictionary. Volume. 9. Tangyu Dictionary Publishing House "Chinese Dictionary" Working Committee [in Chinese].
Ma, Wenxi and Zhang, Guibi (Ed.), (1996). Тhe Ancient Chinese Knowledge Dictionary. Beijing: Zhonghua Book Company [in Chinese].
Авторське право (c) 2025 Марина Смоляга

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).