“ПОГЛЯД” ІНШОГО ТА КСЕНОФОБІЯ: ФЕНОМЕНОЛОГІЧНІ РОЗШУКИ СУТНОСТІ ПРИСТРІТУ

  • Антон Жеронкін Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0001-0713-8921
Ключові слова: Паноптикум, расизм, сексизм, гомофобія, тривога, апотропей

Анотація

Феномен “пристріту”, широко поширений у багатьох культурах і соціальних групах, вже досліджували з різних боків, але філософське значення цього явища залишається недостатньо вивченим. Метою поточного дослідження було визначення джерел в людській психіці та соціальних структурах, які роблять віру в пристріт можливою і, ба більше, універсальною для різних культур. Дослідження базувалося на феноменологічному підході з використанням елементів структуралістського та герменевтичного підходів. В ході дослідження було визначено, що людство завжди пов’язувало пристріт зі “злим оком Іншого”, і “погляд Іншого” вже є досить вивченим у феноменологічному дискурсі. З цього боку, розглянуті концепції Е. Гуссерля, М. Мерло-Понті, Ж.-П. Сартра, М. Бубера. Феноменологічна концепція “Погляду” (The Look) була розширена структуралістами, передусім, М. Фуко. Саме він увів у філософський дискурс поняття “The Gaze” (також Погляд) і проаналізував його соціальні моделі (“паноптикум”) та наслідки для людини (діалектика суб’єктивації та об’єктивації). Також були розглянуті концепції психоаналітиків кляйніанського спрямування, які пов’язані з параноїдно-шизоїдною позицією, а отже і з “втечею-боротьбою” зі злим Іншим. Визначено, що страх перед пристрітом є універсальною рисою людської психіки, що пов’язаний з процесами контейнерування власних психічних елементів у умовного Іншого. Визначено п’ять гіпотетичних джерел, що впливають на виникнення віри у пристріт і ксенофобних ідеологем. Чотири з них визначені як ключові. Дослідження привносить до соціальної філософії та філософської антропології нове розуміння феномену пристріту і може бути використане для подальших досліджень у галузі філософії, історії емоцій тощо.

Завантаження

Біографія автора

Антон Жеронкін, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

Жеронкін Антон Володимирович

аспірант,  філософський факультет

Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

майдан Свободи, 4, Харків, 61022, Україна

Посилання

Bernasconi, R. (1995). Sartre’s Gaze Returned: The Transformation of the Phenomenology of Racism. Graduate Faculty Philosophy Journal, 18, 2, 201-221.

Bion, W. R. (1962). Learning from Experience. London: William Heinemann.

Bryson, N. (1984). Vision and Painting: The Logic of the Gaze. Journal of Aesthetics and Art Criticism, 43, 2, 219-221.

Esquirol, J. M. (2017). Philosophy as Attentive Gaze. HASER, Revista Internacional de Filosofía Aplicada, 8, 125-144.

Foucault, M. (1997). Discipline and Punish. Harmondsworth: Penguin Books.

Foucault, M. (1980). Power/Knowledge: Selected Interviews and Other Writings, 1972-77. Brighton: Harvester Press.

Holligan, C. (1999). Discipline and Normalization in The Nursery: The Foucauldian Gaze. Scottish Educational Review, 31, 2, 137-148.

Kimani, A. W., Maina, F. W., Kiboi, J. M. (2024). The Dignity of Creation Turning the Gaze to an African Women’s Eco-Theology. Jumuga Journal of Education, Oral Studies, and Human Sciences, 7(2), 1-12. https://doi.org/10.35544/jjeoshs.v7i2.90

Klein, M. (2002). Love, Guilt and Reparation: And Other Works 1921-1945. Free Press; First Edition.

Li, Z. (2024). The Subject and the Body under the Gaze of the Realm of Reality. International Journal of Social Sciences and Public Administration, Vol.2, Iss.3, pp. 119-121. https://doi.org/10.62051/ijsspa.v2n3.15

Roth, P. (2001). The paranoid-schizoid position. IN: C. Bronstein (ed.), Kleinian Theory: A contemporary perspective (pp.47-62). Hoboken: Wiley.

Rudolf, B. (1999). The Phenomenon of the Gaze in Merleau-Ponty and Lacan. Chiasmi International, 1, 105-118.

Silva, C. H. C. (2024). The facticity of the for-other from the perspective of gaze and shame. Argumentos - Revista de Filosofia, vol.31, pp. 62-73. https://doi.org/10.36517/argumentos.31.6.

Simonetti, N. (2024). Mastering Otherness with a Look: On the Politics of the Gaze and Technological Possibility in Kazuo Ishiguro’s Klara and the Sun. Critique: Studies in Contemporary Fiction, Vol. 65, Iss. 2, pp. 312-323. https://doi.org/10.1080/00111619.2023.2186773

Stock, N. (2024). Classroom architecture and the gaze. Beyond the Panopticon. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 45, 4, 521–535. https://doi.org/10.1080/01596306.2024.2351564.

Wigorts Yngvesson, S. (2015). To See the World as It Appears: Vision, the Gaze and the Camera as Technological Eye. IN: H. Steiner, K. Veel (ed.), Invisibility Studies: Surveillance, Transparency and the Hidden in Contemporary Culture (pp.263–280). Bern, CH: Peter Lang.

Wildt, E., Rohlfing, K. J. (2024). The impact of maternal gaze responsiveness on infants’ gaze following and later vocabulary development. Infant Behavior and Development, Vol. 74, pp. 1-11. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2023.101917.

Buber, М. (2012) I and Thou. The Path of Man According to Hasidic Teachings. Kyiv: Dukh i Litera. (in Ukrainian).

Husserl, Е. (2021). Cartesian Meditations: An Introduction to Phenomenology. Kyiv: Temporа. (in Ukrainian).

Sartre, J.-P. (2001). Being and Nothingness: An Essay on Phenomenological Ontology. Kyiv: Osnovy Publishing. (in Ukrainian).

Merleau-Ponty, М. (2001). Phenomenology of Perception. Kyiv: Ukrainian Center for Spiritual Culture. (in Ukrainian).

Опубліковано
2024-12-23
Цитовано
Як цитувати
Жеронкін, А. (2024). “ПОГЛЯД” ІНШОГО ТА КСЕНОФОБІЯ: ФЕНОМЕНОЛОГІЧНІ РОЗШУКИ СУТНОСТІ ПРИСТРІТУ. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (71), 118-129. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2024-71-10
Номер
Розділ
Статті