ДО РОЗУМІННЯ ПРИРОДИ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ: ФІЛОСОФІЯ СЕРЦЯ
Анотація
В розвідці показано, що у ХХІ столітті критичне мислення виявляється необхідним як за мирного, так і за воєнного часу. Однак в Україні його стан наразі не можна визнати цілком задовільним. Тож, серед іншого, зберігає актуальність проблема: як забезпечити, щоб виховання і ефективне функціонування критичного мислення в нашій країні знайшло надійні підстави та набуло регулярності? Виходжу із припущення, що на шляху вирішення вказаної проблеми не достатньо обмежитись більш-менш поглибленим вивченням доробку світової думки і практики та буквальним повторенням того, що вдасться засвоїти. Слід прискіпливо переосмислити це засвоєне з огляду на доречні вітчизняні традиції й реалії сьогоденного буття, зробити його зрозумілішим і легшим до сприйняття широким загáлом через синтез із дотичними здобутками національного досвіду. Дане припущення визначає мою конкретну мету – з’ясувати, які питомі здобутки української філософської думки слід використати, аби посприяти коректному осягненню природи критичного мислення і, далі, належній організації його виховання. Задля досягнення цієї мети розглянуто актуальну в такому зв’язку спадщину нашого філософського генія – Григорія Сковороди, її коментування Дмитром Чижевським.
Аргументовано, що вітчизняна філософія серця, ключове для неї поняття «глибокого Серця» надає суттєву підставу коректного розуміння природи критичного мислення, організації його виховання. Свідоме критичне мислення не слід відривати од несвідомого, в термінах Сковороди і Чижевського – од «Серця», найглибшої в людині «безодні», яка породжує з себе і зумовлює собою, так би мовити, «поверхню» нашої психіки. Значною мірою саме в «глибокому Серці» формуються когнітивні й афективні диспозиції, які становлять необхідне підґрунтя виховання, засвоєння, регулярного плідного функціонування критичного мислення. Воно не ізольоване від впливу «Серця» і як витоку різноманітних емоцій, почуттів, що схоплюється, зокрема, у сучасному понятті турботливого мислення.
Виховання особи з мисленням вищого порядку, включаючи дійсне критичне мислення, ймовірніше досягне успіху тоді, коли розпочнитиметься не у виші або у старших класах школи, а щонайпізніше у дитсадку. Зміст і форму подання критичного мислення слід варіювати залежно від послідовних стадій: інтродукційної стадії, стадій практики та інтегрування, а також узагальненого переносу. Стверджується, що у межах останньої з них корисним є «схрещування» поширеного в Україні університетського курсу логіки і світового доробку у сфері критичного мислення.
Завантаження
Посилання
Boychenko, Mykhailo. (2014). The Historical Formation of the Institutional Framework of Critical Thinking: Ideological, Educational, Legal and Political Dimensions. Philosophy of Education. 2 (15), 80-97. https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/13014/ Boychenko.pdf?sequence=1&isAllowed=y (In Ukrainian)
Gorsky, V. S. (1997). History of Ukrainian Philosophy: Course of Lections. Naukova Dumka. (In Ukrainian).
Hrynevych, Lilia. (2017). Too Important. Why is it Necessary to Adopt a New Law on Education? (June 19). Ukrainska Pravda. Zhyttya. https://life.pravda.com.ua/columns/ 2017/06/19/224784/ (In Ukrainian).
Zelenskyy, Volodymyr. (2021, March 9). State and Society Must Realize all Information Security Threats and Find Ways to Counter Them – Volodymyr Zelenskyy. Official Website of the President of Ukraine. https://www.president.gov.ua/news/derzhava-ta-suspilstvo-mayut-usvidomiti-vsi-zagrozi-informac-67001 (in Ukrainian).
Kozachenko, Nadia. (2021). Critical Thinking: Philosophy and Pedagogy. Actual Problems of Mind, 22, 251-271. https://journal.kdpu.edu.ua/apd/article/view/4527/4205 (In Ukrainian).
Lukashova, Sonya, & Kutiepov, Bohdan. (2024, January 29). "One Wanted Everything and Quickly. But the War will Last 5-10 Years." Commander of Brigade "Charter" Obolensky on How He Made a Brigade from the VFTC. Ukrainska Pravda. https://www.pravda.com.ua/articles/2024/01/29/7439262/ (In Ukrainian).
Popovych, Myroslav. (2001). Essays on the History of Culture of Ukraine. 2-nd ed., corr. ArtEc. (In Ukrainian).
Skovoroda, Hryhorii. (2011). Narcissus. Dialogue about: Get to Know Yourself. In L. Ushkalov (Ed.). Hryhorii Skovoroda. Complete Academic Collection of Works (pp. 231-291). CIUS Press; Maidan. (In Ukrainian).
Sobko, Sergii. (2023, November 23). Educated to Win. Ukrainska Pravda. https://www.pravda.com.ua/columns/2023/11/22/7429819/ (In Ukrainian).
Terno, S. (2012). The World of Critical Thinking: Real Form and Mimicry. History in Contemporary School, 7-8, 27-38. (In Ukrainian).
Tiaglo, O. V. (2017a). Which Critical Thinking is Needed in Ukrainian Education? In A. E. Konvewrsky e. a. (Eds.). International Scientific Conference "Days of Science of the Faculty of Philosophy - 2017", April 25-26, 2017: [materials of reports and speeches]. Part 3 (pp. 274-276). Publishing and Printing Center "Kyiv University". http://www.philosophy.univ.kiev.ua/uploads/editor/Files/Dny%20nauky/2017/DS%202017%2003.pdf (In Ukrainian).
Tiaglo, O. V. (2017b). Critical Thinking in Action, or Critical Review Experience. Postmethodology, 1 (126), 8-13. http://poippo.pl.ua/pm/pdf-1-f-w/PM-1-126-2017.pdf (In Ukrainian).
Tiaglo, Oleksandr. (2017c). Experience of Mastering of Critical Thinking in the Ukrainian Higher Education. Philosophy of Education, 2, 240-257. https://www.researchgate.net/publication/ 324840890_Dosvid_zasvoenna_kriticnogo_mislenna_v_ukrainskij_visij_skoli (In Ukrainian).
Tiaglo, O. V. (2022). Educational Challenges of Information Warfare. In VI-th International Research and Practical Conference "Knowledge. Education. Erudition". The Phenomenon of China's Success: Outlook and Technological Aspects – 2022 (pp. 1-7). Vinnytsia National Technical University. https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/znanosv/znanosv2022/paper/view/16394 (In Ukrainian).
Ushkalov, Leonid. Hryhorii Skovoroda. In L. Ushkalov (Ed.). Hryhorii Skovoroda. Complete Academic Collection of Works (pp. 9-48). CIUS Press; Maidan. (In Ukrainian).
Fediv Ya. O., & Mozgova N. G. (2001). History of Ukrainian Philosophy. Publishing House "Ukraine". (In Ukrainian).
Chizhevsky, Dmytro. (1992). Essays on the History of Philosophy in Ukraine. Publishing House "Oriy". (In Ukrainian).
Shelest, T. D. (2015). Psychological Aspect of the Fetal Patient. Nursing, 2, 35-36. (In Ukrainian).
Facione, Peter A. (1990). Critical Thinking: A Statement of Expert Consensus for Purposes of Educational Assessment and Instruction. Executive Summary. The Delfi Report. The California Academic Press. https://www.qcc.cuny.edu/SocialSciences/ppecorino/CT-Expert-Report.pdf
Gray, Alex. (2016, January 16). The 10 Skills You Need to Thrive in the Fourth Industrial Revolution. World Economic Forum. https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/
Kant, Immanuel. (1996). On the Common Saying: That May be Correct in Theory, but it is of No Use in Practice. In M. Gregor. Immanuel Kant: Practical Philosophy (pp. 273-310). Cambridge Univ. Press.
Lipman, Matthew. (1995). Moral Education, Higher‐order Thinking and Philosophy for Children. Early Child Development and Care, 107 (1), 61-70.
Lipman, Matthew. (2003). Thinking in Education. 2-nd ed. Cambridge University Press.
Paul, Richard. (1993). Critical Thinking: What Every Person Needs to Survive in a Rapidly Changing World. Foundation for Critical Thinking.
Poincare, H. (1910). Mathematical Creation. The Monist, 20 (3), 321-335.
The Global Risks Report 2024. 19th edition. Insight Report. (2024). Geneva : World Economic Forum. January 2024. 123 p. https://www3.weforum.org/docs/WEF_The_Global_ Risks_Report_2024.pdf
The Future of Jobs. Employment, Skills and Workforce Strategy for the Fourth Industrial Revolution. (2016). Geneva : World Economic Forum. January 2016. http://www3.weforum.org/docs/ WEF_Future_of_Jobs.pdf
The Future of Jobs Report 2020. (2020). Geneva : World Economic Forum. October 2020. https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf
Wells, Rachel. (2024, April 15). 3 Critical Thinking Skills You Need In 2024. Forbes. https://www.forbes.com/sites/rachelwells/2024/04/15/3-critical-thinking-skills-you-need-in-2024/
Авторське право (c) 2025 Олександр Тягло

Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).