КОЛИ НЕБО ЧОРНІЄ (ПІДСТУПИ ДО ОНТОЛОГІЇ «РУСCКОГО МІРУ»)
Анотація
Намагаючись говорити про феномен «русского міра», ми відразу змушені констатувати, що «дійсність» цього феномену, може бути розташована на різних рівнях (чи в різних доменах) і в просторі різноманітних обмінів, а відповідні репрезентація, опис та аналіз можуть буди виконані в різних дисциплінарних рамках і в різних дискурсах. На таке можуть претендувати психологія, але також і психіатрія – індивідуальна і соціальна; історія, всесвітня, регіональна і повсякденна, різних періодів і різних методологій; культурологія, соціальна теорія, теорія цивілізацій і теорія ідеології; економіка, політекономія і метаекономіка, політичні і геополітичні студії; природознавство, гуманітарія і постгуманізм – в класичних, некласичних і постсучасних зразках. Втім, ця «дійсність» може давати себе не тільки описуваною і аналізованою, але також, бути поставленою і розіграною у різноманітних жанрах – від квазірелігійного екстазу до «верховної цінності», від нетверезого маячного белькоту до пропагандистського перформансу...
Сьогодні лунають голоси, що наша сучасність маркує і навіть ідентифікує себе закінченням філософії, кінцем філософії, що сьогоденним способом існування самої філософії є її відмова й ухил від свого покликання, призначення, праці і долі. Тут складається тонка симптоматика: чи не можна бачити «русскій мір» символом сказаної неспроможності філософії, ба більше – і просто-сіро своєрідною формою кінця філософії, іншим ім’ям цього кінця, запереченням-філософії-у-собі-самому, що є, схоже, кардинальною умовою також і його існування? Враження таке, що «русскій мір» наче б то створений спеціально для того, щоб констатувати, ба більше – реалізувати кінець філософії. І ще більше. Важко сказати, що тут є ефект / симптом чого? Схоже, у співвизначенні «русского міра» і відмови філософії від філософування, як саме онтологічної умови присутності філософії сьогодні, має місце якийсь «апріористичний перфект».
Але тим само, сама наявність «русского міра» в світі видає певну амбівалентність щодо філософії. Разом з фактичною легітимацією неспроможності філософії, ця наявність обертається викликом для філософського мислення. Вона ніби щиглик терапевта, що виводить філософію з-під гіпнозу всіх «лінгвістичних поворотів» і постмодерних «симулякрів і симуляцій». Ця наявність провокує філософування, провокує, наполягає і унеобхіднює витримати питання: «як це можливо, як це стало можливим?».
Отже, питання «русского міра» є питанням філософії, питанням саме філософським. Ми намагаємося це показати. Втім, в цьому контексті нам доводиться запитувати: Що є, що значить і що передбачає «філософське питання»? Це ми також проблематизуємо в даній статті.
З цього погляду в розгляд входить тема «культури». Саме в модусі «російської культури». Але, також, питання культури як такої, всієї культури. Розгляд теми «русского міра» як питання філософського, ставить під питання «російську культуру». І, за великим рахунком – культуру взагалі.
Завантаження
Посилання
Badiou A. (2015). Métaphysique du bonheur réel. Paris: Presses Universitaires de France.
Deleuze G. et Guattari F. (2005). Qu'est-ce que la philosophie? Paris: Les Éditions de Minuit.
Heidegger M. (1967). Sein und Seit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag. (Elfte, unveränderte Auflage).
Heidegger M. (2006). Was ist das – die Philosophie? Gesamtausgabe. Bd. 11. Identität und Differenz. Frankfurt am Mаin: Vittorio Klostermann. S. 3-26.
Marret R.R. (1909). The Threshold of religion. London: Methuen & Co. LTD.
Ziizek, S. (2006). The parallax view. Cambridge, Massachusetts, London: The MIT Press.
Zinoviev N. Nikolai Zinoviev – In the steppe, covered with mortal dust... (2015, September). [in Russian]. [videorecording]. URL https://www.youtube.com/watch?v=IoOnb9g_Jf4
Prokopenko V.V. What is the ideology of “russkogo mira”? Volodymir Prokopenko, Discussion Club Sentencia. (2022, September). [in Ukrainian]. [videorecording]. URL https://www.youtube.com/watch?v=RKVfOfmOfkM.
Авторське право (c) 2023 Ігор Мінаков
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).