ПРИЗНАЧЕННЯ МЕТАФІЗИКИ: АПОЛОГІЯ НАДЛИШКОВОГО

  • Олена Яценко Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова https://orcid.org/0000-0003-0584-933X
Ключові слова: метафізика, метафізика культури, простір, суб’єктивність, соціальність

Анотація

В статті послідовно обгрунтовано твердження про позаконтекстуальний характер метафізичного знання. Доведено, що метафізика як знання граничного рівня абстракції детермінує контекст, що надає їй статус чистої теорії про універсальні сутнісні основи існування та пізнання світу. Також метафізика як спекулятивний рівень граничних абстракцій визначає загальний контур реалізації та здійснення культури, від конкретно-історичного тлумачення яких залежить зміст культурного простору існування людини. Висловлено гіпотезу, що метафізика культури акцентує константні принципи специфіки людського буття, а ефективність та дієвість рефлексії феномену культури здійснюється шляхом визначення основоположного для певної епохи діалектичного протиріччя. Відповідно, метафізика є вираженою смисловою конструкцією культури, яка продукує певний тип мислення, пам’яті та ідентифікації, тобто суб’єктивності; та соціальності як етико-аксіологічної моделі взаємодії з Іншим. Аргументовано, що класична метафізика з моменту її виникнення і протягом усього довгого, змістовного та продуктивного існування є своєрідною орієнтацією у просторі. Автор доводить, що культура – це збір простору в інтелігібельній конструкції, специфічний характер людського буття у Всесвіті, спосіб перебування людини у світі. Простір у метафізиці культури означає область локалізації «Его» і поле трансценденції одночасно. Аргументовано, що метафізика через простір культури дозволяє емпірично відчувати Всесвіт як Єдине, припускати наявність сенсу. Визначено поняття метафізики культури як сфери філософського дослідження феномену культури в її граничних, позадосвідних, сутніснісних принципах історичного розвитку та смислових трансформацій. На основі проведеного аналізу автор резюмує визначення феномену культури як специфічно людського способу освоєння простору та підкорення часу, а свідомості - як топології рефлексивних практик.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Allen S. R. (2018). Can Metaphysical Structuralism Solve the Plurality Problem? International Journal of Philosophical Studies, 26, 5: Substantialism, Factualism, and Structuralism: A Philosophical Dispute, 722-746. https://doi.org/10.1080/09672559.2018.1544732

Alweiss L. (2007). Leaving Metaphysics to Itself. International Journal of Philosophical Studies, 15, 3: Klaus Held: Reflections on Time, Mood, and Phenomenological Method, 349-365. https://doi.org/10.1080/09672550701445225

Barris J. (2015). Metaphysics, Deep Pluralism, and Paradoxes of Informal Logic. International Journal of Philosophical Studies, 23, 1. 59-84. https://doi.org/10.1080/09672559.2014.961506

Bryant A. K. (2017). What's Metaphysics All About? IAI News, 15 August. https://iai.tv/articles/what-is-metaphysics-all-about-auid-870

Burlaka D. K. (2009). Metaphysics of culture. Sankt-Peterburg: RKHGA. [in Russian].

Buford Ch., Allhoff F. (2005). Neuroscience and Metaphysics. The American Journal of Bioethics, 5, 2, 34-36. https://doi.org/10.1080/15265160590960258

De Dijn H. (1999). The vicissitudes of metaphysics in the Modern Age. South African Journal of Philosophy, 18, 1, 61-73. https://doi.org/10.1080/02580136.1999.10878178

De Vriese H. (2008). The Myth of the Metaphysical Circle: An Analysis of the Contemporary Crisis of the Critique of Metaphysics. Inquiry. An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 51, 3, 312-341. https://doi.org/10.1080/00201740802120772

D'Oro G. (2013). The Philosopher and the Grapes: On Descriptive Metaphysics and Why It Is Not ‘Sour Metaphysics’. International Journal of Philosophical Studies, 21, 4, 586-599. https://doi.org/10.1080/09672559.2013.833959

Fisher A. R. J. Donald C. (2017). Williams’s defence of real metaphysics. British Journal for the History of Philosophy, 25, 2, 332-355. https://doi.org/10.1080/09608788.2016.1266461

Frost K. (2019). A metaphysics for practical knowledge. Canadian Journal of Philosophy, 49, 3, 314-340. https://doi.org/10.1080/00455091.2018.1516972

Girardi L. (2017). Phenomenological Metaphysics as a Speculative Realism. Journal of the British Society for Phenomenology, 48, 4, 336-349. https://doi.org/10.1080/00071773.2017.1362778

Grayling A.C. (2021). Metaphysics. Britannica. Retrieved from: https://www.britannica.com/topic/metaphysics

Guorong Y. (2012). Metaphysics. Reconstruction and Reflection. Contemporary Chinese Thought, 43, 4, 7-26. https://doi.org/10.2753/CSP1097-1467430401

Habermas J. (1994). Metaphysics as a way of life. Economy and Society, 23, 1, 93-118. https://doi.org/10.1080/03085149400000015

Heller A. (2004). The Unmasking of the Metaphysicians or the Deconstructing of Metaphysics? Critical Horizons. A Journal of Philosophy and Social Theory, 5, 1, 401-418. https://doi.org/10.1163/1568516042653602

Hindess B. (2014). Bringing Metaphysics Back In? History of European Ideas, 40, 1: The Humanities in Australia: Reflections on the Work of Ian Hunter, 44-49. https://doi.org/10.1080/01916599.2013.784032

Husyev V. I. (2016). Metaphysics as a philosophical science. NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies, 180, 3-11. [in Ukrainian].

Ihnatʹyev V.A. (2012). Non-classical metaphysics. Philosophy of science: traditions and innovations, 1 (5), 117-125. [in Ukrainian].

Kozak B.V. (2020). The terminological correlation of "metaphysics" and "ontology" as a problem and opportunity. Scientific notes of Taurida National V.I. Vernadsky Universyty. Series: Philosophy, 31 (70), 1. DOI https://doi.org/10.32838/2709-2933/2020.1/02. [in Ukrainian].

Laks M. (2015). Introduction to modern metaphysics (excerpt). The nature of metaphysics – some historical reflections. University department, 4, 159-174. http://ir.kneu.edu.ua /bitstream/handle/2010/12335/159-174.pdf;jsessionid=77B52704718F54C0AF736E4 84E064C1F?sequence=1. [in Ukrainian].

Lam D. (2019). Metaphysics of quantity and the limit of phenomenal concepts. Inquiry. An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 6, 3, 247-266. https://doi.org/10.1080/0020174X.2018.1446049

Maclaurin J., Dyke H. (2012). What is Analytic Metaphysics For? Australasian Journal of Philosophy, 90, 2, 291-306. https://doi.org/10.1080/00048402.2011.587439

McLeod M., Parsons J. (2013). Maclaurin and Dyke on Analytic Metaphysics. Australasian Journal of Philosophy, 91, 1, 173-178. https://doi.org/10.1080/00048402.2012.730534

Meijer M. (2018). A peculiar enterprise. The fate of metaphysics in a naturalist climate. International Journal of Philosophy and Theology, 79, 1-2, 1-17. https://doi.org/10.1080/21692327.2017.1402691

Metaphysics. (2014). Stanford Encyclopedia of Philosophy, оct. 31. https://plato.stanford.edu/entries/metaphysics/

Milne P. (1992). Modal metaphysics and comparatives. Australasian Journal of Philosophy, 70, 3, 248-262. https://doi.org/10.1080/00048409212345151

Nye H. (2019). Metaphysics before method? Jurisprudence. An International Journal of Legal and Political Thought, 10, 2, 246-254. https://doi.org/10.1080/20403313.2019.1620001

Parsons J. (2004). Real Metaphysics. Australasian Journal of Philosophy, 82, 3, 530-532. https://doi.org/10.1080/713659866

Reeves C. (2016). Beyond the Postmetaphysical Turn: Ethics and Metaphysics in Critical Theory. Journal of Critical Realism, 91, 1, 217-244. https://doi.org/10.1080/14767430.2016.1171666

Steinberg A. (2020). Paradigmatic Metaphysics. Australasian Journal of Philosophy, 98, 2, 403-409. https://doi.org/10.1080/00048402.2019.1695279

Sukhantseva V. K. (2006). Metaphysics of culture. Kiyev: Fakt. [in Russian].

Thomas O. (2009). Metaphysics and Natural Science. Theology and Science, 7, 1, 31-45. https://doi.org/10.1080/14746700802617113

Wheeler III S. C. (2015). Introduction to Metaphysics. The European Legacy. Toward New Paradigms, 20, 1, 100-101. https://doi.org/10.1080/10848770.2014.976935

Опубліковано
2021-12-28
Цитовано
Як цитувати
Яценко , О. (2021). ПРИЗНАЧЕННЯ МЕТАФІЗИКИ: АПОЛОГІЯ НАДЛИШКОВОГО. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філософія. Філософські перипетії», (65), 51-62. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2021-65-6
Номер
Розділ
Статті