РЕАБІЛІТАЦІЯ ЕТИЧНОГО КРІЗЬ ПРИЗМУ ЗНАЧУЩОСТІ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ БІОГРАФІЇ (А. МАКІНТАЙР, Г. АРЕНДТ)
Анотація
Мета даної статті полягає у дослідженні етичної проблематики у філософських роботах Аласдера Макінтайра та Ганни Арендт. З одного боку, маємо аналіз етики чеснот та її місця у сучасному суспільстві крізь призму притаманної цьому суспільству етики емотивізму, з іншого – аналіз вчинку та судження як самоцінних сфер саморепрезентації людини. Макінтайр розробляє свою гіпотезу щодо індивідуальної біографії, вказуючи на те, що сучасна етика емотивізму не лишає місця свідомому етичному світогляду, редукує сферу етичного вибору до самого лише висловлення індивідуального вподобання. У такий спосіб послідовність етичних рішень і прихильностей у житті людини набуває характеру ірраціонального та свавільного, коли унеможливлюється свідомий перехід від одного наративу до іншого. Водночас можливість індивідуальної біографії як цілісної історії, що людина може її про себе розповісти, передбачає такий змістовний характер етичних поглядів, який має риси наративу, що може бути раціонально розповіданим і раціонально сприйнятим іншими. Ганна Арендт аналізує проблему сучасної етичної кризи з іншого боку, розглядаючи етичний вимір здатності судження та ролі вчинку в соціальній взаємодії. Вчинок, на думку Арендт, постає суто людською сферою діяльності, у якій може розкриватися особистість (на відміну від сфер праці та створення). Здатність судження у цьому контексті постає тим фундаментом, завдяки якому людина стає здатною до вчинку: етичне світобачення існує в термінах оцінки певного існуючого по відношенню до певного належного. Вчинок у цьому контексті є діяльним втіленням певної світоглядної позиції, яка розгортається саме у сфері етичного, будучи залученою до міжлюдської взаємодії. Арендт каже про те, що вчинок за своєю природою є непрогнозованим і що кожна людина, яка на нього наважується, ризикує отримати в підсумку результат дуже віддалений від її намірів. Саме через це вчинок існує одночасно й у біографії актора, і в тканині міжлюдських зв’язків – і саме останні надають поле для інтерпретації значущості дій актора. Отже, індивідуальна біографія постає тим, що набуває сенсу лише крізь призму міжособистісної взаємодії та взаємних інтерпретацій індивідуальних історій.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Arendt, H. (2000). Vita Activa or about Efficient Life. (V. Bibikhin, Trans.). Saint Petersburg: Aletheia. (Original work published 1958). (In Russian).
Arendt, H. (2013). The Life of the Mind. (A. Govorunov, Trans.). Saint Petersburg: Nauka. (Original work published 1977). (In Russian).
Arendt, H. (2011). Lectures on Kant’s Political Philosophy. (A. Gluhov, Trans.). Saint Petersburg: Nauka. (Original work published 1982). (In Russian).
Kant, I. (2000). Lectures on Ethics. (A. Huseynov, Trans.). Moscow: Respublika. (In Russian).
Kierkegaard, S. (2005). Concluding Unscientific Postscript to Philosophical Fragments. (N. Isaeva, S. Isaev, Trans.). Saint Petersburg: Saint Petersburg State University Publishing House. (In Russian).
Kierkegaard, S. (2011). The Balance between Esthetical and Ethical in the Person’s Development. In S. Kierkegaard, Either / Or. The Fragment of Life: in 2 parts. (N. Isaeva, S. Isaev, Trans.). Saint Petersburg: Russian Christian Humanistician Academy Publishing House; Amphora. (In Russian).
MacIntyre, A. (2000). After Virtue: Investigations of Moral Theory. (V. Selishchev, Trans.). Moscow: Akademichesky Proekt. Retrieved from http://rebels-library.org/files/posle_dobrodeteli.pdf. (Original work published 1981). (In Russian).
Арендт Х. Vita activa, или О деятельной жизни / пер. с нем. и англ. В. В. Бибихина. СПб.: Алетейя, 2000. 437 c.
Арендт Х. Жизнь ума / пер. с англ. А. В. Говорунова. СПб.: Наука, 2013. 517 с.
Арендт Х. Лекции по политической философии Канта / пер. с англ. А. Глухова. СПб.: Наука, 2011. 303 с.
Кант И. Лекции по этике /пер. с нем., общ. ред., сост. и вступ. ст. А. А. Гусейнова. М.: Республика, 2000. 431 с.
Кьеркегор С. Заключительное ненаучное послесловие к «Философским крохам» / пер. с датского Н. Исаевой и С. Исаева. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2005. 680 с.
Кьеркегор С. Равновесие между эстетическим и этическим в развитии личности. Кьеркегор С. Или – или. Фрагмент из жизни: в 2 ч. / пер. с дат., вступ. ст., коммент., примеч. Н. Исаевой и С. Исаева. СПб.: Издательство Русской Христианской Гуманитарной Академии: Амфора. ТИД Амфора, 2011. С. 632–807.
Макинтайр А. После добродетели: Исследования теории морали / пер. с англ. В. В. Целищева. М.: Академический проект; Екатеринбург: Деловая книга, 2000. URL: http://rebels-library.org/files/posle_dobrodeteli.pdf.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0), котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).