Conceptual aspect of children's literature as a phenomenon of the general literary process

  • Наталія Миколаївна Ступницька Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна
Keywords: children's literature, literary process, folklore, literary trends, social and historical context, reading circle

Abstract

The article deals with approaches to the definition of the concept of "children's literature". It is noted in the article that the place of children's literature in the general literary process, the criteria and peculiarities of its separation, as a separate component of the development of literature, is still the subject of lively discussions among researchers. It is asserted that literature for children is not an isolated phenomenon of the general literary process; it has been influenced not only by folklore, but also by major literary trends and tendencies. It is emphasized in the article that literature in general, and children’s one in particular, is a part of the social and historical context and the social, religious and family traditions of the children's reading circle are changing because of the developing of the social and historical context. It is revealed that the social and cultural context predetermines in every concrete historical period the priority of the functions of children's literature as a specific verbal and artistic art which is closely connected with the processes of upbringing and education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Наталія Миколаївна Ступницька, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

кандидат філологічних наук, доцент кафедри англійської мови

References

Мотяшов И. П. Детская литература / И. П. Мотяшов // Литературный энциклопедический словарь; под общ. ред. В. М. Кожевникова, П. А. Николаева. – М.: Советская энциклопедия, 1987. – С. 91–95.

Гриценко З. А. Детская литература. Методика приобщения детей к чтению / З. А. Гриценко. – М.: «Академия», 2004. – 320 с.

Зубарева Е. Е. Несущие тягу земную: Очерки / Е. Е. Зубарева. – М.: Детская литература, 1980. – 192 с.

Крамов И. Н. В зеркале рассказа / И. Н. Крамов. – М.: Советский писатель, 1986. – 271 с.

Лейдерман Н. Л. Между хаосом и космосом. Рассказ в контексте времени / Н. Л. Лейдерман, М. Н. Липовецкий // Новый мир. – 1991. – № 7. – С. 240–257.

Лупанова И. П. Полвека: Очерки / И. П. Лупанова. – М.: Детская литература, 1969. – 672 с.

Минералова И. Г. Детская литература: Учебное пособие для высших учебных заведений / И. Г. Минералова. – М.: Гуманитарный издательский центр ВЛАДОС, 2002. – 176 с.

Энциклопедический словарь юного литературоведа; сост. В. И. Новиков. – М.: Педагогика, 1988. – 416 с.

Ісаєва О. О. Теорія і технологія розвитку читацької діяльності старшокласників у процесі вивчення зарубіжної літератури: автореферат на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук, спеціальність 13.00.02 – теорія і методика навчання зарубіжної літератури / Олена Олександрівна Ісаєва. – Київ, 2004. – 40 с.

Кизилова В. В. Жанрова-стильова еволюція прози для дітей та юнацтва другої половини ХХ століття: автореферат на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук, спеціальність 10.01.02 – українська література / Віталіна Володимирівна Кизилова. – Київ, 2014. – 47 с.

Published
2018-11-30
How to Cite
Ступницька, Н. М. (2018). Conceptual aspect of children’s literature as a phenomenon of the general literary process. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series “Philology”, (78). Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/philology/article/view/11111
Section
Artistic Search of the ХХth Century Authors: Between the Canon and the Freedom o