The role of social and humanities disciplines in professional training of natural science specialists

  • Н. В. Попенко
Keywords: higher education, educational process, competent approach, competence, social and humanities education, natural education, professional training, social and humanities training, social and humanities disciplines

Abstract

The article is devoted to the role of social and humanities disciplines in the training of natural science specialists.

It is determined that not only professional knowledge, skills, and competence must be formed in the process of professional training of any specialist, but also personal qualities in general, and professional ones in particular. A significant role in the formation of a natural science specialist-to-be personality is due to social and humanities education.

Scientific papers of the researchers who analyzed general problems of social and humanities training of non-humanities specialists are analyzed. Scientists define the main goal of social and humanities training as the development of social and personal competencies based on fundamental humanity knowledge, emotional values, and social and creative experience which are aimed at improving the moral, ethical, intellectual, creative, and civic qualities of the individual.

The role and place of disciplines of the social and humanities sciences in the professional training of natural science specialist in the context of the reform of higher education in Ukraine and introduction of the self-government of universities are analyzed.

The main problems that arise during the teaching social and humanities disciplines to specialists-to-be in the natural sciences are revealed and analyzed. These problems are: the problem of students’ motivation; the specificity of student’s thinking; misunderstanding of the problematic nature of some humanities disciplines; inability to work with sources of information; near complete ignorance of humanitarian terminology; traditional forms of training which do not meet the new needs of practice.

The reasons concerning the importance of changing the approaches how to teach social and humanities sciences which lie in deepening and reorientation of cooperation between research-pedagogical staff of the humanities and natural science disciplines are given. Such cooperation should be implemented in different forms: joint scientific and methodological conferences, tutorial workshops, competitions in humanities disciplines with the involvement of students of natural sciences; binary lectures, trainings, business games, discussions, debates, and round tables; the development of new curricula, integrated courses, the use of information and communication, distance learning technologies in the educational process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Аналіз стану сучасної гуманітарної підготовки інженерних кадрів в Україні / О. В. Горбильова, І. В. Борщ // Наукові праці Вищого навчального закладу «Донецький національний технічний університет». Сер. : Педагогіка, психологія і соціологія. – 2013. – №2. – С. 35-40. – [Електронний ресурс] Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npdntu_pps_2013_2_9.

Архангельская М. В. Методологический компонент в содержании естественноматематического образования в технических вузах: Дис. канд. пед. наук: 13.00.08. – М., 2006. – 137 с.

Власова С. Взаимодействие естественнонаучного и гуманитарного знания / С. Власова //Alma mater. – 2001.– № 12. – С. 22-24.

Вознюк О. М. Особливості вивчення гуманітарних дисциплін в технічних університетах / Вознюк О М. – [Електронний ресурс] Режим доступу: http://novyn.kpi.ua/2006-1/01_Voznyuk.pdf

Добрускін М. Е. Роль гуманітарного образования в подготовке инженеров / М. Е. Добрускин // СОЦИС. – 2001. - №9. – С. 95-99.

Зимняя И. А. Ключевые компетенции – новая парадигма результата образования / И. А. Зимняя // Эйдос : Интернет журнал. – 2006. – Режим доступу: http://www.eidos.ru

Зорина Л. Я. Дидактические аспекты естественно-научного образования. – М.: Изд-во РАО, 1993. – 163 с.

Квасник О. В. Роль циклу психолого-педагогічних дисциплін у системі підготовки майбутнього інженера / О. В. Квасник // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : збірник наукових праць – Вип. 43 (47). – Харків : НТУ «ХПІ», 2015. – С. 114-123.

Коваль П. М. Роль гуманітарних дисциплін у формуванні гармонійно розвиненої особистості студентів ВТНЗ / П. М. Коваль // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : збірник наукових праць – Вип. 28 (32). – Харків : НТУ «ХПІ», 2011. – С. 24-33.

Лузік Е. В. Методологічні основи гуманітарної підготовки спеціаліста технічного університету / Е. В. Лузік // Вища освіта України. – 2004. – № 1. – С. 15.

Мачинська Н. І. Педагогічна освіта магістрантів вищих навчальних закладів непедагогічного профілю: [монографія] / Н. І. Мачинська; за ред. докт. пед. наук, проф., член-кор. НАПН України С. О. Сисоєвої. – Львів: ЛьвДУВС, 2013. – 416 с.

Модель іншомовної професійної компетентності майбутніх фахівців природничих спеціальностей / Н. О. Микитиенко // Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна». – 2011. – № 3. – С. 112-121. – [Електронний ресурс] Режим доступу: http//nbuv.gov.ua/UJRN/Znpkhist_2011_3_26.

Оптимізація циклу соціально-гуманітарних дисциплін у вищій освіті України в контексті євроінтеграції: монографія (рукопис) / Б. А. Воронкова, М. А. Дебич, Н. М. Дем’яненко, Н. О. Дівінська та ін.; За заг. ред. Г. В. Онкович. – К., 2014. – 326 с.

Перевалова Л. В. Роль і значення гуманітарної освіти у підготовці фахівців нового покоління / Л. В. Перевалова // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : збірник наукових праць – Вип. 27 (31). Ч.2 – Харків : НТУ «ХПІ», 2010. – С. 182-188.

Пометун О. І. Компетентнісний підхід у сучасній історичній освіті / О. І. Пометун // Історія в школах України. – № 6. – 2007. – С. 3-12.

Поясок Т. Б. Сучасні підходи до вивчення соціально-гуманітарних дисциплін студентами природничих та технічних спеціальностей / Т. Б. Поясок, Н. В. Попенко // Психолого-педагогічні та політичні проблеми у трансформаційних процесах українського суспільства: зб. матеріалів ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Кременчук, 2016. – С. 37-40.

Романовський О. Г. Психолого-педагогичні основи гуманізації технічної освіти / О. Г. Романовський // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти. До 125-річчя НТУ «ХПІ» : зб. наук. пр. / ред. Л. Л. Товажнянський, О. Г. Романовський. – Харків : НТУ «ХПІ», 2010. – С. 51-59.

Таможська І. В. Соціально-гуманітарні дисципліни в системі підготовки майбутніх фахівців технічної галузі / І. В. Таможська // Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти : збірник наукових праць – Вип. 43 (47). – Харків : НТУ «ХПІ», 2015. – С. 149-159.

Шевченко О. П. Актуальні проблеми гуманітарної підготовки студентів вищих технічних навчальних закладів / О. П. Шевченко // Наук. пр. : наук.-метод. журн. – Миколаїв : Вид-во МДГУ ім. П. Могили, 2008. – Т. 86. – С. 45-48.

Шевченко О. П. Структура процесу вивчення гуманітарних дисциплін у технічних вищих навчальних закладах / О. П. Шевченко // Вісн. Житомир. держ. ун-ту імені Івана Франка. – Вип. 46. – 2009. – С. 118-122.

Хуторской А. В. Общепредметное содержание образовательных стандартов / А.В. Хуторской . – М. :, 2002.
Published
2017-12-28
Cited
How to Cite
Попенко, Н. В. (2017). The role of social and humanities disciplines in professional training of natural science specialists. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (41), 180-190. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/9988
Section
Статті