Формування педагогічної компетентності у фахівців непедагогічних спеціальностей: понятійно-термінологічний аспект
Abstract
У роботі на основі аналізу значної кількості вітчизняних і зарубіжних джерел розглядається генезис понятійно-термінологічного апарату компетентнісного підходу. Особлива увага приділяється визначенням унормованим в нормативно-правових документах, що регламентують діяльність системи вищої освіти України на сучасному етапі. Акцент зроблено на формуванні у випускників вищих навчальних закладів непедагогічного профілю, що навчаються за магістерськими програмами, педагогічної компетентності, як необхідної умови для викладання у вищій школі. Доведено, що зазначене питання недостатньо розглянуто у сучасній педагогічній науці і практиці.
Downloads
Download data is not yet available.
References
1. Борова Т.А. Теоретичні засади адаптивного управління професійним розвитком науково-педагогічних працівників вищого навчального закладу : монографія / Т. А. Борова. − Х.: Компанія СМІТ, 2011.– 381 с.
2. Вдовина С.А. Профессионально-педагогическая компетентность и ее структура / С.А. Вдовина [Электронный ресурс]. − Режим доступа: http://shvarts.pspu.ru/sbornik_konf_list_31.html
3. Грицюк Л. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців соціально-педагогічного спрямування у ВНЗ Польщі / Л.Грицюк, А.Лякішева // Вища школа − 2014. −№ 10. − С. 63−71.
4. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери. − 2-ге видання / За заг. ред. проф. І.Д.Звєрєвої. − Київ, Сімферополь: Універсум, 2013. − 536 с.
5. Енциклопедія освіти / АПН України ; [голов. ред. В. Г. Кремень]. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
6. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании: авторская версия / И. А. Зимняя. – М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 40 с.
7. Компетентностный поход // Реферативный бюллетень // РГГУ, 2005 rggu.ru/binary/56572_11.1173464019.22977.doc
8. Концепція розвитку освіти на 2015−2025 рр. (проект) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/ua/pr-viddil/ 1312/1390288033/ 1414672797/
9. Луговий В.І. Ключові поняття сучасної педагогіки: навчальний результат, компетентність, кваліфікація / В.І.Луговий, О.М.Слюсаренко, Ж.В.Таланова // Педагогічна і психологічна науки в Україні: Зб. наук. праць: у 5 т. −Т.1: Загальна педагогіка та філософія освіти. − К.: Педагогічна думка, 2012. − С.23−28.
10. Лунячек В.Е. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки керівних кадрів в умовах магістратури до управління якістю освіти : дис ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / В. Е. Лунячек . – Харків : ХНПУ імені Г.С.Сковороди, 2012 . – 572 с.
11. Марченко І.А. Основні вимоги до професійної компетентності вчителів початкових класів у педагогічній спадщині В.О. Сухомлинського / І.А.Марченко [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://innovac-koippo.edukit.kr.ua/statti_posibniki/
12. Маслов В.І. Наукові основи та технології компетентного управління загальноосвітнім навчальним закладом: монографія / В.І.Маслов, О.С.Боднар, К.В.Гораш. − Тернопіль: Крок, 2012. − 320 с.
13. Молчанова Ю.Управління компетентнісний розвитком керівних кадрів сфери освіти / Ю.Молчанова // Освіта і управління. Том 15, число 4. − 2012. − С.18−25.
14. Морозова Т. До проблеми взаємодії професійних і освітніх стандартів і ІТ-галузі / Т.Морозова, І.Мендзебровський // Вища школа. – 2012. – № 12. – С. 45–54.
15. Наукові підходи до педагогічних досліджень: колективна монографія / За заг. ред. д-ра пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН України В. І. Лозової. − Х : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф», 2012. − 348 с.
16. Особистісні якості і професійна компетентність [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kramnvk.in.ua/wp-content/uploads/ 2014/12/%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%.pdf
17. Плошинська А.А. Роль викладача фізичної культури у педагогічному процессі / А.А.Плошинська [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://www.rusnauka.com/14_ENXXI_2014/Pedagogica/3_169388. doc.htm
18. Пометун О. Компетентнісний підхід − найважливіший орієнтир сучасної освіти / О.Пометун // Рідна школа − 2005. −№ 1. − С. 65−69.
19. Про вищу освіту : Закон України від 01 липня 2014 р. № 1556-VІІ [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 1556-18/page
20. Про затвердження Національної рамки кваліфікацій України : постанова Кабінету Міністрів України від 23 листоп. 2011 р. № 1341 [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 1341-2011-%D0%BF.
21. Равен Д. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Д. Равен. – М. : Когито-Центр, 2002. – 396 с.
22. Рибалко Л.С. Формування професійних компетенцій перекладачів технічної літератури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій: монографія / Л.С.Рибалко, Є.В.Пизіна − Харків: ХНПУ імені Г.С.Сковороди, 2014. − 181 с.
23. Семенова А. Сучасні тенденції формування педагогічної майстерності фахівців інженерних спеціальностей / А. Семенова // Вища школа − 2014. −№ 11−12. − С. 51−60.
24. Сластенин В. Педагогика: учеб.пособие / В.Сластенини, И.Исаев [Электронный ресурс]. − Режим доступа: http://www.gumer.info/ bibliotek_Buks/Pedagog/slast/03.php
25. Стратегія реформування вищої освіти в Україні до 2020 р. (проект) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/ img/zstored/files/HE%20Reforms%20Strategy%2011_11_2014.pdf
26. Теоретичні і методичні засади моделювання фахової компетентності керівників закладів освіти: Монографія / Г.В.Єльникова, О.І.Зайченко та ін. [за заг. Ред. Г.В.Єльникової]. − Київ-Чернівці: Книги − ХХІ, 2010. № 460 с.
27. Хуторской А. Ключевые компетенции и образовательные стандарты / А. Хуторской // Эйдос : интернет-журнал. – Режим доступу : http://www.eidos.ru/journal /2002/0423.htm
28. Управление школой : слов.-справ. рук. образовательного учреждения / под ред. А. М. Моисеева, А. А. Хвана. – М. : Пед. об-во России, 2005. – 320 с.
2. Вдовина С.А. Профессионально-педагогическая компетентность и ее структура / С.А. Вдовина [Электронный ресурс]. − Режим доступа: http://shvarts.pspu.ru/sbornik_konf_list_31.html
3. Грицюк Л. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців соціально-педагогічного спрямування у ВНЗ Польщі / Л.Грицюк, А.Лякішева // Вища школа − 2014. −№ 10. − С. 63−71.
4. Енциклопедія для фахівців соціальної сфери. − 2-ге видання / За заг. ред. проф. І.Д.Звєрєвої. − Київ, Сімферополь: Універсум, 2013. − 536 с.
5. Енциклопедія освіти / АПН України ; [голов. ред. В. Г. Кремень]. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.
6. Зимняя И. А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентностного подхода в образовании: авторская версия / И. А. Зимняя. – М. : Исслед. центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 40 с.
7. Компетентностный поход // Реферативный бюллетень // РГГУ, 2005 rggu.ru/binary/56572_11.1173464019.22977.doc
8. Концепція розвитку освіти на 2015−2025 рр. (проект) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://mon.gov.ua/ua/pr-viddil/ 1312/1390288033/ 1414672797/
9. Луговий В.І. Ключові поняття сучасної педагогіки: навчальний результат, компетентність, кваліфікація / В.І.Луговий, О.М.Слюсаренко, Ж.В.Таланова // Педагогічна і психологічна науки в Україні: Зб. наук. праць: у 5 т. −Т.1: Загальна педагогіка та філософія освіти. − К.: Педагогічна думка, 2012. − С.23−28.
10. Лунячек В.Е. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки керівних кадрів в умовах магістратури до управління якістю освіти : дис ... д-ра пед. наук: 13.00.04 / В. Е. Лунячек . – Харків : ХНПУ імені Г.С.Сковороди, 2012 . – 572 с.
11. Марченко І.А. Основні вимоги до професійної компетентності вчителів початкових класів у педагогічній спадщині В.О. Сухомлинського / І.А.Марченко [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://innovac-koippo.edukit.kr.ua/statti_posibniki/
12. Маслов В.І. Наукові основи та технології компетентного управління загальноосвітнім навчальним закладом: монографія / В.І.Маслов, О.С.Боднар, К.В.Гораш. − Тернопіль: Крок, 2012. − 320 с.
13. Молчанова Ю.Управління компетентнісний розвитком керівних кадрів сфери освіти / Ю.Молчанова // Освіта і управління. Том 15, число 4. − 2012. − С.18−25.
14. Морозова Т. До проблеми взаємодії професійних і освітніх стандартів і ІТ-галузі / Т.Морозова, І.Мендзебровський // Вища школа. – 2012. – № 12. – С. 45–54.
15. Наукові підходи до педагогічних досліджень: колективна монографія / За заг. ред. д-ра пед. наук, проф., чл.-кор. НАПН України В. І. Лозової. − Х : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф», 2012. − 348 с.
16. Особистісні якості і професійна компетентність [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.kramnvk.in.ua/wp-content/uploads/ 2014/12/%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%.pdf
17. Плошинська А.А. Роль викладача фізичної культури у педагогічному процессі / А.А.Плошинська [Електронний ресурс]. − Режим доступу: http://www.rusnauka.com/14_ENXXI_2014/Pedagogica/3_169388. doc.htm
18. Пометун О. Компетентнісний підхід − найважливіший орієнтир сучасної освіти / О.Пометун // Рідна школа − 2005. −№ 1. − С. 65−69.
19. Про вищу освіту : Закон України від 01 липня 2014 р. № 1556-VІІ [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 1556-18/page
20. Про затвердження Національної рамки кваліфікацій України : постанова Кабінету Міністрів України від 23 листоп. 2011 р. № 1341 [Електронний ресурс]. − Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/ 1341-2011-%D0%BF.
21. Равен Д. Компетентность в современном обществе: выявление, развитие и реализация / Д. Равен. – М. : Когито-Центр, 2002. – 396 с.
22. Рибалко Л.С. Формування професійних компетенцій перекладачів технічної літератури із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій: монографія / Л.С.Рибалко, Є.В.Пизіна − Харків: ХНПУ імені Г.С.Сковороди, 2014. − 181 с.
23. Семенова А. Сучасні тенденції формування педагогічної майстерності фахівців інженерних спеціальностей / А. Семенова // Вища школа − 2014. −№ 11−12. − С. 51−60.
24. Сластенин В. Педагогика: учеб.пособие / В.Сластенини, И.Исаев [Электронный ресурс]. − Режим доступа: http://www.gumer.info/ bibliotek_Buks/Pedagog/slast/03.php
25. Стратегія реформування вищої освіти в Україні до 2020 р. (проект) [Електронний ресурс]. – Режим доступу : http://www.mon.gov.ua/ img/zstored/files/HE%20Reforms%20Strategy%2011_11_2014.pdf
26. Теоретичні і методичні засади моделювання фахової компетентності керівників закладів освіти: Монографія / Г.В.Єльникова, О.І.Зайченко та ін. [за заг. Ред. Г.В.Єльникової]. − Київ-Чернівці: Книги − ХХІ, 2010. № 460 с.
27. Хуторской А. Ключевые компетенции и образовательные стандарты / А. Хуторской // Эйдос : интернет-журнал. – Режим доступу : http://www.eidos.ru/journal /2002/0423.htm
28. Управление школой : слов.-справ. рук. образовательного учреждения / под ред. А. М. Моисеева, А. А. Хвана. – М. : Пед. об-во России, 2005. – 320 с.
Published
2015-06-24
Cited
How to Cite
Міршук, О. Є. (2015). Формування педагогічної компетентності у фахівців непедагогічних спеціальностей: понятійно-термінологічний аспект. Scientific Notes of the Pedagogical Department, 1(38), 173-188. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/2761
Section
Статті