Трансформації змісту шкільної історичної освіти: діяльність визначних українців та олюднення історії минулого

  • Іван Безена Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-7169-2038
  • Ірина Карпань Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» https://orcid.org/0000-0002-1921-5373
Ключові слова: українська історія, зміст історичної освіти, шкільні підручники, навчальні програми, державні стандарти, сталий розвиток особистості, історична пам’ять

Анотація

У науковій статті проаналізовано освітні і управлінські процеси направлені на реалізацію Концепції «Нова українська школа», яка визначила ключові питання осучаснений змісту і розбудові якісної освіти через компетентні сні лінії у Державному стандарті базової середньої освіти, навчальних програм та підручників з історії. Актуальними в окреслених процесах є питання змісту історичних знань здобувачів освіти, які мають сформуватися на основах сучасних наукових досліджень і об’єктивних історичних прикладах й процесах, фактах, подіях, відомостях та діяльності знакових історичних постатей української історії. Саме ці дослідницькі й навчальні конструкти сприятимуть розвитку критичного мислення й дослідницьких якостей у сучасної особистості, шляхами групової та індивідуальної дослідницької роботи, впровадження новітніх освітніх проектів та заходів з виховання, розвиваючих дидактичних технологій. Такі форми освітньої роботи будуть підвищувати індивідуальне розуміння історичних процесів, розвиватимуть постійний інтерес молоді до вивчення вітчизняної та світової історії, формуватимуть активного громадянина України, патріота української держави,
активного учасника демократичних процесів в країні. Автори дослідження поставили мету розглянути окремі контури змісту історичної освіти, які закладено у зміст навчальної програми та модельних навчальних програм, які формують нову деколонізацій ну канву викладу історії України через історичні віхи розвитку. Ми застосували різні методи наукового дослідження освітніх процесів в змісті вивчення історії та історичних процесів розвитку й діяльності людини в українських землях. Для цього сприяли наступні методи дослідження: аналіз, синтез, співставлення, прогнозування та критичне осмислення й моделювання.
За результатами наших розвідок, ми дійшли наступних загальних висновків: на сучасному етапі розвитку історичної науки та історичної освіти є глибока потреба переосмислити й позбавитись колоніальних концептів і оцінок минулої історії та її діяльнісних постатей, які ще є у зміст української історії. Постала нагальна суспільна потреба через російську агресію, їх ідеологію «руського міра», яка проявляється у зазіханні на нашу минулу історичну пам’ять і надбання української культури.
Окрім того зокрема, постала необхідність переглянути зміст історичної галузі знань та зміні концептуальних засад викладання і навчального дослідження історії України в контексті загальносвітових процесів.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Bazhan, O. (2022). What is decolonization in the Ukrainian public space in the conditions of the Russian-Ukrainian war? Institute of History of Ukraine of the National Academy of Sciences of Ukraine. National University “Kyiv Mohyla Academy”. Kyiv. URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/items/13cebfab-c653-458f-8711-909368802427. [in Ukrainian].

Bezena, I. (2023). School textbook on history: from idea to finished product. Scientific notes of the Central Ukrainian Pedagogical University named after V. Vynnychenko. Series: Pedagogy. P.20-26. [in Ukrainian].

Bezena, I. (2024). National identity of the individual and modern transformations in the historical field of knowledge of secondary school. Scientific notes of the Department of Pedagogy. No. 54, P. 6-14. URL; https://doi.org/10.26565/2074-8167-2024-54-01. [in Ukrainian].

Bezena, I., Karpan, I. (2023). Transformations of the content of school history education: the study of events and social development. Current issues of the humanities: interuniversity collection of scientific works of young scientists of the Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University. Drohobych: Helvetica Publishing House, Issue 66. Volume 1. 314 p. DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/66-1-2. [in Ukrainian].

Bezena, I., Savych, A. (2024). Decolonization of the content of history education: issues of national interests and security. Society and national interests. Electronic scientific journal. No. 4 (4). P. 261-275. URL: http://perspectives.pp.ua/index.php/sni/article/view/13907 DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-4(4)-261-275. [in Ukrainian].

Bezena, I., Savich, A. (2024). Decolonization of the content of historical science and education: strategic issues of

national interests and national security. Society and national interests. Electronic scientific journal. No. 5 (5). P. 138-151. URL; http://perspectives.pp.ua/index.php/sni/article/view/14634 DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-5(5)-138-151. [in Ukrainian].

World history. History of Ukraine. (Integrated course). Grade 6. World history. Grades 7–9. History of Ukraine. Grades 7–9. World History. Grades 10–11. History of Ukraine. Grades 10–11. Curriculum for secondary education institutions. Approved and given the stamp “Recommended by the Ministry of Education and Science of Ukraine” (Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine No. 698 dated August 3, 2022). Kyiv: HREC PRESS, 2022. 260 p. URL: https://mon.gov.ua/osvita-2/zagalna-serednya-osvita/osvitni-programi/navchalniprogrami-dlya-6-9-klasiv. [in Ukrainian].

Grinevich, L. (2024). “There can be no history that is written once and for all”, - Lyudmila Grinevich on the reform of historical education in school. Local History, website. 09/27/2024. URL; https://localhistory.org.ua/texts/interviu/ne-mozhe-buti-istoriyi-napisanoyi-raz-i-nazavzhdi-liudmila-grinevich-pro-reformu-istorichnoyiosviti-u-shkolakh/. [in Ukrainian].

Hrytsak, Ya. (2019). An essay on the history of Ukraine. The formation of a modern nation in the 19th-20th centuries. Kyiv. 654p. [in Ukrainian].

Hrushevskyi, M. (1996). History of Ukraine-Rus: in eleven volumes, twelve books. T. 9. Part 1. Kyiv: Naukova Dumka. 880p. URL: https://chtyvo.org.ua/authors/Hrushevskyi/Istoriia_Ukrainy-Rusy_Tom_IX_Knyha_1/. [in Ukrainian].

Kultaeva, M. (2017). Philosophical and pedagogical explorations of Jan Amos Comenius and Hryhoriy Skovoroda: a reminder of the meaning and purpose of education. Philosophy of education. Scientific collection. No. 2 (21). P. 169-192. [in Ukrainian].

Maliyenko, Yu. (2023). Cross-cutting skills concept of the State Standard of Basic Secondary Education and the

resource of textbook creation. Problems of a modern textbook. Issue 30. P. 66-72. https://doi.org/10.32405/2411-1309-2023-30-66-73. [in Ukrainian].

Mikhno, O. (2024). Decolonization of Ukrainian pedagogical biography: theoretical contours. Ukrainian pedagogical journal. No. 1 p. 104-113. [in Ukrainian].

On some issues of state standards of complete general secondary education. (2020). Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 30, No. 898. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannyaderzhavnih-standartitiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898. [in Ukrainian].

On Education. Law of Ukraine. September 05, 2017. No. 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text. [in Ukrainian].

On Complete Secondary Education. Law of Ukraine. January 16, 2020, No. 463-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text. [in Ukrainian].

On Approval of the Concept of Implementation of State Policy in the Field of Reforming General Secondary Education “New Ukrainian School” for the Period Until 2029. Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated December 14, 2016 No. 988-р. URL; https://www.kmu.gov.ua/npas/249613934. [in Ukrainian].

On the condemnation and prohibition of the propaganda of Russian imperial policy in Ukraine and the decolonization of toponymy. Law of Ukraine dated June 15, 2023, No. 3097-IX. URL; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3005-20#Text. [in Ukrainian].

On the legal status and commemoration of the fighters for the independence of Ukraine in the 20th century. Law of Ukraine dated April 9, 2015 No. 314-VIII, URL; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/314-19#Text. [in Ukrainian].

On the perpetuation of the victory over Nazism in the Second World War of 1939-1945. Law of Ukraine dated April 9, 2015 No. 315-VIII, URL; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/315-19#Text. [in Ukrainian].

On honoring the heroes of the ATO and improving the national-patriotic education of children and youth. Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine dated May 12, 2015 No. 373-VIII, URL; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/373-19#Text. [in Ukrainian].

On the Strategy of National-Patriotic Education. Decree of the President of Ukraine dated May 18, 2019

No. 286/2019, URL; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286/2019#Text. [in Ukrainian].

On approving the action plan for the implementation of the Strategy of National-Patriotic Education for 2020-2025. Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated October 9, 2020 No. 932, URL; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/932-2020-%D0%BF#Text. [in Ukrainian].

On some issues of national-patriotic education in educational institutions of Ukraine and recognition as invalid the order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 16.06.2015 No. 641. Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated June 06, 2022 No. 527, URL; https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22#Text. [in Ukrainian].

Sicheslavshchyna: On guard of the word: Methodological manual. Kamianske: Publishing house “Druzhko”, 2022. 107 p. URL; https://dobm.dp.ua/ebooks/sicheslavshhyna-na-varti-slova/. [in Ukrainian].

Common history for a Europe without borders. Universitat Wien, Austrian Chairmanship, Council of Europe. November 2013 – May 2014. URL: https://rm.coe.int/168065457a. [in Ukrainian].

Smolii, V. (2023).Russian history textbooks: a school of hatred and enmity. Analytical note. Kyiv: NAS of Ukraine. Institute of History of Ukraine, NAPS of Ukraine. Institute of Pedagogy. URL: https://cutt.ly/wwXxrVrK. [in Ukrainian].

Udod, O. A. (2023). Russian history textbooks as a tool for deconstructing Ukrainian identity. Counteracting disinformation in the context of Russian aggression against Ukraine: challenges and prospects: theses of additional participants of the int. scientific-practical conference (Kharkiv, December 12-13,); Scientific-research inst. of public policy and social sciences. Kharkiv: Research Institute of the National Academy of Sciences of Ukraine, 2023. 371 p. [in Ukrainian].

Udod, O. A. (2013). School historical education as a representative of memory policy. National and historical memory. Issue 8. P. 8-13. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Ntip_2013_8_5. [in Ukrainian].

Shporlyuk, R. (2016). Formation of modern nations. Ukraine. Russia, Poland. Trans. from English. G. Kasyanov et al.. Kyiv. Spirit and letter. 552p. [in Ukrainian].

#1932-1933: WE REMEMBER …: method. manual. to help the teacher. Series “Teacher: advanced level” / Bezena I., Karpan I., Zarzhitska E., Danijela Trškan; ed. Sichenko V.. Dnipro-Ljubljana: KZVO “DANO” DOR”, Ukraine - University of Ljubljana, Slovenia, 2020. 212.p. (“Teacher: advanced level”). URL; http://biblio-child.dp.ua/elektronni-knyhy. [in Ukrainian].

#FOR OUR AND YOUR FREEDOM: collective monograph. / Compiled by: I.M. Bezena, I.S. Karpan, O.A. Doroshenko, E.I. Zarzhitska;. ed. V.V. Sichenko. Dnipro: KZVO “DANO” DOR, 2021. 323.p. URL: https://dobm.dp.ua/elektronnabiblioteka-dobm/. [in Ukrainian].

Bodhi, S. R. (2022). The decolonial-historical approach in social sciences research: its methodological contours. J. Tribal Intellect. Collect. India. 6, 1–12. , URL: https://www.ticijournals.org/the-decolonial-historical-approachin-social-research-its-methodological-contours/

Опубліковано
2024-12-31
Цитовано
Як цитувати
Безена , І., & Карпань, І. (2024). Трансформації змісту шкільної історичної освіти: діяльність визначних українців та олюднення історії минулого. Наукові записки кафедри педагогіки, (55), 6-15. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2024-55-01