Interpretation of results of music-creative characteristics of children of pre-school age in China by suzuki-method
Abstract
The author proposes an interpretation of the results of the formation of musical and creative abilities of preschool children in China by means of the Suzuki method. At the stage of the pedagogical experiment it was determined quantitative and qualitative analysis of the levels of formation of musical and creative abilities in children of preschool age in the People's Republic of China. For reliable data, methods, interviews, children's observation at musical classes, children's wounds, holidays, questionnaire surveys of music directors and parents were used. The author outlines the criteria, indicators and levels of formation of musical and creative abilities in preschool children in the People's Republic of China. On the basis of qualitative and quantitative analysis of the received diagnostic data, a methodology of the forming stage of the pedagogical experiment was developed. For its conduct, two groups of children (230 persons) were formed - experimental (EG), in which classes were conducted according to the experimental methodology and control (KG), which continued classes according to the traditional program. The introduction of the Suzuki method was aimed at the formation of musical and creative abilities of children, since Sh. Suzuki proved that human talent and abilities are not innate, but acquired because each person has the potential. The formative stage of the pedagogical experiment was carried out in such a way that the Suzuki method was implemented in practice at the following stages: adaptive-motivational, reproductive-informative, creative-activity. As a result of the pedagogical experiment, there was a progressive dynamics of changes in all levels of the formation of musical and creative abilities of preschool children in the People's Republic of China, using the Suzuki method. Prospects for further scientific research may be the introduction of the Suzuki method in the educational process of preschool institutions in Ukraine for the development of musical and creative abilities of children.
Downloads
References
Жерновникова О. А., Сунь Цзінцю. Досвід упровадження методу «Сузукі» у дошкільних навчально-виховних закладах Китаю. Суспільні дослідження у 21 сторіччі : матер. VІІІ міжнар. наук.-практ. конф. (25 березня 2017 р., м. Краматорськ). Вінниця: ТОВ «Нілан-ЛТД», 2017. С. 81-82.
Жерновникова О. А., Сунь Цзінцю. Принципи методу Сузукі. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матер. ІІ міжнар. наук.-практ. конф. (11 квітня 2017 р.). Х. : «Стиль-Издат», 2017. С. 281-283.
Исмаилова Э. К. Формирование у младших школьников способности к интеллектуальному творчеству средствами познавательной деятельности: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01. Махачкала, 2017. 181 с.
Садовенко С. М. Методика формування музичних здібностей у дітей дошкільного віку (на матеріалі українського фольклору): автореф. … канд. пед. наук: 13.00.02. К., 2007. 20 с.
Suzuki Sh. Ability development from age zero. Ability development associates. 1981. 95 p.
周骏. 管窥铃木教学法对我国儿童音乐教育的若干启示[J]. 黄河之声. 2014. 05. 65. (Чжоу Джун. Вплив Сузукі-методу на розвиток дитячої музичної освіти в Китаї. Звук Жовтої річки. 2014. Вип. 5. С. 65).
马云杰. «才能并非天生» –浅谈铃木的教育理念[J]. 剧之家.2015. 8. 212. (Ма Юнцзе. «Культура не народжується» – Про освітню концепцію Сузукі. Театральний дім, 2015. Вип. 08. 212 с.
黄丹宇. 对铃木音乐教学法的思考[J]. 音乐时空,2011. 7. 37-38. (Хуанг Даню. Мислення про метод викладання музики Сузукі. Музичний час і простір. 2011. Вип. 7. С. 37-38.