Organization of non-language specialties students’ independent work during english classes by means of computer technologies
Abstract
The article is devoted to the problem of independent work organization during the English classes by means of computer technologies. The main approaches to the definition of this pedagogical phenomenon are indicated. It is considered as 1) an important component of higher education, which is organized both in the classroom and as projects under the guidance, but without the direct involvement of the teacher; 2) active activity aimed at the acquisition of new knowledge, skills and competences in the field of general and professional activity. The advantages of computer technologies in the organization of students' independent work are presented (optimization of search of information, improvement of language skills, language immersion, creating conditions for individual and group independent work). On the basis of the analysis of pedagogical literature main types of students’ independent work, which include preparation for classes, preparation of analytical reading, which is a necessary element of studying a foreign language, the memorization of lexical units and grammatical constructions, writing essays etc. are elucidated. The experience of using computer technologies for the of students’ independent work organization at the Kharkov National University of Radio Electronics is described: the usage of blogs for the development of writing skills and video filming. It is found that the usage of computer technologies make the control of students’ independent work easier and more effective.
Downloads
References
Клочко В. П. Формы и методы стимулирования познавательной деятельности студентов в процессе самостоятельной работы / В. П. Клочко // Самостоятельная работа студентов как приоритетная форма учебного процесса : межвед. науч. сб. – Вып. 92. – Киев : Лыбидь, 1992. – С. 36 – 41.
Котковець А. Л. Роль комп’ютерних технологій в індивідуалізації самостійної роботи студентів // X Міжнародної наук.-пр. конф. «Сучасні підходи та інноваційні тенденції у викладанні іноземних мов», 24 березня 2015 р “. Режим доступу: http://interconf.fl.kpi.ua/node/1268
Котова А. В. Основні види самостійної роботи студентів немовних факультетів / А. В. Котова, Н. М. Савченко // // Викладання мов у вищих навчальних закладах освіти на сучасному етапі. Міжпредметні зв'язки. Наукові дослідження. Досвід. Пошуки. - 2015. - Вип. 27. - С. 51-58.
Котова А. В. Принципи організації самостійної роботи студентів та вимоги до її проведення / А. В. Котова, Р. Л. Туренко // ScienceRise. Педагогічна освіта. – 2015. – № 10(5). – С. 75–77.
Ломакіна Л. В. Навчання іноземних мов з використанням сучасних інноваційних технологій / Л. В. Ломакіна // Міжнародна наукова конференція “Актуальні проблеми філології та перекладознавства”, - ХНУ, 2007.- С. 5-11
Чемоданова М. Ф. Інноваційні технологій в навчанні іноземної мови студентів фармаціетичного ВУЗу / М. Ф. Чемоданова, Л.В. Семенова. // С. 95- 99
Шишкіна Н. О. Організація самостійної роботи студентів у процесі вивчення юридичних дисциплін у вищому навчальному педагогічному закладі : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.04 „Теорія і методика професійної освіти” / Н. О. Шишкіна. – Х., 2004. – 21 с.