Features of forming the professional ethics of future specialists in social work at universities: didactic aspects
Abstract
Working on finding effective forms and methods for forming the professional ethics of future social workers at universities, we have focused on those that will contribute not only to the active collaboration of students with teachers in their own moral and ethical development, but also in the formation of their moral activity. The latter, in turn, is carried out, on the one hand, as actions aimed at the transformation of moral relations between people, on the other hand - as a condition of a combination of educational activities with moral education.
The purpose of the article is to analyze the didactic elements of higher education, which determine the formation of professional ethics for future social workers.
According to the goal, we outline the problem: analysis of the forms that determine the training of future social workers; development of the basic methods of forming the professional and ethical competence of specialists in social work.
The key forms of the educational process of specialists of the above specialty, we consider the forms of theoretical instruction: lectures: problem lecture, lecture-debate, lecture-conference, lecture-round table, interactive lecture; seminars: seminar-discussion, seminar-conference, seminar-solution of professional and moral situations; forms of practical training: practical classes, trainings, coaching.
The main methods of forming the professional ethics of students are methods for stimulating mastery of the basics of professional ethics (the method of creating situations of interest in moral and ethical categories, norms, values and skills; the method of relying on life experience); methods of forming the experience of professional and ethical activity (case method, method of "brainstorming", method of projects, method of business games); methods of diagnosing the formation of professional ethics in the professional training of specialists (test method, portfolio method, rating, method of mutual reflection).
The indicated forms and methods not only contribute to the development of professional ethics norms, values, moral and ethical qualities, but also the creation of a creative atmosphere that determines the active subjective position of the student in the educational process.
Downloads
References
Дроздова І. П. Методика викладання, педагогіка та психологія вищої освіти : навч. посіб. Харків : ХНАМГ, 2008. 142 с.
Енциклопедія освіти / [голов. ред. В. Г. Кремень]. Київ : Юрінком Інтер, 2008. 1040 с.
Запорожан З. Є. Семінарські заняття у процесі викладання у вищій школі курсу «Методика викладання природознавства у початкових класах». Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі : зб. наук. праць. Кривий Ріг : Видавничий відділ КМІ, 2013. Вип. VIII. С. 235–241.
Каленський А. А. Розвиток професійно-педагогічної етики у майбутніх викладачів спеціальних дисциплін : монографія. 2-ге вид., випр. і опов. Київ : ЦП «Компринт», 2016. 424 с.
Лузан П. Г., Каленський А. А. Методи і форми організації навчання фахівців аграрної галузі : навч. посіб. Київ : Логос, 2014. 280 с.
Ортинський В. Л. Педагогіка вищої школи : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : Центр учбової літератури, 2009. 472 с.
Руденко Л. А. Формування комунікативної культури майбутніх фахівців сфери обслуговування у професійно-технічних навчальних закладах : монографія. Львів : Піраміда, 2015. 342 с.