Criteria of formation of readiness of future teachers of musical art to professional activity in the universities of China

  • Ван Цзін
Keywords: future teacher, China, musical art, formation, professional activity, readiness, criteria

Abstract

In the article the author determines the essence of the preparation of future teachers of musical art for professional activity – a process of forming motives and needs, learning knowledge, skills and abilities, development of professional and personal qualities, musical and pedagogical abilities. It was found out that the result of the preparation of future teachers of musical art for professional activity is the corresponding readiness, which we define as a stable integrative personality-professional ability of the future teacher, characterized by the presence of motivation and needs for musical and pedagogical activity, acquired knowledge, skills and abilities, provides with creative self-development, self-realization and reflection. In the structure of readiness of future teachers of musical art for professional activity, interrelated components are identified – motivational-value, cognitive, activity-procedural, personality-reflection. On the basis of the offered components, a criterial basis for measuring the levels of formation of the future readership of musical art teachers to professional activity is developed: motivational; content, procedural and reflective. The motivational criterion characterizes the level of formation of motivation and interest in the professional activity of the future teacher of musical art; value attitude of the person to this type of activity. The content criterion characterizes the level of formation of the knowledge system necessary for the future teacher of musical art. The procedural criterion measures the level of the complex application of skills and abilities that provide optimization of the educational process in the investigated aspect. Reflection criterion is measured by the formation of a future specialist as a person, his ability to professional reflection. Prospects for further scientific research we see in the justification of the pedagogical conditions for the formation of the readiness of future teachers of musical art for professional activity in higher education institutions of China and their subsequent experimental verification.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Жерновникова О. А., Ван Цзін І. Формування та становлення особистості майбутнього педагога засобами музичного мистецтва. Педагогічний альманах. Херсон: ХАНО, 2017. Вип. 36. С. 208-212.

Кабриль К. В. Формування ціннісних компетентностей майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі диригентсько-хорової підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. К., 2013. 20 с.

Лю Цин. Высшее музыкально-педагогическое образование в Китае на рубеже XX–XXI вв. Педагогика, психология, теория и методика обучения. С. 183-187. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/vysshee-muzykalno-pedagogicheskoe-obrazovanie-v-kitae-na-rubezhe-xx-xxi-vv.

Мозгальова Н. Г. Теорія та методика інструментально-виконавської підготовки майбутніх учителів музики : автореф. дис. … д-ра. пед. наук : 13.00.02. К., 2013. 43 с.

Овчаренко Н. А. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності: дис. … докт. пед. наук : 13.00.04. Кривий Ріг, 2016. 547 с.

Сяньюй Хуан. Система музыкального образования в Китае. Вестник СПбГУКИ. СПб, 2012. № 2 (11). С. 155-159.

Цзяньшу Ван. Формування вокально-виконавської культури майбутніх учителів музики в процесі фахової підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.02. К., 2013. 20 с.

黄尧. 当前我国职业教育的形势和主要任务. 中国职业技术教育. 2004 (26). 7-9 页. (Хуан Яо. Становлення і основні завдання китайської професійної освіти. Професійно-технічна освіта Китаю. 2004. № 26. С. 7-9).

Zhernovnykova О. А., Nalyvaiko О. О., Chornous N. A. Intelectual competence: essence, components, levels of formation. Педагогіка та психологія. Х. : ТОВ «ДІСА ПЛЮС», 2017. Вип. 58. С. 33-42. URL: http://repo.knmu.edu.ua/xmlui/handle/123456789/19254

Published
2019-03-28
Cited
How to Cite
Цзін, В. (2019). Criteria of formation of readiness of future teachers of musical art to professional activity in the universities of China. Scientific Notes of the Pedagogical Department, (44), 43-52. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/12483