Вплив природних факторів на точність картографічної візуалізації просторово-часових структур автомобільних шляхів України

  • Віліна Пересадько Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-2439-2788
  • Олег Дмитриков Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-9717-2033
  • Андрій Єсіпов Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0000-0922-6856
Ключові слова: автомобільні шляхи, точність карт, картографічна візуалізація, природні фактори, підтоплення, паводки, гідрометеорологічні умови, небезпечні погодні умови, природні ландшафти, рослинність, умовні знаки, легенди карт, Google Maps, OpenStreetMap

Анотація

Мета статті – проаналізувати вплив основних природних факторів, рельєфу місцевості, гідрологічних умов, клі­матичних (погодних) явищ та рослинного покриву, на точність картографічної візуалізації автомобільних шляхів України.

Основний матеріал. Поняття точності картографічної візуалізації розглядається в широкому спектрі факторів – не лише як геометрична точність візуалізації, але і як повнота, своєчасність/оперативність і достовірність інформації. В статті проведено порівняльний аналіз змісту і умовних позначень автомобільних шляхів за нормативними доку­ментами Європи, США, Канади і України. Встановлено, що зображувальні засоби на картах різних країн схожі між собою, легко піддаються ідентифікації і схожі за параметрами. Водночас виявлено, що не тільки на традиційних, а й на електронних навігаційних картах автомобільних доріг представлених сервісами Google Maps та OpenStreetMap відсутня інформація про природні ландшафти і їх складові (рельєф, гідрографічні умови, рослинність), а також про погодно-кліматичні умови, які мають безпосередній вплив на точність картографічної візуалізації. Названо основні параметри, які слід враховувати при створенні навігаційних карт і карт автошляхів в Україні.

Висновки. Проведене дослідження дозволяє зробити наступні висновки: - поняття точності карт значно ширше поняття геометричної точності; - природні фактори (рельєф, гідрографія, погодно-кліматичні умови, рослинність) суттєво впливають на показники інформативності карт автомобільних шляхів; - в навігаційних електронних сервісах необхідно подавати шари 3D рельєфу, оперативну інформацію про динамічні гідрологічні умови, небезпечні погодні умови, а також про ділянки доріг з рослинністю, що перекриває видимість дороги; - потрібен науково обґрунтова­ний стандарт (настанови, інструкції), що визначатимуть, які саме природні дані повинні бути присутні на електро­нних картах доріг і з якою періодичністю мають оновлюватися ці дані.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Віліна Пересадько, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор географічних наук, професор кафедри фізичної географії та картографії

Олег Дмитриков, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

аспірант кафедри фізичної географії та картографії ОНП Науки про Землю

Андрій Єсіпов, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

аспірант кафедри фізичної географії та картографії ОНП Науки про Землю

Посилання

Denysyk, G. I., Valchuk-Orkusha, O. M. (2017). Classification and optimization of road landscapes. International Scientific and Practical Conference “WORLD SCIENCE”, 8 (24), Vol. 2, 7–11. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/442959. pdf [in Ukrainian].

Zatserkovnyi, V., Tishaiev, I., & Kobrin, O. (2016). Pobudova modeli transportno-dorozhnoi merezhi Chernihivskoi oblasti za dopomohoiu heoinformatsiinykh tekhnolohii. Naukoiemni tekhnolohii, 2(30), 162-168. URL: jrnl.nau.edu.ua [in Ukrainian].

Peresadko, V., Dmytrykov, О., Dzhos, A. (2024). Analysis of the accuracy of mapping information (using the example of motorway mapping in Ukraine and the USA). The problems of continuous geographical education and cartography, (40), 32–44. URL: https://periodicals.karazin.ua/pbgok/article/view/25866/23232 [in Ukrainian].

AAA-Signaturenkatalog 2.0 : [Electronic resource]. Karlsruhe : Arbeitsgemeinschaft der Vermessungsverwaltungen der Länder der Bundesrepublik Deutschland. URL: https://www.adv-online.de/GeoInfoDok/Signaturenkataloge/AAA-Signaturenkatalog-2.0/ [in German].

FloodMapp. RISE Update: FloodMapp launches integration with Waze helping reroute drivers in Virginia, USA. 2022. https://floodmapp.com [in English].

Kocur-Bera, K., Dudzińska, M. (2015). Roadside vegetation – the impact on safety. Engineering for Rural Development : Proceedings of the 14th International Scientific Conference (Jelgava, Latvia, 2015). Jelgava : Latvia University of Life Sciences and Technologies. 594–600. URL: https://iitf.lbtu.lv [in English].

Légende des cartes IGN au 1 : 25 000 : [Electronic resource]. Paris: Institut national de l’information géographique et forestière. URL: https://cheminscreux.wordpress.com/wp-content/uploads/2011/02/lc3a9gende-des-cartes-ign-au-1-25000c3a8me.pdf [in French].

M103-3-2-2014 / Natural Resources Canada. Ottawa: NRCan, 2014. URL: https://publications.gc.ca/collections/collection_2016/rncan-nrcan/M103-3-2-2014-eng.pdf [in English].

Ordnance Survey. 50 k raster legend: [Electronic resource]. Southampton: Ordnance Survey. URL: https://www.ordnancesurvey.co.uk/documents/product-support/support/50k-raster-legend.pdf [in English].

Prah K., Shortridge A. M. (2023). Vertical vs. Horizontal Fractal Dimensions of Roads in Relation to Relief Characteristics. ISPRS International Journal of Geo-Information. 12 (12). Article 487. https://doi.org/10.3390/ijgi12120487 [in English].

Topographic Map Symbols / U.S. Geological Survey. Reston: USGS. URL: https://pubs.usgs.gov/gip/TopographicMapSymbols/topomapsymbols.pdf [in English].

Umovni znaky 1 : 10 000 (СТ 496-528) / Main Institute of Geodesy and Cartography. Kyiv: MIGC. URL:https://gki.com.ua/files/uploads/documents/Norms/Ukrgeodesykart_norms/ Um_znaki_10000_St496_528.pdf [in Ukrainian].

Ye X., Li S., Das S., Du J. (2024). Enhancing route selection with real-time weather data integration in spatial decision support systems. Spatial Information Research. (32). 373–381. DOI: https://doi.org/10.1007/s41324-023-00577-7 [in English].

Zasady redakcji map w skali 1 : 50 000. Warszawa: Główny Urząd Geodezji i Kartografii, 1998. URL: https://opendata.geoportal.gov.pl/PrzepisyHistoryczne/Wytyczne/K2.2_Zasady_redakcji_map_w_skali_50000_1998.pdf [in Polish].

Опубліковано
2025-06-01
Як цитувати
Пересадько, В., Дмитриков, О., & Єсіпов, А. (2025). Вплив природних факторів на точність картографічної візуалізації просторово-часових структур автомобільних шляхів України. Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (41), 27-34. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2025-41-03
Номер
Розділ
Статті

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)