Уроки географії і мас-медіа: точки дотику в освіті (на прикладі тревел-шоу)

  • Сергій Куліш Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-6222-7222
  • Світлана Майстро Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0001-1554-2289
Ключові слова: інтерактивні методи, середня освіта, продукція мас-медіа, віртуальні подорожі, медіа-грамотність

Анотація

Мета статті полягає у висвітленні можливостей використання на уроках географії у 6-11 класах популярно-розва­жальних медіа, зокрема тревел-шоу як одного з елементів інноваційних технологій.

Основний матеріал. Розглянуто сутність і методичні засади використання тревел-шоу, зокрема їх пізнавальних фрагментів, на уроках географії у закладах загальної середньої освіти. Висвітлено практичні рекомендації викори­стання цього типу продукції мас-медіа на уроках географії з урахуванням трьох рівнів формування навичок медіа-осві­ченості учнів і вчителя – користувача, аналітика, творця.

Останніми роками українська школа зазнає суттєвих змін, пов’язаних з невизначеністю умов реалізації освітньої діяльності, дистанційними особливостями навчання, можливістю впровадження інноваційних технологій навчання. Вважаємо останні тими передумовами, які сприяють підвищенню ефективності у навчанні, особливо на уроках гео­графії. Чільне місце серед них посідають медіатехнології, зокрема продукція мас-медіа, залучення яких у скарбничку вчителя спрямовує освітній процес на формування освіченої творчої особистості, відповідно до стандарту освіти. Тревел-шоу допомагають сформувати уявлення учнів про природу, економіку, населення певної території, але це потребує певної підготовки від учителів. На кафедрі фізичної географії та картографії Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна розроблений банк даних фрагментів тревел-шоу різного змісту і територіального охоплення, рекомендації для вчителів географії щодо їх використання в освітньому процесі відповідно до тем про­грами, практичні інструкції для опанування навичок медіа-освіченості на творчому рівні.

Висновки і подальші дослідження. Використання популярно-розважальних медіа, зокрема тревел-шоу на уро­ках географії, дозволяє стимулювати розвиток учня і збагачувати його життєвий досвід, а вчитель географії отри­мує сучасний засіб навчання відповідно до інформаційної доби розвитку суспільства. Крос-жанрові тревел-шоу є найбільш доступними для цього. Використання фрагментів тревел-шоу дозволяє формувати медіа-освіченість уч­нів і вчителя від рівнів користувача і аналітика до рівня творця. Надані рекомендації дидактичного, методичного, практичного характеру допоможуть у цьому. Подальше вивчення можливостей використання на уроках географії продукції мас-медіа як тревел-шоу вважаємо перспективним у силу її багатогранності і неоцінених можливостей виховання з подальшим переходом до залучення віртуальних подорожей та екскурсій.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Сергій Куліш, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

доктор педагогічних наук, професор кафедри фізичної географії та картографії

Світлана Майстро, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

студентка кафедри фізичної географії та картографії

Посилання

Vember, V.P., Buchynska, D.L. (2016). Modern types of educational video and features of their use in the educational process. Educational discourse, 1(13), 19–29 [in Ukrainian].

Kuznetsova, O. D. (2021). Television environmental education of the travel show “Eagle and tail. Wonder of the world” 2020 - the first half of 2021. State and regions. Series: Social communications, 4, 32–39. doi: 10.32840/cpu2219-8741/2021.4(48).5 [in Ukrainian].

Pecheranskyi, I., & Katrenko, V. (2019). Characteristics of genres of travel journalism. Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Ser.: Audiovisual art and production, 2(1), 33–41. doi: 10.31866/2617-2674.2.1.2019.170861 [in Ukrainian].

Yankovych, O. (2016). Media education in a general education school: educational and methodological manual. Ternopil: TNPU named after V. Hnatyuk [in Ukrainian].

Veremchuk, T. (2011). Travel show: on the edge of the world, on the border of genres. Media detector. Available at: https://detector.media/production/article/63200/2011-05-30-trevel-shou-na-krayu-svitu-na-mezhi-zhanriv/ [in Ukrainian].

Filonchuk, Z., Volosheniuk, O. (ed.), Ivanova, V. (ed.). (2020). Media literacy in geography classes: educational edition. Kyiv: AUP, TsVP. Retrieved from https://filter.mkip.gov.ua/wp-content/uploads/2022/02/mediahramotnist_geography_2020_fin.pdf [in Ukrainian].

Опубліковано
2023-12-31
Як цитувати
Куліш, С., & Майстро, С. (2023). Уроки географії і мас-медіа: точки дотику в освіті (на прикладі тревел-шоу). Проблеми безперервної географічної освіти і картографії, (38), 17-23. https://doi.org/10.26565/2075-1893-2023-38-02
Номер
Розділ
Статті