Уроки географії і мас-медіа: точки дотику в освіті (на прикладі тревел-шоу)
Анотація
Мета статті полягає у висвітленні можливостей використання на уроках географії у 6-11 класах популярно-розважальних медіа, зокрема тревел-шоу як одного з елементів інноваційних технологій.
Основний матеріал. Розглянуто сутність і методичні засади використання тревел-шоу, зокрема їх пізнавальних фрагментів, на уроках географії у закладах загальної середньої освіти. Висвітлено практичні рекомендації використання цього типу продукції мас-медіа на уроках географії з урахуванням трьох рівнів формування навичок медіа-освіченості учнів і вчителя – користувача, аналітика, творця.
Останніми роками українська школа зазнає суттєвих змін, пов’язаних з невизначеністю умов реалізації освітньої діяльності, дистанційними особливостями навчання, можливістю впровадження інноваційних технологій навчання. Вважаємо останні тими передумовами, які сприяють підвищенню ефективності у навчанні, особливо на уроках географії. Чільне місце серед них посідають медіатехнології, зокрема продукція мас-медіа, залучення яких у скарбничку вчителя спрямовує освітній процес на формування освіченої творчої особистості, відповідно до стандарту освіти. Тревел-шоу допомагають сформувати уявлення учнів про природу, економіку, населення певної території, але це потребує певної підготовки від учителів. На кафедрі фізичної географії та картографії Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна розроблений банк даних фрагментів тревел-шоу різного змісту і територіального охоплення, рекомендації для вчителів географії щодо їх використання в освітньому процесі відповідно до тем програми, практичні інструкції для опанування навичок медіа-освіченості на творчому рівні.
Висновки і подальші дослідження. Використання популярно-розважальних медіа, зокрема тревел-шоу на уроках географії, дозволяє стимулювати розвиток учня і збагачувати його життєвий досвід, а вчитель географії отримує сучасний засіб навчання відповідно до інформаційної доби розвитку суспільства. Крос-жанрові тревел-шоу є найбільш доступними для цього. Використання фрагментів тревел-шоу дозволяє формувати медіа-освіченість учнів і вчителя від рівнів користувача і аналітика до рівня творця. Надані рекомендації дидактичного, методичного, практичного характеру допоможуть у цьому. Подальше вивчення можливостей використання на уроках географії продукції мас-медіа як тревел-шоу вважаємо перспективним у силу її багатогранності і неоцінених можливостей виховання з подальшим переходом до залучення віртуальних подорожей та екскурсій.
Завантаження
Посилання
Vember, V.P., Buchynska, D.L. (2016). Modern types of educational video and features of their use in the educational process. Educational discourse, 1(13), 19–29 [in Ukrainian].
Kuznetsova, O. D. (2021). Television environmental education of the travel show “Eagle and tail. Wonder of the world” 2020 - the first half of 2021. State and regions. Series: Social communications, 4, 32–39. doi: 10.32840/cpu2219-8741/2021.4(48).5 [in Ukrainian].
Pecheranskyi, I., & Katrenko, V. (2019). Characteristics of genres of travel journalism. Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Ser.: Audiovisual art and production, 2(1), 33–41. doi: 10.31866/2617-2674.2.1.2019.170861 [in Ukrainian].
Yankovych, O. (2016). Media education in a general education school: educational and methodological manual. Ternopil: TNPU named after V. Hnatyuk [in Ukrainian].
Veremchuk, T. (2011). Travel show: on the edge of the world, on the border of genres. Media detector. Available at: https://detector.media/production/article/63200/2011-05-30-trevel-shou-na-krayu-svitu-na-mezhi-zhanriv/ [in Ukrainian].
Filonchuk, Z., Volosheniuk, O. (ed.), Ivanova, V. (ed.). (2020). Media literacy in geography classes: educational edition. Kyiv: AUP, TsVP. Retrieved from https://filter.mkip.gov.ua/wp-content/uploads/2022/02/mediahramotnist_geography_2020_fin.pdf [in Ukrainian].
Цю роботу ліцензовано за Міжнародня ліцензія Creative Commons Attribution 4.0.