Features of geospatial organization of retail trade services in rural areas

  • І. М. Дудник National Aviation University
Keywords: socio-geographical system, territorial systems of services, territorial structure, territorial organization, retail trade, commodity mass, service center, service area

Abstract

Formulation the problem. The service sector serves as an important component of the economy of any state, region. It became to develop especially rapidly for the last decades due to formation post-industrial society. The service sector plays a significant role in vital activity of society since it provides the population employment, satisfy population’s need in services, and ensures filling the local budgets. One of the most dynamic branches of the service sector is retail trade. There are significant transformations of this sector in rural areas, its territorial organization, but there is a lack of human-geographical research on the mentioned topic.

The aim of the article is consideration the human-geographical approach to the study of service sector and retail trade in rural areas in particular.

Research results. The author has analyzed the concept of "territorial systems of services as a set of direct and indirect interconnected enterprises. Territorial systems of services are components of the socio-geographical system. There are direct (links between enterprises in one branch) and indirect (links to the common use of territory, industrial, transport infrastructure, flows of people to satisfying needs, administrative and managerial, economic links) links within the territorial system of services. The specialized territorial system of services (a set of interconnected enterprises in one branch) is highlighted, which is a part of the integrated territorial system of services, it has bodies of sectorial and sectorial-territorial management, it is characterized by incomplete completeness, the specialized territorial system of services is found in its “pure form” very rarely, it is distinguished by a noticeable internal differentiation. Productive, managerial, and competing links plays significantly in formation the specialized territorial systems of services.

The following indicators are used for the study of the territorial system of services: provision of commodity mass, provision of retail space, provision of staff, territorial concentration of trade objects, average radius of the service area of the center (enterprise). The technique of the analysis territorial differentiation of indicators involves the study the content of the territorial development of a chosen process (phenomena), choice of indicators, delimitation the study area, statistical ordering of indicators, construction the cartographic models, identification spatial dependencies, trends, prospects development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

І. М. Дудник, National Aviation University
Doctor of Sciences (Geography), Full Professor

References

1. Алексеев А. И. География сфера обслуживания: основные понятия и методы: учебное пособие / А. И. Алексеев, С. А. Ковалев, А. А. Ткаченко. – Тверь: Издательство Тверского университета, 1991. – 117 с.
2. Барановский Н. А. Территориальная организация передвижных форм обслуживания сельского населения Черниговской области : автореф. дис. на соискание ученой степени канд. геогр. наук : спец. 11.00.02 «Эконо-мическая и социальная география» / Н. А. Барановский. – К., 1992. – 22 с.
3. Витренко Н. М. Социальная инфраструктура Украины : оценка уровня и перспектив развития / Н. М. Ви-тренко. – К. : Наукова думка, 1993 . – 144 с.
4. Долишний М. И. Социально-экономические проблемы непроизводственной сферы [Текст] / М. И. Долишний. – К.: Наукова думка, 1984. – 214 с.
5. Дудник І. М. Геодемографічні чинники територіальної організації послуг І. М. Дудник // Геополитика и эко-геодинамика регионов. – Симферополь: Таврический национальный университет имени В. И. Вернадского, 2014. – Т.10, вып.2. – с. 36-39
6. Дудник І. М. Суспільно-географічна система як методологічна підвалина досліджень регіонів низового рівня / І. М. Дудник, О. А. Борисюк // Науковий вісник Чернівецького університету. Сер. Географія. – Чернівці, 2015. – Вип. 744-745. – С. 132–136.
7. Дудник І. М. Територіальна організація послуг: Курс лекцій / І. М. Дудник. – Полтава: ПІБ МНТУ, 2002. – 100 с.
8. Дудник І. М. Територіальні системи медичних послуг як об’єкт суспільної географії / І. М. Дудник // Часопис соціально-економічної географії. – Вип.18(1). – Харків: ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2015. – C.41-44.
9. Жук М. В. Комерційна географія України : Підручник для вузів / М. В. Жук – Чернівці : Прут, 1998 . – 359 с.
10. Іщук С. І. Розміщення продуктивних сил і регіональна економіка: [навч. посіб.] / С. І. Іщук. – К.: Вид. Пали-вода А. В., 2006. – 284 с.
11. Корнус О. Г. Сфера обслуговування населення Сумської області : суспільно-географічні аспекти : [моногра-фія] / О. Г. Корнус, К. А. Нємець, Л. М. Нємець, А. О. Корнус. – Х.: Видавництво ХНУ iмені В. Н. Каразiна, 2009. – 225 с.
12. Меркушева Л. А. География сферы обслуживания населения / Л. А. Меркушева. – Красноярск: Издательство Красноярского университета, 1989 – 184 с.
13. Соціальний розвиток України : сучасні трансформації та перспективи / [Бандур С. І. , Заяць Т. А., Куценко В. І. та ін.]; під ред.: Б. М. Данилишина. – К.: Брама-Україна, 2006. – 758 с.
14. Теория прогнозирования и принятия решений: учеб. пособие [Под ред. С. А. Саркисяна]. – М.: Высшая шко-ла, 1977. – 352 с.
15. Территориальная организация производства товаров и услуг : в 2 т. [Общ. ред. А. И. Кочерга]. – К.: Науко-ва думка, 1987. – Т.1 : Производство и обращение товаров народного потребления. – К., 1987. – 262 с.
16. Тимчук М.Ф. Регіональна економіка (конспект лекцій) / М. Ф. Тимчук. – Київ: Інститут муніципального ме-неджменту та бізнесу, 1998. – 51 с.
17. Топчієв О. Г. Основи суспільної географії : підручник для студ. географ. спеціальностей вищих навчальних закладів / О. Г. Топчієв. – Одеса: Астропринт, 2009. – 544 с.
18. Шаблій О. І. Основи загальної суспільної географії: підручник / О. І. Шаблій. – Львів: Вид. центр ЛНУ, 2003. – 444 с.
19. Юрковский В. М. География сферы обслуживания / В. М. Юрковский. – Киев: УМКВО, 1989. – 82 с.
20. Юрченко С. А. Инфраструктура мира: учебное пособие / С. А. Юрченко. – X.: ХНУ имени В.Н. Каразина, 2006. – 328 с.
Published
2017-11-01
Cited
How to Cite
Дудник, І. М. (2017). Features of geospatial organization of retail trade services in rural areas. Visnyk of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series "Geology. Geography. Ecology", (46), 75-79. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/geoeco/article/view/9517