Покоління «зетів»: соціально-психологічні особливості та їх врахування в управлінні освітнім процесом і трудовою діяльністю

  • Світлана Топалова Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-0453-0418
  • Вероніка Топалова Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна
Ключові слова: покоління Z, молодь, фактори впливу, соціалізація, освітній процес, праця, управління, цінності

Анотація

Молодь, яку автори теорії поколінь назвали «поколінням Z», сьогодні навчається в університетах і активно виходить на ринок праці. Представники цього покоління значно відрізняються від попередніх внаслідок поєднання низки факторів впливу на їх життя і розвиток. Стрімкі технічні інновації, у вирі яких ця молодь опинилася з самого народження, глобальні кризи і потрясіння, російська агресія, стрімкі зміни в освітньому процесі та трудовій комунікації визначили формування кардинально відмінного типу особистості «зетів». Ця молодь вже змінює звичні соціальні парадигми, формує нові запити, вимагає нових правил гри у навчанні й роботі. Неврахування її особливостей і позицій знижує ефективність освітнього процесу й трудової діяльності, нівелює мотивацію молоді. Нерозуміння її світогляду, цінностей і прагнень призводить до конфліктності між поколіннями у процесі навчання й праці. Тому очевидною є потреба у виявленні головних факторів впливу на свідомість цієї когорти молоді, з’ясуванні її соціально-психологічних характеристик та їх врахуванні в організації та управлінні освітнім процесом і трудовою діяльністю.
Фахівці в різних галузях розпочали активно досліджувати особливості «зетів» порівняно нещодавно. Впродовж кількох років міжнародні соціологічні агенції провели низку досліджень для виявлення особливостей світогляду і цінностей, очікувань і мотивації, особливостей сегментації нового покоління молоді. Вітчизняні науковці проаналізували низку особливостей українських «зетів», виявили головні наслідки впливу війни на нашу молодь. Зараз важливим завданням є систематизація результатів цих досліджень та розробка рекомендацій щодо врахування головних характеристик сучасної молоді в організації навчання та трудової діяльності й управлінні цими процесами.
В статті досліджені основні фактори впливу на становлення сучасної молоді, її бачення ефективного навчання й праці. Виявлені головні характеристики представників покоління Z, які зараз здобувають вищу освіту. Сформульовані рекомендації щодо змін у процесі навчання й трудовій діяльності з урахуванням особливостей «зетів».

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Світлана Топалова, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

к.політ.н., доцент, Навчально- науковий інститут

Вероніка Топалова, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна

здобувач вищої освіти соціологічний факультет

Посилання

Strauss, W., Howe, N. (1997. 400 p.). The Fourth Turning: An American Prophecy – What the Cycles of History Tell Us About America's Next Rendezvous with Destiny. N.Y. : Broadway Books.

Stillman D., Stillman J. (2017. 309 p.). "Gen Z @ Work: How the Next Generation is Transforming the Workplace." New York, NY : Harper Business, an imprint of HarperCollinsPublishers.

Results of the nationwide survey "Ukrainian Generation Z: Values and Orientations". Kyiv. 2017. 135 p. Retrieved from https://pon.org.ua/novyny/5980-cnnost-ta-oryentiri-ukrayinskogopokolnnya-z-nove-dosldzhennya.html (date of application 02/07/2024). [In Ukrainian].

Kashchuk K.M. (2018. Issue #1(22)). Peculiarities of managing employees of the X, Y and Z generations. Economy. Management. Innovations. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2018_1_9 (date of application 02/07/2024). [In Ukrainian].

Koval N.V., Byba V.A. (2020. No. 10). The use of generational theory in personnel management. Electronic scientific publication "Effective Economy". DOI: 10.32702/2307-2105-2020.10.62 (access date 02/10/2024). [In Ukrainian].

Burachek, I., Yarmolyuk, D., Verstova. (2021. No. 26). Generation Z in the domestic labor market. Economy and society. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-26-2 (accessed 02/13/2024). [In Ukrainian].

P&G research: where the best specialists of generation Z will go to work. European Business Assotiotion. 2019. Retrieved from https://eba.com.ua/doslidzhennya-p-g-kudy-pidut-pratsyuvaty-najkrashhi-specialisty-pokolinnya-z/ (access date 02/14/2024). [In Ukrainian].

How can understanding the influence of Gen Z today empower you? 2023 EY Gen Z Segmentation Study. Retrieved from https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_us/topics/consulting/ey-2307-4309403-genz-segmentation-report-us-score-no-20902- 231us-2-vf4.pdf (access date 02/14/2024)

How is Gen Z reshaping societal norms across the globe? Gen Z International Research Report June 2022. Retrieved from https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_us/topics/consulting/ey-gen-z-international-research-report- june-2022.pdf (date of application 02/17/2024)

How will success be defined in the future? Gen Z is redefining the future of success both inside and outside of the workplace. The path they are blazing is shifting societal paradigms and putting into question decades-old business assumptions. 2022. Retrieved from https://assets.ey.com/content/dam/ey-sites/ey-com/en_us/topics/consulting/ey-global-ey-gen-z-success-report.pdf (access date 19.02.2024)

The impact of war on youth in Ukraine. 2023. Retrieved from https://cedos.org.ua/wp-content/uploads/ua_28.04_vplyv_viyny_na_molod_v_ukrayini.pdf (access date 20.02.2024). [In Ukrainian].

How is Gen Z changing the workplace? 2023. Retrieved from https://www.zurich.com/en/media/magazine/2022/how-will-gen-z-change-the-future-of-work (access date 25.02.2024)

Kolot A.M., Gerasimenko O.O. (2020. No. 2 (40). P. 103-138). Generation Z and social and labor platform "Labor 4.0": imperatives of interaction. Demography and social economy. doi: https://doi.org/10.15407/dse2020.02.103 (access date 02/27/2024). [In Ukrainian].

Опубліковано
2024-06-28
Як цитувати
Топалова, С., & Топалова, В. (2024). Покоління «зетів»: соціально-психологічні особливості та їх врахування в управлінні освітнім процесом і трудовою діяльністю. Фінансово-кредитні системи: перспективи розвитку, 2(13), 145-154. https://doi.org/10.26565/10.26565/2786-4995-2024-2-13
Розділ
Управління фінансово-кредитними системами та соц.-гум. компонента їх розвитку