New Approaches to Environmental Education in Ukraine
Abstract
The main objective of this publication is to justify approaches to ecologizing of education on different education stages. Methods of analysis and synthesis, comparison and pedagogical method were used. Results of this research prove that there is a necessity to combine formal and informal ecological education for all ages. To increase the effectiveness of ecological education, a subject Ecological Culture should be introduced. For non-natural specialists in universities instead of Ecology there should be either Ecological Culture or Sustainable Development, which develop feeling of personal responsibility for environment, knowledge and professional skills for professional activity and daily life in field of natural resources rational use and nature protection. Ecological education for adults should be provided by involving into common activities staff of Natural Parks, priests, media. Conclusions New approaches will increase the effectiveness of ecological education; develop ecological culture of citizens, who have knowledge, skills, motivation and obligation to work on solving current ecological problems and preventing new ones.UDC
Downloads
References
Екологія Навчальна програма для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів (рівень стандарту та академічний) URL: http://old.mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/educational_programs/ 1349869542/
Койнова І. Б., Рожко І. Значення еколого-освітньої діяльності для функціонування національних природних парків // Національні природні парки – минуле, сьогодення, майбутнє: матеріали міжн. науково-практичної конференції до 30-річчя створення Шацького НПП (квітень, 2014). К., 2014. С. 521- 528.
Некос А. Н., Цехмістрова Ю. В. Компетентнісний підхід особисто-орієнтованого напряму при викладанні екології в середніх навчальних закладах // Людина та довкілля. Проблеми неоекології. № 1-2 (25), 2016. С.88-93.
Освіта для сталого розвитку. Національна доповідь за 2012 рік – URL: http://dea.gov.ua/chapter/osvita_dlya_stalogo_rozvitku
Рожко І., Койнова І. Робота студентського екологічного гуртка географічного факультету Львівського національного університету імені Івана Франка як приклад ефективної екологічної освіти та виховання молоді // Географічна наука і практика: виклики епохи: мат. міжн. наук. конф. – Львів: вид. ЛНУ імені Івана Франка, 2013. Том 3. С. 22-24.
Encyclikal letter Caritas in veritate of the supreme pontiff Benedict XVI – URL: http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/encyclicals.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication of this work under the terms of a license Creative Commons Attribution License 4.0 International (CC BY 4.0).
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.