ORTHODOXY, ENLIGHTENMENT, AND THE IMPERIAL SPACE: IMAGES OF THE UKRAINIAN LANDS IN THE WORKS OF METROPOLITAN PLATON LEVSHIN (1737–1812)
Abstract
The article explores the specifics of constructing the image of Ukrainian lands in the works of Metropolitan of Moscow and Kolomna Platon Levshin – one of the most prominent religious figures and church historians of Eastern Europe in the second half of the 18th and early 19th centuries. The influence of Platon Levshin's personal experience, philosophical, and socio-political views on the characteristics of Ukrainian lands in his travel notes and historical works is examined. Relying on the principles of the Cambridge School of Intellectual History, the theory of conceptual metaphor, and the concepts of "mental maps" and "sites of memory," the study determines how Platon Levshin used the terms "Ukraine" and "Little Russia" and outlines the specifics of the interplay between ethnic, political, and religious connotations in his descriptions of Ukrainian lands. The Enlightenment’s impact on Levshin’s perception of Ukraine is reflected in his rationalist approach to spatial categories and the limited use of anthropomorphic metaphors in his texts. An analysis of sources indicates that the territorial boundaries of Little Russia in Levshin’s texts were constructed based on historical-administrative divisions. Volhynia and Galicia were not part of the symbolic Little Russian space, and the term "Ukraine" was used relatively infrequently, having a meaning similar to "Little Russia." The ethnic specificity of Ukrainians remained outside the metropolitan’s focus, distinguishing his travel notes from the travelogues of his contemporaries. The confessional aspect was the decisive factor in constructing the image of "us" and "them" for the metropolitan. In his narrative, Jews and Greek Catholics played the role of the Other, against whom the image of the Self was constructed. The Kyiv-Pechersk Lavra was a site of memory in Platon Levshin's perceptions of Ukrainian lands.
Downloads
References
Bilenky, S. 2023. Laboratory of Modernity. Ukraine between Empire and Nation, 1772–1914. London; Chicago; Edmonton; Toronto, 596 p.
Bulgakov, M. 1996. Istoriya Russkoy Tserkvi [History of the Russian Church]. Kn. 3. Moskva, Izdatelstvo Spaso-Preobrazhenskogo Valaamskogo monastyirya, 702 s. (in Russian).
Булгаков, М. 1996. История Русской Церкви. Кн. 3. Москва, Издательство Спасо-Преображенского Валаамского монастыря, 702 с.
Eliade, M. 2001. Sviashchenne i myrske [Sacred and profane]. Kyiv, Osnovy, 592 s. (in Ukrainian).
Еліаде, М. 2001. Священне і мирське. Київ, Основи, 592 с.
Gumilevskiy, F. 1850. Istoriya Russkoy Tserkvi. Period vtoroy [History of the Russian Church. The second period]. Moskva, Tipografiya V. Gote, 176 s. (in Russian).
Гумилевский, Ф. 1850. История Русской Церкви. Период второй. Москва, Типография В. Готье, 176 с.
Ivanov, A. 2020. A Spiritual Revolution. The Impact of Reformation and Enlightenment in Orthodox Russia. Madison, The University of Wisconsin Press, XV, 363 pp.
Kappeler, A. 2005. Rosiia yak polietnichna imperiia: vynyknennia, istoriia, rozpad [Russia as a multiethnic empire: emergence, history, collapse]. Lviv, Vydavnytstvo Katolytskoho Ukrainskoho universytetu, 360 s. (in Ukrainian).
Каппелер, А. 2005. Росія як поліетнічна імперія: виникнення, історія, розпад. Львів, Видавництво Католицького Українського університету, 360 с.
Kharlampovych, K. 1914. Malorossyiskoe vlyianye na velykorusskuiu tserkovnuiu zhyzn [Little Russian influence on the Great Russian church life]. Kazan, Yzd. kn. mah. M. A. Holubeva, XXIV, 878, LXVI c. (in Russian).
Харлампович, К. 1914. Малороссийское влияние на великорусскую церковную жизнь. Казань, Изд. кн. маг. М. А. Голубева, XXIV, 878, LXVI c.
Kohut, Z. 1996. Rosiiskyi tsentralizm i ukrainska avtonomiia: Likvidatsiia Hetmanshchyny, 1760–1830 [Russian centralism and Ukrainian autonomy: imperial absorption of the Hetmanate, 1760s–1830s]. Kyiv, Osnovy, 317 s. (in Ukrainian).
Когут, З. 1996. Російський централізм і українська автономія: Ліквідація Гетьманщини, 1760–1830. Київ, Основи, 317 с.
Kravchenko, V. 2011. Ukraina, Imperiia, Rosiia: vybrani statti z modernoi istorii ta istoriohrafii. Kyiv, Krytyka, 542 c. (in Ukrainian).
Кравченко, В. 2011. Україна, Імперія, Росія: вибрані статті з модерної історії та історіографії. Київ, Критика, 542 c.
Lakoff G., Johnson M. 2003. Metaphors we live by. London: the University of Chicago Press, 256 p.
Lastovskyi, V. 2008. Mizh suspilstvom i derzhavoiu. Pravoslavna tserkva v Ukraini naprykintsi XVII – XIX st. v istorii ta istoriohrafii [Between society and the state. The Orthodox Church in Ukraine at the end of the 17th – 18th centuries in history and historiography]. Kyiv, Feniks, 496 s. (in Ukrainian).
Ластовський, В. 2008. Між суспільством і державою. Православна церква в Україні наприкінці ХVІІ – у ХVІІІ ст. в історії та історіографії. Київ, Фенікс, 496 с.
Levshin, P. 1805a. Kratkaya tserkovnaya rossiyskaya istoriya [Brief Russian church history]. Tom 1. Moskva, Sinodalnaya tipografiya, 388 s. (in Russian).
Левшин, П. 1805а. Краткая церковная российская история. Том 1. Москва, Синодальная типография, 388 с.
Levshin, P. 1805a. Kratkaya tserkovnaya rossiyskaya istoriya [Brief Russian church history]. Tom 2. Moskva, Sinodalnaya tipografiya, 388 s. (in Russian).
Левшин, П. 1805а. Краткая церковная российская история. Том 2. Москва, Синодальная типография, 388 с.
Levshin, P. 1913a. Polnoe sobranie sochineniy Platona (Levshina) mitropolita Moskovskogo. Tom . [Complete works of Platon (Levshin), Metropolitan of Moscow. Vol. 1]. Sankt-Peterburg, Izdatelstvo P. P. Soykina, 976 s. (in Russian).
Левшин, П. 1913. Полное собрание сочинений Платона (Левшина) митрополита Московского. Том 1. Санкт-Петербург, Издательство П. П. Сойкина, 976 с.
Levshin, P. 1913b. Polnoe sobranie sochineniy Platona (Levshina) mitropolita Moskovskogo. Tom 2. [Complete works of Platon (Levshin), Metropolitan of Moscow. Vol. 2]. Sankt-Peterburg, Izdatelstvo P. P. Soykina, 704 s. (in Russian).
Левшин, П. 1913. Полное собрание сочинений Платона (Левшина) митрополита Московского. Том 2. Санкт-Петербург, Издательство П. П. Сойкина, 704 с.
Los, V. (2013). Uniatska Tserkva na Pravoberezhnii Ukraini naprykintsi XVIII – pershii polovyni XIX st.: orhanizatsiina struktura ta kulturno-relihiinyi aspekt [The Uniate Church in Right-Bank Ukraine at the end of the 18th – first half of the 19th century: organizational structure and cultural and religious aspect]. Kyiv, NBUV, 2013, 300 c. (in Russian).
Лось, В. (2013). Уніатська Церква на Правобережній Україні наприкінці XVIII – першій половині XIX ст.: організаційна структура та культурно-релігійний аспект. Київ, НБУВ, 2013, 300 c.
Michelson, P. 2017. Beyond the Monastery Walls: The Ascetic Revolution in Russian Orthodox Thought, 1814–1914. Madison, University of Wisconsin Press, 307 p.
Nora, P. 1989. Between Memory and History: Les Lieux de Mémoire. Representations, No. 26, Special Issue: Memory and Counter-Memory, pp. 7–24. URL: http://www.jstor.org/stable/2928520
Pocock, J. 1989. Conservative Enlightenment and Democratic Revolutions: The American and French Cases in British Perspective. Government and Opposition, Vol. 24, No. 1, pp. 81–105.
Pocock, J. 2009. Political Thought and History: Essays on Theory and Method. Cambridge, Cambridge University Press, 298 p.
Rozanov, P. 1913. Moskovskiy mitropolit Platon (1737–1812). Sankt-Peterburg, Sinod. tip., [2], III, 90, [2] s. (in Russian).
Розанов, П. 1913. Московский митрополит Платон (1737–1812). Санкт-Петербург, Синод. тип., [2], III, 90, [2] с.
Rychka, V. 2005. “Kyiv – Druhyi Yerusalym”: z istorii politychnoi dumky ta ideolohii serednovichnoi Rusi [Kyiv – the Second Jerusalem”: from the history of political thought and ideology of medieval Rus]. Kyiv, Instytut istorii Ukrainy, 243 s. (in Ukrainian).
Ричка, В. 2005. “Київ – Другий Єрусалим”: з історії політичної думки та ідеології середньовічної Русі. Київ, Інститут історії України, 243 с.
Saunders, D. 1985. The Ukrainian Impact on Russian Culture 1750–1850. Edmonton, 1985. Edmonton, University of Alberta Press, 415 p.
Schenk, F. 2013. Mental maps: the cognitive mapping of the continent as an object of research of European history. European History Online (EGO). URL: http://www.ieg-ego.eu/schenkf-2013-en
Skinner, Q. 1969. Meaning and Understanding in the History of Ideas. History and Theory. Vol 8 (1). Pp. 3–53. URL: https://doi.org/10.2307/2504188
Sklokin, V. 2019. Rosiiska imperiia i Slobidska Ukraina u druhii polovyni XVIII st.: prosvichenyi absoliutyzm, imperska intehratsiia, lokalne suspilstvo [The Russian Empire and Sloboda Ukraine During the Second Half of the Eighteenth Century: Enlightened Absolutism, Imperial Integration, Local Society]. Lviv, Vydavnytstvo UKU, 268 s. (in Ukrainian).
Склокін, В. 2019. Російська імперія і Слобідська Україна у другій половині XVIII ст.: просвічений абсолютизм, імперська інтеграція, локальне суспільство. Львів, Видавництво УКУ, 268 с.
Snegirev, I. 1891b. Zhizn moskovskogo mitropolita Platona. Chast 2. [The life of Moscow Metropolitan Platon. Part 2]. Moskva, Tipografiya I. Efimova, 266 s. (in Russian).
Снегирев, И. 1891. Жизнь московского митрополита Платона. Часть 2. Москва, Типография И. Ефимова, 266 с.
Snegirev, I. 1891а. Zhizn moskovskogo mitropolita Platona. Chast 1. [The life of Moscow Metropolitan Platon. Part 1]. Moskva, Tipografiya I. Efimova, 136 s. (in Russian).
Снегирев, И. 1891а. Жизнь московского митрополита Платона. Часть 1. Москва, Типография И. Ефимова, 136 c.
Tolochko, A. 2012. Kievskaya Rus i Malorossiya v ХІХ veke [Kyivan Rus' and Little Russia in the 19th century]. Kiev, Laurus, 256 s. (in Russian).
Толочко, А. 2012. Киевская Русь и Малороссия в ХІХ веке. Киев, Laurus, 256 с.
Ustrialov, N. 1839. O Lytovskom kniazhestve [About the Lithuanian Principality]. Sankt-Peterburh, Эkspedytsyia zahotovlenyia hosudarstvennыkh bumah, 42 s. (in Russian).
Устрялов, Н. 1839. О Литовском княжестве. Санкт-Петербург, Экспедиция заготовления государственных бумаг, 42 с.
Velychenko, S. 1992. National History as Cultural Process: A Survey of the Interpretations of Ukraine's Past in Polish, Russian, and Ukrainian Historical Writing from the Earliest Times to 1914. Edmonton, Canadian Institute of Ukrainian Studies Press, 283 p.
Wirtschafter, E. 2013. Religion and Enlightenment in Catherinian Russia: The Teachings of Metropolitan Platon. Northern Illinois University Press, 200 p.
Yaremenko, M. 2017. Pered vyklykamy unifikatsii ta dystsyplinuvannia: Kyivska pravoslavna mytropoliia u XVIII stolitti [Facing the Challenges of Unification and Discipline: Kyivan Orthodox Metropolitanate in 18th century.]. Lviv, Vydavnytsvo UKU, 272 s. (in Ukrainian).
Яременко, М. 2017. Перед викликами уніфікації та дисциплінування: Київська православна митрополія у XVIII столітті. Львів, Видавницво УКУ, 272 с.
Yas, O. 2014. Istoryk i styl. Vyznachni postati ukrainskoho istoriopysannia u svitli kulturnykh epokh (pochatok XIX – 80-ti roky XX st.) [The Historian and Style. Prominent Figures of Ukrainian Historiography in the Light of Cultural Epochs (Early 19th – 80s of the 20th Century)]. Ch. 1. Kyiv, NAN Ukrainy. In-t istorii Ukrainy, 586 s. (in Ukrainian).
Ясь, О. 2014. Історик і стиль. Визначні постаті українського історіописання у світлі культурних епох (початок ХІХ – 80-ті роки ХХ ст.). Ч. 1. Київ, НАН України, Ін-т історії України, 586 c.