’Homo balcanicus’/’homo heroicus’ як стереотип літературної рецепції
Анотація
У статті розглядаються особливості висвітлення у антропологічних та етнопсихологічних студіях (Г. Геземан, Й. Цвіїч, В. Дворникович, М. Гавацці, К. Казер), літературних творах і літературознавчій критиці (П. Негош, А. Крісті, І. Андрич, П. Джаджич, З. Каранович, Д. Кіш, В. Голдсворті, М. Пантич та ін.) стереотипу ‘homo balcanicus’ як уявлення, що пов’язується з «темною стороною» балканського менталітету. Літературний дискурс, представлений широким хронологічним розрізом, подає комбінацію авто- та гетеро-стереотипів, які знаходять своє пояснення у контексті історичного буття етносу, із врахуванням його конкретних соціо-культурних особливостей. За такої умови відповідні «фігури пам’яті» зберігають семантичний субстрат та містять синтез попереднього дискурсу, зокрема етнофольклорного, передусім в плані протиставлення свій/чужий, водночас уникають міфологізації і при цьому ставлять питання універсальності та/або локальності певної традиції, а у кінцевому рахунку підтримують ідею цивілізаційного діалогу і можливостей міжкультурного обміну та порозуміння. Когнітивна схема стереотипії, в основі якої опозиція своє/чуже, стає особливо відчутною в умовах глобалізації, набуваючи актуального виміру у колективному дискурсі «пам’яті», коли тематика присутності минулого у сучасності стає важливою темою не лише літературного канону, але й соціо-культурним чинником.
Завантаження
Посилання
/Посилання
Gavazzi, M. 1978. Vrela i sudbine narodnih tradicija: Kroz prostore, vremena i ljude [Springs and fates of folk traditions: Trough space, time and people]. Zagreb, 290 s. (In Serbo-Croatian).
Lakoff, G. 1987. Woman, Fire and Dangerous Things: What Categories reveal about the Mind. Chicago – London, University of Chicago (In English).
Lippman, W.1922. Public Opinion. New York, Harcourt, Brace and Co. (In English).
Modnicka, N. 1999. Ethnic Stereotypes: Before and After Political Transformations in Poland. Cultural processes and transformations in the transition of the Central and Eastern European post-communist countries. Ljubljana, R. Muršič and B. Brumen, p. 103–118 (In English)
Putnam H, 1975. Mind, Language and Reality. Philosophical papers 2, Cambridge, Cambridge University Press (In English).
Todorova, M. 2006. Imaginarni Balkan [Imagining the Bakans]. Beograd, Biblioteka XX vek: Krug. (In Serbian).
Алексиħ, М. 2019. Стереотип као поглед на другог у Андрићевоj првоj збирци приповедака («Приповетке», Српска књижевна задруга, Београд, 1924). Стереотипът в славянските езици, литератури и култури. Т. 2. София, В. Колев, с. 100–106.
Андриħ, Ив. 1991. Стазе, лица, предели. Сабрана дела Иве Андриħа. Књига десета. Белград, Просвета.
Андриħ, Ив. 1992. Приповетке; у избору самог писца. Св. 1; Св. 2. Београд, Српска књижевна задруга.
Андриħ, Ив. 2017. Приповетке. М. Алексић, Београд, Задужбина Иве Андрића.
Андрич, І. 1973. Притча про візирового слона та інші новели. Пер., вступ. ст. І. Ющука, Київ.
Антонова, О. К. 2019. Рефлексія Балканської кризи 90-х років ХХ століття у сучасній сербській прозі (після 2000 року). Автореф. дис. … канд. філол. наук. Київ, 20 с.
Бартмињски, J. 2011. Концепциjа jезичке слике света у програму компаративних славистичких истраживања. Jезик – Слика – Свет. Етнолошке студиjе. Београд, Д. Аjдачић, с. 429–447.
Белова, О. В. 2002. «Другие» и «чужие»: представления об этнических соседях в славянской народной культуре. Признаковое пространство культуры. Москва, С. М. Толстая, 71–85.
Бечејски, М. 2019. Данило Киш и стереотипи: национализам и евроцентризам. Стереотипът в славянските езици, литератури и култури. Т. 2. София, В. Колев, с. 278–285.
Гай, Є. 2007. Горан Петрович: Острів та інші видіння. Харків: Фоліо, 2007. Критика. 7–8, с. 34.
Гергова, Л. 2012. Етнически стереотипии във всекидневната култураю София, М. Драгомирова, 318 с.
Грица, С. Й. 2000. Фольклор у просторі та часі. Тернопіль, Астон, 224 с.
Дворниковиħ, В. 1939. Карактерологиjа Jугословена. Београд, 1060 с.
Доровски, И. 2008. За некои прашања на карпатско-балканскиот и медитеранскиот меѓулитературен процесс. Меѓународен конгрес на слависти. Зборник на резимеа. Т. 2. Литература, култура, фолклор, историја на славистиката: тематски блокови / 14 Меѓународен славистички конгрес, Охрид, 10–16 септември 2008. Скопје, Македонски славистички комитет, с. 256–257
Ђукиħ-Перишиħ, Ж. 2002. Стазе и предели Иве Андриħа. Андриħ, Иво. Предели и стазе. Путописна проза. М. Недиħ, Д. Лакиħевиħ, Београд, Српска књижевна задруга, с. 271–297.
Живков Т. И., 1982. Фолклорната история. Фолклор и история. София, с. 20–26.
Кириллова О. Л., 2001. Сербская литература. История литератур Восточной Европы после Второй мировой войны (1970–1980-е гг.). В. А. Хорев, Москва, Российская академия наук, с. 294–329.
Кораħ, Ст. 1970. Андриħеви романи или свиjет без бога. Загреб.
Кристи, А. 1991. Тайна замка Чимниз. Избранные произведения. Т. 7. Баку, Объединение «Олимп», с. 4–209.
Ќулавкова, К. 2006. Балканскиот модел на свет. Балканска слика на светот. К. Ќулавкова, Скопје, Македонска академија на науките и уметностите, с. 15–47.
Милошевиħ-Ђорђевиħ, Н. 2000. Народна књижевност. Кратак преглед српске књижевности. Београд, Н. Петковић, с. 25–51.
Милошевић-Ђорђевић, Н. 2002. Казивати редом. Београд, Рад, 160 с.
Невская Л. Г., 1999. Молчание как атрибут сферы смерти. Мир звучащий и молчащий: Семиотика звука и речи в традицион. культуре славян. Москва, С. Толстая, с. 123–134.
Огнєв, В. 1981. Людина стає людиною. Всесвіт, 6, 169–174.
Пантић, М. 2020. Писци говоре 2. Белград, Друштво за српски jезик и књижевност, 276 с.
Панько, С. 1971. Югославські зустрічі. Всесвіт, 7, 97-101.
Поповиħ, Љ. 2014. Стереотип странца у украjинском, руском и српском фолклору. Народна култура Срба између Истока и Запада. Љ. Раденковиħ, Београд, Српска академиjа наука и уметности, 127, с. 77–112.
Рангочев К. З., 2020. Святые и святость в болгарском юнацком эпосе (эпическая модель болгарской фольклорной религиозности). «Нарты» и другие устные традиции. С. О. Хаджим, Сухум, Абгосиздат, с. 181–194.
Словник іншомовних слів, 1974. О. С. Мельничук, К., Головна редакція УРЕ АН УРСР.
Степанов, Ю. С. 1997. Константы: словарь русской культуры. Москва, Школа «Языки русской культуры», 824 с.
Теодоров, Е. 1981. Български народен юнашки епос. Крали-марковски цикъл – произход, развитие, специфика. София.
Толстая С. М., 1995. Время. Славянские древности. Этнолингвистический словарь. Т. 1. Н. И. Толстой, Москва, Российская академия наук, с. 448–452.
Цвиjиħ, J. 1988. Психичке особине Jужних Словена. О балканским психичким типовима. Београд, С. Велмар-Jанковић, с. 15–92.
Цивьян, Т. В., 1990. Лингвистические основы балканской модели мира. Москва, Наука, 207 с.
Џаџиħ, П. 1988. Уз оваj избор. Поговор. О балканским психичким типовима. Београд, С. Велмар-Jанковић, с. 5–14; 191–261.
Aleksić, M. 2019. Stereotip kao pogled na drugog u Andrićevoj prvoj zbirci pripovedaka (“Pripovetke”, Srpska književna zadruga, Beograd, 1924) [Sterotype as the view at the other in Andreich’s first collected stories (“Stories”, Serbian literary society, Belgrade, 1924]. Stereotipŭt v slavĭanskite ezitsi, literaturi i kulturi. T. 2. Sofia, V.Kolev, s. 100–106 (In Serbian).
Andrić, Iv. 1991. Staze, lica, predeli. Sabrana dela Ive Andrića. Knjiga deseta [Paths, faces, landscapes. Collected works of Ivo Andrich. Book 10-th]. Beogra, Prosveta (In Serbian).
Andrić, Iv. 1992. Pripovetke u izboru samog pisca [Stories; selected by the writer himself]. Vol.1; Vol. 2. Beograd, Srpska književna zadruga (In Serbian).
Andrić, Iv. 2017. Pripovetke [Stories]. M. Aleksić, Beograd, Zadužbina Ive Andrića (In Serbian).
Andrych, Iv. 1973. Prytcha pro vizyrovoho slona ta inshi novely [Parable about the vizier’s elephant and other novels]. Per., vstup. st. I.Yushchuka, Kyiv.
Antonova, O. K., 2019. Refleksia Balkans’koi kryzy 90-kh rokiv XX stolittia u suchasniĭ serbs’kiĭ prozi (pislia 2000 roku) [Reflection of the Balkan crisis of the 90s of the twentieth century in modern Serbian prose (after 2000)]. Extended abstract of candidate’s thesis. Kyiv, 20 s. (In Ukrainian).
Bartrminski, J. 2011. Koncepcija jezičke slike sveta u programu komparativnih slavističkih istraživanja [Conception of language picture of the world in the programme of comparative Slavic research]. Jезик – Слика – Свет. Етнолошке студиjе. Beograd, D. Аjdačić, s. 429–447 (In Serbian).
Bečejski, M. 2019. Danilo Kiš i stereotipi: nacionalizam i evrocentrizam [Danilo Kišand stereotypes: nacionalizm and eurocentizm]. Stereotipŭt v slavĭanskite ezitsi, literaturi i kulturi [Stereotype in Slavic languages, literature and culture]. T. 2. Sofia, V. Kolev, s. 100–106 (In Serbian).
Belova, O. V. 2002. ”Drugie” i “chuzhie”: predstavlenia ob etnicheskikh sosediakh v slavianskoĭ narodnoĭ kul’ture. Priznakovoe prostranstvo kul’tury [“The others” and “the aliens”: ideas about ethnic neighbours in Slavic folk culture. Indicatory space of culture] Moskva, S. M. Tolstaĭa, 71–85 (In Russian).
Čapo Žmegač, J. 2004. Pogled izvana: Hrvatska i model “Balkanske obitelji” [The view from the outside: Croatia and the model of “Balkan family”]. Izmedju roda i naroda [Among kin and folk], R. Jambrešić Kirin, T. Škokić, Zagreb, Institut za etnologiju i folkloristiku [Institute for ethnology and folklore studies], s. 49–68 (In Croation)
Cvijić, J. 1988. Psihičke osobine Jyžnih Slovena. O balkanskim psihičkim tipovima [Mental features of South Slavs. About Balkan mental types] Beograd, S. Velmar-Janković, s. 15–92 (In Serbian).
Dorovski, I. 2008. Za nekoi prashanja na karpatsko-balkanskiot i mediteranskiot medjuliteraturen protses [Towards some questions about Carpathian-Balkan and Mediterranian process] Medjunaroden kongres na slavisti. Zbornik na rezimea. T.2. Literatura, kultura, folklore, istoriia na slavistikata : te matski blokovi / 14 Medjunaroden slavistichki kongres, Ohrid, 10-16 septemvri 2008. Skopje, Makedonski slavistichki komitet, s. 256-257 (In Macedonian).
Đukić-Perišić, Ž. 2002. Staze i predeli Ive Andrića [Paths and landscapes by Ivo Andrich]. Andrić, Ivo. Predeli i staze. Putopisna proza [Andrich, Ivo. Landscaped and paths. Travel notes’ prose]. M. Nedić, D. Lakićević, Beograd, Srpska književna zadruga, s. 271–297 (In Serbian).
Đurišin, D. 1994. O interliterarnom centrizmu Balkanskih književnosti [About interliterary centrism of Balkan literatures] Зборник Матице Српске за славистику, 46–47, Нови Сад, c. 179–190 (In Serbian).
Dvorniković, V. 1939. Karakterologija Jugoslovena [Mentality of Yugo-Slavs]. Beograd, 1060 s. (In Serbian).
Džadžić, P. 1988. Uz ovaj izbor. Pogovor. O balkanskim psihičkim tipovima [To this selection. Afterwards. About Balkan mental types]. Beograd, S. Velmar-Janković, s. 5–14; 191–261 (In Serebiam).
Gavazzi, M. 1978. Vrela i sudbine narodnih tradicija: Kroz prostore, vremena i ljude [Springs and fates of folk traditions: Trough space, time and people]. Zagreb, 290 s. (In Serbo-Croatian).
Gergova, L. 2012. Etnicheski stereotipi vŭv vsekidnevnata kultura [Ethnic stereotypes in everyday culture]. Sofia, M. Dragomirova, Paradigma, 318 s. (In Bulgarian).
Haĭ, E. 2007. Goran Petrovich: Ostriv ta inshi vydinnia [Garan Petrovich: Island and other landscapes]. Kharkiv, Folio, 2007. Krytyka. 7–8, s. 34 (In Ukrainian).
Hrytsa, S. Y. 2000. Folklor u prostori i chasi [Folklore in the space and time]. Ternopil’, Aston, 224 s. (In Ukrainian).
Kirillova O. L., 2001. Serbskaĭa literatura [Serbian literature]. Istoriĭa literatur Vostochnoĭ Evropy posle Vtoroĭ mirovoĭ voĭny (1970–1980-e gg.) [History of the literatures of Eastern Europe after World War II (1970–1980-th]. V. A. Khorev, Moskva, Rossiĭskaĭa akademiĭa nauk, s. 294–329 (In Russian).
Korać, St. 1970. Andrićevi romani ili svijet bez boga [Novels by Andrich or the world without God]. Zagreb (In Serbo-Croation).
Kristi, A.1991. Tajna zamka Chimniz. Izbrannye proizvedenia [The Secret of Chimneys. Selected works]. T. 7. Baku, Objedinenie “Olimp”, s. 4–209 (In Russian).
Kulavkova, K. 2006. Balkanskiot model na svet. Balkanska slika na svetot [The Balkan model of the world. The Balkan picture of the world]. K. Kulavkova, Skopje, Makedonska akademija na naukite i umetnostite, s. 15–47 (In Macedonian).
Lakoff, G. 1987. Woman, Fire and Dangerous Things: What Categories reveal about the Mind. Chicago – London, University of Chicago (In English).
Lippman, W.1922. Public Opinion. New York, Harcourt, Brace and Co. (In English).
Milošević-Đorđević, N. 2000. Narodna književnost. Kratak pregled srpske književnosti [Folk literature. Brief view of the Serbian literature]. Beograd, N. Petković, s. 25–51 (In Serbian).
Milošević-Đorđević, N. 2002. Kazivati redom [To tell in turn]. Beograd, Rad, 160 s. (In Serbian)
Modnicka, N. 1999. Ethnic Stereotypes: Before and After Political Transformations in Poland. Cultural processes and transformations in the transition of the Central and Eastern European post-communist countries. Ljubljana, R. Muršič and B. Brumen, p. 103–118 (In English)
Nevskaĭa L. G., 1999. Molchanie kak atribut sfery smerti. Mir zvuchashchiĭ i molchashchiĭ: Semiotika zvuka i rechi v tradicionnoĭ kul’ture slavian [Silence as the attribute of sphere of death. Sounding and silent world: Semiotics of sound and speech in traditional culture of Slavs]. Moskva, S. Tolstaia, s. 123–134 (In Russian).
Ognev, V. 1981. L’udyna stae l’udynoĭu [The man becomes a man]. Vsesvit, 6, 169–174 (In Ukrainian).
Pan’ko, S. 1971. IUgoslavs’ki zustrichi [Yugoslavian meetings], Vsesvit, 7, 97–101 (In Ukrainian).
Pantić, M. 2020. Pisci govore 2 [Writers speak 2]. Beograd, Društvo za srpski jezik i književnost, 276 s. (In Serbian).
Popović, L. 2014. Stereotip stranca u ukrajinskom, ruskom i srpskom folkloru [The Foreigner Stereotype in Ukrainian, Russian and Serbian Folklore]. Narodna kultura Srba izmedju Istoka i Zapada. Lj. Radenković, Beograd, Srpska akademija nauka i umetnosti, 127, s. 77–112 (In Serbian).
Putnam H, 1975. Mind, Language and Reality. Philosophical papers 2, Cambridge, Cambridge University Press (In English).
Rangochev K. Z., 2020. Svĭatye i svĭatost’ v bolgarskom yunatsom epose (epicheskaĭa model’ bolgarskoĭ fol’klornoĭ religioznosti) [Holies and holiness in Bulgarian heroic epic (the epic model of Bulgarian folk religiosity)] “Narty” i drugie ustnye traditsii [“Narty” and other folk traditions] S. O. Khadzim, Sukhum, Abgosizdat, s. 181–194 (In Russian).
Slovnyk inshomovnykh sliv [Dictionary of the foreign words], 1974. O.S.Mel’nychuk, Kyiv, Holovna redaktsia URE AN URSR (In Ukrainian).
Stepanov, J. S. 1997. Konstanty: slovar’ russkoĭ kul’tury [Constants: dictionary of Russian culture]. Moskva, Shkola “Jazyki russkoĭ kul’tury”, 824 s. (In Russian)
Teodorov, E. 1981. Blgarski naroden yunashki epos. Krali-markovski tsikl – proizkhod, razvitie, spetsifika [Bulgarian folk heroic epic. The cycle of Krali Marko – origin, development, specificity]. Sofia (In Bulgarian).
Todorova, M. 2006. Imaginarni Balkan [Imagining the Bakans]. Beograd, Biblioteka XX vek: Krug. (In Serbian).
Tolstaĭa S. M., 1995. Vremĭa [Time]. Slavĭanskie drevnosti. Etnolingvisticheskiĭ slovar’. T. 1., N. I. Tolstoĭ, Moskva, Rossiĭskaĭa akademiĭa nauk, s. 448–452 (In Russian).
Tsivjan, T. V., 1990. Lingvisticheskie osnovy balkanskoĭmodeli mira [Linguistic basis of the Balkan model of the world]. Moskva, Nauka, 207 s. (In Russian)
Zhivkov T. I., 1982. Folklornata istoriĭa. Folklor i istoriĭa [The folk history. Folklore and history]. Sofia, s. 20–26 (In Bulgarian).