Інфраструктурні проєкти початку ХХ ст. на українських землях: нереалізовані можливості

  • Ірина Шандра Харківська державна академія культури
Ключові слова: внутрішньоконтинентальний Чорноморсько-Балтійський водний шлях Херсон–Рига, залізниця Гришине–Рівне, Маріупольський морський порт

Анотація

У другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. стрімко розкрився величезний економічний потенціал українських земель: активний розвиток кам’яновугільної й хімічної галузей, металургії, машинобудування, харчової промисловості та модернізованого аграрного сектору, – повний спектр інвестиційно привабливої країни. Вихід усім цим багатствам на світовий ринок мала дати розвинена транспортна інфраструктура. На жаль, провізна й пропускна спроможність наявної залізничної мережі залишалася фактором стримування виробничих потужностей українських підприємств.

На початку ХХ ст. промисловцями було розроблено кілька амбітних проектів, які мали зв’язати українські землі з Балтійським регіоном, Центральною Європою та Чорноморсько-Середземноморським басейном. По‑перше, річковий внутрішньоконтинентальний Чорноморсько-Балтійський водний шлях: від м. Херсон через р. Дніпро, р. Західна Двіна з кінцевим пунктом шляху в м. Рига. Цей водний шлях проектувався як більш короткий і дешевий спосіб міжрегіональної і зовнішньої торгівлі українських і білоруських земель, а також Балтійського регіону. По‑друге, залізниця Гришине–Рівне мала стати найкоротшим шляхом між промисловими центрами українських і польських земель. По‑третє, облаштування Маріупольського морського порту, щоб навантаження товарів на судна здійснювалося економічно вигідно й ефективно.

Початок ХХ ст. виявився насиченим політичними подіями та масштабними потрясіннями світового рівня, а транспортні проекти, лишилися тільки прикладами інженерної думки й стратегічного мислення. Інтерес до проекту «Водний коридор Херсон–Рига» відновився майже сто років по тому – у 2002 р. з’явилися повідомлення про зацікавленість Латвії, Білорусі й України у відновленні робіт. Західний напрям (Гришине–Рівне), як і південний (Маріупольський порт), ніколи не втрачали своєї актуальності для розвитку економіки України.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Avdakov, N. S. 1914. O sovremennom polozhenii kamennougolnoy promyshlennosti Donetskogo basseyna [On the current state of the coal industry in the Donetsk basin]. Kharkov, Tipo-litografiya P. D. Kalugina, 39 s. (In Russian).
DARO. Derzhavnyi arkhiv Rostovskoi oblasti (RF) [State Archives of the Rostov Region (RF)], f. 26, op. 1, spr. 335, 4 ark. (In Ukrainian).
Державний архів Ростовської області (РФ), ф. 26, оп. 1, спр. 335, 4 арк.
Doklad komissii XXIX Syezdu gornopromyshlennikov Yuga Rossii po 3 mu, 4 mu i 5 mu voprosam programmy: «O sovremennom polozhenii kamennougolnoy promyshlennosti Yuga Rossii», «O merakh rasprostraneniya russkogo kamennogo uglia v portakh Baltiyskogo moria», «O vyrabotke torgovykh marok russkogo uglia po obraztsu angliyskikh ugley» [Report of the Commission to the XXIX Congress of Miners of the South of Russia on the 3rd, 4th and 5th issues of the program: "On the current state of the coal industry in the South of Russia", "On measures for the distribution of Russian coal in the ports of the Baltic Sea", "On the development of trade marks of Russian coal on the model of British coal"]. 1904. Kharkov, Tip. i Litogr. M. Zilberberg i S vya, [razd. pag.]. (In Russian).
Zhaloba, I. V. 2004. Infrastrukturna polityka avstriiskoho uriadu na pivnichnomu skhodi monarkhii v ostannii chverti XVIII – 60-x rokakh XIX st. (na prykladi shliakhiv spoluchennia) [Infrastructure policy of the Austrian government in the northeast of the monarchy in the last quarter of the XVIII – 60's of the XIX century (on the example of communication routes)]. Chernivtsi, Knyhy–XXI, 520 s.
Zakonodatelnyye uchrezhdeniya po voprosam promyshlennosti i torgovli [Legislative Institutions for Industry and Commerce]. 1912. Torgovo-promyshlennyy Yug [Commercial and industrial South], № 11, s. 62–65. (In Russian).
Kirpa, G. M., Pshinko, O. A., Ahiienko, I. V. 2001. Zaliznytsi Ukrainy: istorychnyi narys [Railways of Ukraine: a historical essay]. Dnipropetrovsk, Art Press, 328 s. (In Ukrainian).
Kratkiy istoricheskiy ocherk razvitiya vodianykh i sukhoputnykh soobshcheniy i torgovykh portov v Rossii [A brief historical outline of the development of water and land communications and commercial ports in Russia]. 1900. St. Petersburg, Tip. M.P.S. [printing house of the Ministry of Railways], 372 s. (In Russian).
Odintsov, A. 1914. Baltiysko-Chernomorskiy vodnyy put [Baltic-Black Sea waterway]. Russkoye sudokhodstvo [Russian shipping], № 8, s. 11–19. (In Russian).
Starostin, V. Zaliznytsia Gryshyne–Rivne: naibilsha pokynuta zaliznytsia v mezhakh Dnipropetrovskoi oblasti (Instytut Ukrainiky) [Gryshine–Rivne Railway: the largest abandoned railway within the Dnipropetrovsk region (Institute of Ukrainiky)]. URL: http://ukrainica.org.ua/ukr/publications/okremi/882. (Date of the application 31.08.2021). (In Ukrainian).
XXXVI syezd gornopromyshlennikov Yuga Rossii [XXXVI Congress of Miners of the South of Russia]. 1911. Gorno-zavodskoye delo [Mining business], № 46 (20 noyabria), s. 3102–3110. (In Russian).
Trudy XL syezda gornopromyshlennikov Yuga Rossii (21–29 noyabria 1915 g.) [Proceedings of the XL Congress of Miners of the South of Russia (November 21 29, 1915)]. 1916. T. 1. Kharkov, Tipografiya B. Bengis, [razd. pag.]. (In Russian).
Trudy XXXVII syezda gornopromyshlennikov Yuga Rossii (25 noyabria – 4 dekabria 1912 g.) [Proceedings of the XXXVII Congress of Miners of the South of Russia (November 25 – December 4, 1912)]. 1913. T. 1. Kharkov, Tipografiya B. Bengis, [razd. pag.]. (In Russian).
Trudy XXXVIIІ syezda gornopromyshlennikov Yuga Rossii (27 noyabria – 6 dekabria 1913 g.) [Proceedings of the XXXVIIІ Congress of Miners of the South of Russia (November 27 – December 6, 1913)]. 1914. T. 1. Kharkov, Tipografiya B. Bengis, [razd. pag.]. (In Russian).
Fomin, P. I. 1908. Kratkiy ocherk istorii Syezdov gornopromyshlennikov Yuga Rossii [A brief outline of the history of the Congresses of Miners of the South of Russia]. Kharkov, Tipografiya i Litografiya M. Zilberberg i S-vya, 173 s. (In Russian).
Chernomorsko-Baltiyskiy vodnyy put [Black Sea-Baltic waterway]. 1911. Gorno-zavodskoye delo [Mining business], № 35, s. 2700–2702. (In Russian).
Chernyshev, V. 1912. Chernomorsko-Baltiyskiy vodnyy put v finansovo-ekonomicheskom osveshchenii [Black Sea-Baltic waterway in financial and economic coverage]. Russkoye sudokhodstvo [Russian shipping], № 9, s. 35–39. (In Russian).
Sharyhina, O. A. 2009. Istoriia vynyknennia i rozvytku zaliznychnoho ta morskoho transportu na Pivdni Ukrainy (druha polovyna XIX – pochatok XX st.) [History of origin and development of railway and sea transport in the South of Ukraine (second half of the XIX – beginning of the XX century)]. Kherson, KhDMI, 260 s. (In Ukrainian).
Shliakhov, O. B. 2003. Sudnovlasnyky i moriaky Azovo-Chornomorskoho baseinu: 90 ti rr. XIX st. – 1914 r.: monohrafiia [Shipowners and sailors of the Azov Black Sea basin: 90s of the XIX century – 1914: monograph]. Dnipropetrovsk, Dnipropetrovsk University Publishing House, 366 s. (In Ukrainian).
Ekstrennyy syezd gornopromyshlennikov Yuga Rossii [Emergency congress of miners of the South of Russia]. 1914. Torgovo-promyshlennyy Yug [Commercial and industrial South], № 7 (55), s. 47–49. (In Russian).
Опубліковано
2021-11-01
Як цитувати
Шандра, І. (2021). Інфраструктурні проєкти початку ХХ ст. на українських землях: нереалізовані можливості. Дриновський збірник, 14. https://doi.org/10.7546/DS.2021.14.04