Аналіз досвіду симуляційного навчання у формуванні готовності майбутніх лікарів до практичної діяльності
Анотація
Обґрунтовано, що компетентнісний підхід та результатну парадигму у вищий медичній освіті може бути забезпечено через впровадження ефективних педагогічних технологій, що спрямуватимуть зусилля майбутніх фахівців на саморозвиток та самовдосконалення у професійній діяльності, спираючись на отримані теоретичні знання та практичні вміння. Розглянуто зміст симуляційних технологій та досвід їх застосування в світовому та вітчизняному освітньому просторі. Проведено аналіз використання методу «стандартизованого пацієнта» на прикладі тренінгу, проведеного зі студентами VI курсу на кафедрі хірургічних хвороб Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Проаналізовано етичність, результативність, цінність залучення симуляційної практики «стандартизований пацієнт» як під час вправляння практичних навичок майбутнього лікаря, так і під час сертифікаційного оцінювання. Обґрунтовано доцільність впровадження симуляційних технологій до освітніх програм медичного спрямування, зокрема при підготовці спеціалісті задля підвищення рівня професіоналізму майбутніх фахівців в галузі охорони здоров’я. Зроблено висновки про перспективність та доцільність подальших досліджень в напрямку впровадження симуляційних технологій як одного із аспектів активного навчання та контролю. Підставою для цього є належний рівень теоретичних знань, що дозволяє розширювати діапазон практичної взаємодії майбутніх фахівців та підвищувати рівень професіоналізму в галузі охорони здоров’я.
Завантаження
Посилання
Akentiev SO, Berezova MS, Boichuk TM, redaktor. Materialy naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu Symuliatsiina medytsyna pohliad u maibutnie. Vykorystannia elementiv symuliatsiinykh tekhnolohii na praktychnykh zaniattiakh z likariamy-slukhachamy na tsyklakh tematychnoho udoskonalennia ta stazhuvannia z fakhiv «anesteziolohiia» ta «medytsyna nevidkladnikh staniv». zb. tez dopovidei [Internet]; 2021 liutyi 19; Chernivtsi. Chernivtsi: BDMU; 2021. 267c. Available from: https://forums.bsmu.edu.ua/medsim-2021/wp-content/uploads/sites/4/2021/04/zbirnyk-tez.-medychna-symulyacziya-poglyad-v-majbutnye.pdf [in Ukrainian].
Artomenko VV, Semchenko SS, Yehorenko OS, Novikov DA, Karakonstantyn DF, Berlinska LI. Symuliatsiine navchannia v medytsyni: mizhnarodnyi ta vitchyznianyi dosvid. Odeskyi medychnyi zhurnal. 2015;6(152):67-74. Available from: http://files.odmu.edu.ua/journal/OMJ_2015.06/m156_67.pdf [in Ukrainian].
Zaporozhan VM, Tarabrin OO. Symuliatsiina medytsyna. Dosvid. Zdobuttia. Perspektyvy. Sumy: PF “Vydavnytstvo “Universytetska knyha””; 2018. 240s. Available from: https://repo.odmu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/3869/ZaporozhanSimult at.pdf?sequence=1&isAllowed=y [in Ukrainian].
Lisovyi VM, Kapustnyk VA, Markovskyi VD, Zavhorodnii IV. Materialy navchalno-metodychnoi konferentsii, prysviachenoi 212-y richnytsi vid dnia zasnuvannia KhNMU. Symuliatsiine navchannia v systemi pidhotovky medychnykh kadriv. Zahalni problemy ta perspektyvy zastosuvannia symuliatsiinykh metodiv osvity. zb. tez dopovidei [Internet]; 2016 Lyst 30; Kharkiv. Kharkiv; 2016. 3-7s. Available from: https://uni- sport.edu.ua/sites/default/files/vseDocumenti/styl_vankuver._metodychka_nufvsu.pd f [in Ukrainian].
Mykhailychenko MV, Rudyk YaM. Osvitni tekhnolohii. Kyiv: TsP «KOMPRYNT»;2016.583s. Available from: https://www.researchgate.net/publication/316190546_Os vitni_tehnologii [in Ukrainian].
Nykonenko OS, Shapoval SD, Dmytriieva SM, Hrytsun TO Vykorystannia metodyk symuliatsiinoho navchannia u pidvyshchenni profesiinoi kompetentsii likariv ta paramedykiv na kafedrakh DZ “ZMAPO MOZ Ukrainy” Medychna osvita. 2016;2:120-3. DOI: 10.11603/me.v0i2.6231 [in Ukrainian].
Fira DB. Symuliatsiine navchannia studentiv yak odyn iz perspektyvnykh metodiv formuvannia ta vdoskonalennia profesiinykh khirurhichnykh navychok u maibutnikh likariv. Medychna osvita. 2017;4:58-61. DOI: 10.11603/me.2414- 5998.2017.4.8209 [in Ukrainian].
Verkhovna Rada Ukrainy. Zakon Ukrainy «Pro vyshchu osvitu» vid 01.07.2014 r.
№ 1556-VII. Kyiv Available from: http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/1556-18 [in Ukrainian].
Grantcharov T, Aggarwal R, Eriksen, JR, Blirup,D, Kristiansen V, Darzi A, Funch- Jensen P. Acomprehensive virtual reality training programfor laparoscopic surgery. Abstracts 13th EAES Congress. Venice, Lido, Italy, 1–4 June 2005, Surg Endosc, 2006 Apr;20(1):38–40.
Hallikainen H, Väisänen O, Randell T. et al. Teachinganaesthesia induction to medical students:comparison between full-scale simulation andsupervised teaching in the operating theatre. Eur. J.Anaesth. 2009;26:101–104.
Holcomb JB, Dumire RD, Crommett JW, Stamateris CE, Fagert MA, Cleveland JA, et al. Evaluation of trauma team performance using an advanced human patient simulator for resuscitation training. J Trauma. 2002 Jun;52(6):1078-85; discussion 1085-6. DOI: 10.1097/00005373-200206000-00009.
Savoldelli GL, Naik VN, Park J, Joo HS, Chow R, Hamstra SJ. Value of debriefing during simulated crisis management: oral versus video-assisted oral feedback. Anesthesiology. 2006 Aug;105(2):279-85. DOI: https://doi.org/10.1097/00000542- 200608000-00010.
Natsionalna akademiia pedahohichnykh nauk Ukrainy. Priorytetni napriamy (tematyka) naukovykh doslidzhen ta naukovo-tekhnichnykh (eksperymentalnykh) rozrobok Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy na 2022-2026 rr. Zatverdzheno Zahalnymy zboramy NAPN Ukrainy vid 19 lystopada 2021 r. № 1-1/2-4 skhvaleno «Priorytetni napriamy (tematyku) naukovykh doslidzhen ta naukovo-tekhnichnykh (eksperymentalnykh) rozrobok NAPN Ukrainy na 2022–2026 rr.». Available from: https://naps.gov.ua/ua/press/announcements/2519/#:~:text=10.%C2%A0%D0%92%20%D0%B8%D1%89%D0%B0%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%20%D0%B0,%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B5%D0%BC%%20D0%B8%20%D0%B7%D0%B0%20%D0%BF%D1%80%D1%96%D0%BE%D1%%2080%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%BC.