Порівняльний аналіз стану здоров’я учнів середнього шкільного віку при навчанні за різними освітніми програмами

  • Zhanna Sotnikova-Meleshkina Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0001-5534-8264
  • Heorhii Danylenko ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України» https://orcid.org/0000-0001-7086-2720
  • Lilia Ponomaryova Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна http://orcid.org/0000-0002-2300-0922
Ключові слова: здоров’я школярів, патологічна ураженість, гостра захворюваність, меритократична освіта

Анотація

Резюме. Результати наукових досліджень свідчать про негативні тенденції формування здоров’я школярів: зростання морфофункціональних відхилень, гострої та хронічної соматичної захворюваності, розладів психіки та поведінки, синдрому дезадаптації, а також негативну хронодинаміку стану здоров’я та найвищий рівень захворюваності серед учнів середнього шкільного віку.

Метою дослідження було визначення стану здоров’я учнів під час навчання у базовій школі за умовами використання традиційної та меритократичної систем освіти.

Матеріали та методи. У дослідженні прийняли участь 266 учнів закладів загальної середньої освіти у віці 10-14 років.

Результати. Аналіз рівня патологічної ураженості за різних освітніх програм встановив найвищий рівень для хвороб ендокринної системи із зростанням патології у динаміці навчання на 220,8‰ при традиційній освіті та на 172,8‰ при меритократичній. Патологія ока та придаткового апарату була більш поширеною серед учнів протягом всього навчання за меритократичною програмою з її значним зростанням при обох системах освіти, а кількість захворювань органів травлення більш суттєво збільшувалась при традиційній освіті (p<0,01). Зниження патологічної ураженості відбулось лише за хворобами дихальної системи при меритократичній освіті. Встановлено істотне збільшення відсотку другої групи здоров’я (з 62,3±5,5 % до 77,9±4,7 %) при навчанні за меритократичною системою та неістотне – при традиційній освіті за рахунок скорочення частки здорових дітей. За умов традиційної системи освіти була вищою кількість випадків гострих захворювань (p<0,05-0,01) та визначалось суттєве зростання їх загальної тривалості наприкінці 5-го та 6-го класу (p<0,05). При цьому усі показники гострої захворюваності знижувались упродовж 7-9 років навчання незалежно від статі школярів, типу закладу загальної середньої освіти та освітнього проєкту.

Висновки. Навчання за умов меритократичної системи супроводжувалось більш вираженим збільшенням поширеності хвороб ока та придаткового апарату, але зниженням патологічної ураженості дихальної системи. При реалізації традиційної освітньої програми реєструвалось більш суттєве зростання розповсюдженості захворювань органів травлення, а також кількості випадків і загальної тривалості гострих захворювань наприкінці 1-го та 2-го року навчання у базовій школі. Порівняльний аналіз показників захворюваності дозволив встановити суттєвий вплив інтенсифікації навчального процесу на прогресування офтальмологічної патології, хронізацію захворювань на тлі збереження загальної тенденції щодо динаміки гострої захворюваності та загальної структури патологічної ураженості.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Zhanna Sotnikova-Meleshkina, Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

д. мед. н., завідувач кафедри гігієни та соціальної медицини Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 6, Харків, Україна, 61022

Heorhii Danylenko, ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України»

д. мед. н., проф., директор ДУ «Інститут охорони здоров’я дітей та підлітків НАМН України»

Lilia Ponomaryova , Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна

к. мед. н., ст. н. с., доцент кафедри гігієни та соціальної медицини Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна, майдан Свободи, 6, Харків, Україна, 61022

Посилання

Mostova OP. Osoblyvosti perebigu protsesiv psykhofiziologichnoi ta psykhichnoi adaptatsiyi ta problemni pytannya otsinky stanu zdorov’ya uchniv shkilnogo viku. Zdorove rebenka. 2013;3:69-73 [Ukrainian].

Popov OI, Khodakovska VO, Boyko LT, Semko NG. Zdorov'ya ditey v umovakh suchasnykh navchalnykh tekhnologiy. Gigiyena naselenykh mists. 2015;66:200-203 [Ukrainian].

Antypkin YuG, Volosovets OP, Maydannyk VG, Berezenko VS, Moiseyenko RO, Vygovska OV, Kryvopustov SP, Zabolotko VM, Aryayev ML, Abaturov OYe. Stan zdorov’ya dytyachogo naselennya – maybutnye krainy (chastyna 1). 2018;13;1:1-11 [Ukrainian].

Sargosh OD, Chetverykova OP, Katrushov AV, Filatova VL. Analiz stanu zdorov'ya ditey shkilnogo viku v suchasnykh umovakh. Medychna nauka v praktyku okhorony zdorov'ya: materialy Vseukr. nauk.-prakt. konf. molodykh uchenykh, Poltava, 2016:53 [Ukrainian].

Bielikova IV, Pluzhnikova TV, Krasnovа OI, Zviagolska IN, Derev'yanko TV. Аnalysis of morbidity and disability among children in the city of Poltava, Wiad Lek. 2020;73(6):1296-1298. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32723972/.

Moiseyenko RO, Danylenko GM, Ponomarova LI. Osoblyvosti dynamiky zdorov’ya uchniv pochatkovoi ta osnovnoi shkoly. Sovremennaya pedyatryya. 2013;1(49):13-17 [Ukrainian].

Wolfenden L, Nathan NK, Sutherland R et al. Strategies for enhancing the implementation of school-based policies or practices targeting risk factors for chronic disease. Cochrane Database of Systematic Reviews. 2017;11:193. DOI: https://doi.org/10.1002/14651858.CD011677.

Grzybowski A, Kanclerz P, Tsubota K, Lanca C, Saw S-M. A review on the epidemiology of myopia in school children worldwide. BMC Ophthalmol. 2020;14;20(1):27. DOI: https://doi.org/10.1186/s12886-019-1220-0. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31937276/.

Morgan IG, French AN, Ashby RS, Guo X, Ding X, He M, Rose KA. The epidemics of myopia: Aetiology and prevention. Prog Retin Eye Res. 2018;62:134-149. DOI: https://doi.org/10.1016/j.preteyeres.2017.09.004. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28951126/.

Sotnikova-Meleshkina ZhV, Lantukh IV. Medyko-psykhologichni aspekty navchannya akademichno zdibnykh ta obdarovanykh ditey. Psykhiatriya, nevrologiya ta medychna psykhologiya. 2020;15:95-101. DOI: 10.26565/2312-5675-2020-15-11 [Ukrainian].

Kalynychenko DO. Zdorov’yazberezhuvalni tekhnologiyi yak skladova navchalno-vykhovnogo protsesu suchasnoi shkoly. Molodyi vchenyi. 2016;11;1(38.1): 52-55 [Ukrainian].

Suchasni zdorovʼyazberezhuvalni tekhnologiyi: monografiya / za zagalnoyu redaktsiyeyu prof. YuD Boychuka. Kharkiv. 2018;724. ISBN 978-966-649-130-8 [Ukrainian].

Shyyan O, Pavlova Yu, Kudryk L, Sorokolit N, Mykytyuk O. Zdorova shkola: aspekty monitoryngu: navch. posib. / za nauk. red. Oleny Shyyan. L.: Kolorove nebo. 2013;122. ISBN 966-8800-07-9 [Ukrainian].

Svyetlova OD. Prognozuvannya dynamiky patologichnoi urazhenosti ditey: pershi rezultaty. Environment & Health. 2015;3:61-63 [Ukrainian].

Sotnikova-Meleshkina ZhV. The structure of morbidity of secondary school children. Reports of Morphology. 2020;26;4:30-35. DOI: https://doi.org/10.31393/morphology-journal-2020-26(4)-05.

Опубліковано
2021-12-29
Як цитувати
Sotnikova-Meleshkina, Z., Danylenko, H., & Ponomaryova , L. (2021). Порівняльний аналіз стану здоров’я учнів середнього шкільного віку при навчанні за різними освітніми програмами. Актуальні проблеми сучасної медицини, (8). https://doi.org/10.26565/2617-409X-2021-8-15
Розділ
Огранізація охорони здоровя дітей та підлітів