Life Plans of High School Students of Odessa (by the Results of Monitoring Study)

  • Svitlana Romanenko Odessa I. I. Mechnikov National University, 24/26, French Bul., Odessa, 65058, Ukraine, romanenco@te.net.ua https://orcid.org/0000-0002-7406-9137
Keywords: a monitoring, a high school student, life orientations

Abstract

The author presents results of preliminary data analysis the last phase of the monitoring "High school student – 2016. Life orientations and attitudes; a contemporary family: parents, children", which organized by the sociologal Department of the Institute of social sciences of the Odessa I.I. Mechnikov National University since 1993 with a period of three years. Presented information may be interesting as example of studying the current generation of school leavers and from the point of view of comparing the results of similar monitoring conducted by almost all regional offices of the Sociological Association of Ukraine. The author would like to offer to colleagues to join efforts on forming a common strategy of the next phase of monitoring in the framework of a common methodology under the guidance of the research Committee of the SAU. This strategy will create new prospects for the transition from the description of some facts, phenomena and processes, which are inherent to a city, a region, to search of common hypotheses, patterns and theories, which give the overall picture of Ukraine, and also suitable for cross-national (comparative) research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Svitlana Romanenko, Odessa I. I. Mechnikov National University, 24/26, French Bul., Odessa, 65058, Ukraine, romanenco@te.net.ua

PHd in Sociological Science, Associate Professor of Department of Sociology of Institute of Social Science of Odessa I. I. Mechnikov National University, Vice-Director of Sociology of Institute of Social Science on Training specialists in the field of "Sociology"

References

1. Hall G.S. Adolescence. Its Psychology and its Relation to Physiology, Anthropology, Sociology, Sex, Crime, Religion and Education / G. S. Hall. – New York, Appeton; 2 vols. – 1904.

2. Griffin C. Representation of Yauth. The Studi of Youth and Adolescence in Britain and America / C. Griffin. – Cambridge: Polity Press, 1999.

3. Эриксон Э. Идентичность. Юность и кризис / Эрик Эриксон. – М. : Прогресс, 2006. – 352.

4. Eisenstadt S.N. From Generation to Generation. Age Groups and Social Structure / S. N. Eisenstadt. – Glencoe: Free Press, 1956.

5. Кон И.С. Психология ранней юности / И. С. Кон. – М. : Просвещение, 1989. – 256 с.

6. Кон И.С. Дружба / И. С. Кон. – 4-е издание, доп. – СПб. : Питер, 2005. – 330 с.

7. Кон И.С. Психология старшеклассников / И. С. Кон – М. : Просвещение, 1980 – 192 с.

8. Омельченко Е. «Жертвы и / или насильники». Феномены подростковой сексуальности в фокусе западных теоретических дискурсов / Е. Омельченко // Другое поле. Социологические практики; под ред. Е. Л. Омельченко, С.А. Порфильева. – Ульяновск: Изд-во Государственного научного учреждения «Средневолжский научный центр», 2000. – С. 29–52.

9. Підліток у великому місті: фактори та механізми соціалізації : колективна монографія / ; за ред. Сокурянської Л.Г. – Х.: Видавничий центр Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. – 2000. – 207 с.
10. Сокурянская Л.Г. Ценностные преференции подростков Харьковщины: динамика и факторы актуализации // Вестник Харьковского университета имени В.Н. Каразина. – №1101. – 2014. – 224-230.

11. Сокурянская Л.Г. Ценностные ориентации подростковой молодежи пограничья Центральной и Восточной Европы (по результатам международного исследования) / Сокурянская Людмила Георгиевна // Методология, теория и практика социологического анализа современного общества. – Х.: Харьковский национальный университет имени В. Н. Каразина. – 2015. – 251-258.

12. Агамирьян Л. В. Досуговые практики как фактор социализации городских и сельских подростков / Агамирьян Любовь Викторовна // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серія «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». – Випуск 35. – 2015. – 92-98.

13. Agamiryan L. Practices of Leisure of Teenage Youth of Central and Eastern Europe’s Borderlands as a Space of Their Value Preferences Realization / Lyubov Agamiryan, Lyudmila Sokuryanska //Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2016. –№ 2 (6). – P. 51-65.

14. Попова И.М., Романенко С.В., Савченко М.Ю. Старшеклассник – 2006. Жизненные ориентации и настроения; современная семья: родители и дети // Вiсник ОНУ. Соціологія і політичні науки. – Одеса, ОНУ, 2006. – Том 11. Випуск 10. – с. 89-108.

15. Sub/культуры: протест, коммуникация или обретение себя? / под ред. Победы Н.А. – Херсон: ФЛП Гринь Д.С., 2016. – 240 с. + ил.
16. Романенко С.В. Информатизация среднего образования: украинский вариант // Методологія, теорія та практика соціологічного аналізу сучасного суспільства: Збірник наукових праць. – Випуск 16. – Х.: ХНУ імені В. Н. Каразіна. – 2010. – с. 658-662.

17. Романенко С.В. Об особенностях процесса информатизации украинских школ // Youth World Politic. [Электронный ресурс]. – 2014. – №1. – С. 11-18. – Режим доступа: http://ywp.niiopn.com/arkhiv/14-youth-world-politic-2014-1.
Published
2017-11-07
How to Cite
Romanenko, S. (2017). Life Plans of High School Students of Odessa (by the Results of Monitoring Study). Ukrainian Sociological Journal, 19(1-2), 58-64. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/9550
Section
Статті