Особливості формування креативності реклами
Анотація
Стаття присвячена вивченню особливостей креативності реклами. Креативність як проблема для аналізу завжди була цікава соціологам, психологам, економістам. Останні десятиліття популярною та затребуваною є економіка вражень. Економіка вражень передбачає активне використання емоцій, емоційної креативності, яка покликана сформувати рекламне повідомлення, що є цікавим для споживачів. Однак, незважаючи на численні дослідження проблем креативності представниками різних наук, окремі аспекти її використання, наприклад, у рекламі, ще недостатньо вивчені, що обумовлює актуальність роботи. Мета статті – ідентифікувати особливості формування креативності реклами. Розглянуто виміри креативності (швидкість, гнучкість, оригінальність, деталізацію, семантичну гнучкість, образну гнучкість, спонтанну гнучкість) та їх приклади у рекламі. Проаналізовані особливості емоційної креативності, що може включати розвиток чи модифікацію стандартних емоцій для ліпшого застосування до потреб індивіда /групи або розвиток нових форм вираження емоцій. Наведено приклади українських та іноземних рекламних практик, що ілюструють використання інструментів створення креативного контенту за Дж. Голдбергом: інструмент об'єднання, інструмент активації, інструмент метафор, інструмент віднімання, інструмент екстремальних наслідків, інструмент абсурдної альтернативи, інструмент інверсії, інструмент екстремальних зусиль. Зазначені критерії креативності: новизна, ефективність, автентичність, при чому всі три зазначених критерії працюють тільки разом. Розглянуто питання щодо ефективності креативності реклами: найвідоміша формула рекламного впливу АІDА дає відповідь на питання щодо функцій креативності у рекламі – привернути увагу, створити емоційний відгук і, як наслідок, інтерес, сформувати потребу, підштовхнути до дії. Це фокусує увагу і на емоційній складовій, підкреслюючи, що без емоції ланцюг ефективності рекламного повідомлення не буде працювати. Зазначається, що на кожному етапі впливу реклами креативність може бути як функціональною, так і дисфункціональною. Функціональною, тобто такою, що сприяє досягненню кінцевої мети реклами – продати продукт/змінити модель поведінки (для соціальної реклами) креативність може бути за певних умов. Зазначено умови функціональної і дисфункціональної креативності. Розгляд умов функціональності креативності реклами дозволив виділити наступні його особливості. Це: релевантність рекламованому продукту; адаптація до потреб споживачів, а саме: відповідність цінностям споживачів; гетерогенність: тип креативності може відрізнятися в залежності від цільової аудиторії, етапу життєвого циклу продукту та рекламного повідомлення; орієнтація на етичні норми, оскільки межа між креативністю та образами, дискримінацією може бути чутливою. Емоційність сприйняття є ключовим фактором комунікативної ефективності рекламного повідомлення.
Завантаження
Посилання
Саленбахер Ю. Креативний особистий брендинг/ пер. з англ. В Стельмах. Харків: Ранок, 2019. 224 с.
Howkins J. The Creative Economy: How People Make Money from Ideas. London: Penguin Books, 2001. 288 p.
Mellander C., Florida R. The rise of skills: Human capital, the creative class, and regional development. Handbook of regional science, 2021. Pp. 707-719.
Habermas J. Theorie des kommunikativen Handelns. Frankfurt: Suhrkamp, 1981. Pp. 1049-1054.
Йоас Х. Креативность действия / пер. с нем. СПб.: Алетейя, 2005. 320с.
Rosengren S., Eisend M., Koslow S. A meta-analysis of when and how advertising creativity works. Journal of Marketing, 2020. 84.6. Pp 39-56.
Dahlén M., Rosengren S., Törn. F. Advertising creativity matters. Journal of advertising research, 2008. 48.3. Pp. 392-403.
Smith R., Chen, J., Yang X. The impact of advertising creativity on the hierarchy of effects. Journal of advertising, 2008. 37.4. Pp. 47-62.
Rosengren S., Dahlén M., Modig E. Think outside the ad: Can advertising creativity benefit more than the advertiser? Journal of advertising, 2013. 42.4. Pp. 320-330.
Kim B. H., Han S., Yoon S. Advertising creativity in Korea. Journal of Advertising, 2010. 39.2. Pp. 93-108.
West D., Kover A., Caruana A. Practitioner and customer views of advertising creativity: same concept, different meaning? Journal of Advertising, 2008. 37.4. Pp. 35-46.
Howe-Walsh L., Turnbull S., Budhwar P. An investigation into on-sourcing of advertising creativity in an emerging economy: The case of the United Arab Emirates. Journal of Business Research, 2019. 103. Pp. 356-364.
West D., Koslow S., Kslgour M. Future directions for advertising creativity research. Journal of Advertising, 2019. 48.1. Pp. 102-114.
Wulandari L. P., Darma G. S. Advertising Effectiveness in Purchasing Decision on Instagram. Journal of Business on Hospitality and Tourism, 2020. 6.2. Pp. 381-389.
Torrance E. P. Guiding creative talent. NY: Prentice-Hall, 1964. 128 р.
Гилфорд Дж. Три стороны интеллекта. Психология мышления. М.: Прогресс, 2006. C. 11-17.
Averill R. James. Emotional Creativity. Handbook of Positive Psychology. Oxford University Press, 2002. Pp. 172–186.
Thoits P. A. Emotional deviance: Research agendas. Research agendas in the sociology of emotions. American Psychological SUNY Press, 1990. Pp.180-206.
Goldenberg J., Levav A., Mazursky D., Solomon S. Cracking the Ad Code. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. 168 p.