Evaluating the performance of Ukrainian boarding schools: results of sociological surveys

  • Nataliia Gordienko Municipal higher educational establishment «Khortytska national educational rehabilitational academy» of Zaporizhzhya regional council, 59, Naukove Mistechko Str., 69017, Zaporizhzhia, Ukraine, natali_zp_@ukr.net https://orcid.org/0000-0002-4060-6846
Keywords: boarding schools, the reform of boarding schools system, boarding school pupils, boarding school graduates, boarding school teachers

Abstract

The article analyzes the results of a number of sociological surveys on the problems of boarding schools. The surveys showed that the opinion about the negative influence of boarding schools on a child is stereotyped, reprehensible and biassed because, in most cases, the given type of schools follows the educational functions and prepares a child for the adult life. Social adaptation and intergenerational mobility of the boarding school graduates are successful but slow, pupils have no inclination for further marginalization. The results of the survey demonstrate a balance between positive and negative judgements about boarding schools. But the reputation of boarding schools is lower in comparison with the reputation of general education schools. The idea of elimination of boarding schools as educational institutions is not accepted in the society. But, at the same time, the society allows the possibility of placement of orphan children to different types of families and their further education at the inclusive schools on condition of sufficient financing. The study presents general information about boarding schools teachers’ opinion on the problem. The majority of teachers consider that school reform is insufficiently prepared and ignores the needs of vulnerable children and can cause the drastic reduction in the number of boarding schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataliia Gordienko, Municipal higher educational establishment «Khortytska national educational rehabilitational academy» of Zaporizhzhya regional council, 59, Naukove Mistechko Str., 69017, Zaporizhzhia, Ukraine, natali_zp_@ukr.net

PhD in Sociology, associate professor, Vice-Rector for scientific work

References

Уповноважений Президента з прав дитини взяв участь у презентації бачення деінституціалізації догляду дітей в Україні [Електронний ресурс] / Президент України Петро Порошенко. Офіційне інтернет-представництво. – Режим доступу : http://www.president.gov.ua/news/upovnovazhenij-prezidenta-z-prav-ditini-vzyav-uchast-u-preze-37387.

Відбулось перше засідання робочої групи з реформування інтернатних закладів [Електронний ресурс] / Президент України Петро Порошенко. Офіційне інтернет-представництво. – Режим доступу : http://www.president.gov.ua/news/vidbulos-pershe-zasidannya-robochoyi-grupi-z-reformuvannya-i-36701.

Аналітичний звіт «Життєвий шлях випускників інтернатних закладів, дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей» (за результатами соціологічного опитування) / О. М. Балакірєва, І. М. Чернін, О. М. Хмелевська та ін. – К. : Український Інститут соціальних досліджень імені Олександра Яременка, Фонд Ріната Ахметова «Розвиток України», Український центр соціальних реформ, 2010. – 106 с.

Клименко О. Ю. Особливості інституціоналізації соціального захисту дітей у кризових ситуаціях в сучасному українському суспільстві : дис. … доктора соц. наук : 22.00.04 / Клименко Олена Юріївна. – Харків, 2016. – 418 с.

Підготовка учнів інтернатних закладів до життєдіяльності у відкритому суспільстві : навч.-метод. посібник / [Л. В. Канішевська, Л. В. Кузьменко, С. О. Свириденко та ін.]. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. – 336 с.

Канишевская Л. Специфика воспитания социальной зрелости учащихся школ-интернатов для детей-сирот / Л. Канишевская // Социология : теория, методы, маркетинг. – 1999. – № 4. – С. 77-84.

Бондар В. Освіта дітей з особливими потребами: пошуки та перспективи / В. Бондар // Сучасні тенденції розвитку спеціальної освіти (Українсько-Канадський досвід) : Матеріали Міжнар. конф., Київ, 25-26 травня 2004 р. / За ред. : В. І. Бондаря, Р. Петришина. – К. : Наук. світ, 2004.– С. 3-12.

Родда М. Громадянське суспільство, Канада, Україна і проблеми освіти глухих / М. Родда // Сучасні тенденції розвитку спеціальної освіти (Українсько-Канадський досвід) : Матеріали Міжнар. конф., Київ, 25-26 травня 2004 р. / За ред. : В. І. Бондаря, Р. Петришина. – К. : Наук. світ, 2004.– С. 21-25.

Покась В. П. Зміна філософської парадигми управління навчально-виховним процесом інтернатних закладів освіти України : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора філос. наук : спец. 09.00.10 «Філософія освіти» / В. П. Покась. – К., 2012. – 34 с.

Вихованці інтернатів про себе і своє життя / О. М. Балакірєва, О. О. Яременко, Н. П. Дудар та ін. – К. : Український інститут соціальних досліджень, 2000. – Кн. 1. – 134 с.

Знайти себе: життєві історії випускників інтернатів / [Артюх О. Р., Бабак О. В., Балакірєва О. М. та ін.]. – К. : Український ін-т соціальних досліджень, 2001. – 201 с.

Національна стратегія реформування системи інституційного догляду та виховання дітей на 2017-2026 роки [Електронний ресурс] / Міністерство соціальної політики України. Офіційний веб-портал. – Режим доступу : http://www.msp.gov.ua/timeline/Reformuvannya-instituciynogo-doglyadu-ditey.html.

Published
2018-10-30
How to Cite
Gordienko, N. (2018). Evaluating the performance of Ukrainian boarding schools: results of sociological surveys. Ukrainian Sociological Journal, 17(1-2), 184-191. Retrieved from https://periodicals.karazin.ua/usocjour/article/view/11551
Section
Статті