The state of academic mobility in estimations of teachers and students of high school of Ukraine (according to the data of offi cial statistics and the results of the qualitative research)
Abstract
The article is devoted to the results of a nationwide study "Ukrainian Higher Education Reforms in Assessments of Participants in the Educational Process", conducted by the Sociological Association of Ukraine and financially supported by the International Renaissance Foundation in late 2015 – early 2016. The analysis of academic mobility and foreign language skills in terms of their implementation in Ukraine based on the results of university workers qualitative interviews is provided. It is emphasized that foreign language skills and academic mobility practices might be considered as a significant factor on the one side and as a substantial component of the transformation of the educational system of Ukraine on the other side. The statistical data devoted to the number of students obtaining higher education outside the country of citizenship in the world (1975-2012) as a whole and in Ukraine in particular is provided. Additionally, the number of Ukrainians among Polish students (2006 - 2016) is been analyzed. The conceptual foundations of the study of academic mobility based on the studies of international and European educational institutions, as well as on the author's interpretation of academic mobility as an important element of intercultural communication are defined.
Downloads
References
Богачеська І. Академічна мобільність як фактор інтеграції України у світовий науково-освітній простір. Аналітична записка / І. Богачевська, І. Здіорук // Національний інститут стратегічних досліджень. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/1421/
OECD (2014), “Indicator C4: Who studies abroad and where?”, in Education at a Glance 2014: OECD Indicators, OECD Publishing, Paris. http://dx.doi.org/10.1787/888933118656
Santiago P. Tertiary Education for the Knowledge Society: Social Features, Equity, Innovation, Labor Market, Internationalisation. Vol.2. / P. Santiago, K. Tremblay, E. Basri, E. Arnal / Paris: OECD, 2008. – 390 p.
Rodchenko V. External Academic Mobility of Students: Case for Ukraine / Volodymyr Rodchenko, Ganna Rekun, Yuliia Prus // Handel Wewnętrzny.Vol. 1 (366). – Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, 2017. – P. 56-68.
Hrynkevych О. Cross-border factor of educational migration of Ukrainian youth to Poland: social-economic opportunities and threats / Hrynkevych, O. // Economic Annals-XXI. Vol.163 (1-2(1)). Institute of Society Transformation 2017. P. 26-30.
Over 57119 international students in Poland [Electronic resource] / Study in Poland, 2016. – Access mode : http://www.studyinpoland.pl/en/index.php/ news/43-over-57-119-international-students-in-poland
World Conference on Higher Education Higher Education in the Twenty-first Century: Vision and Action. Vol. 1. Final Report. – Paris: UNESCO, 5–9 October 1998. – 135 p.
UNESCO.ORG. The official website. What is Mobility?. – [Electronic resource]. – Access mode: http://www.unesco.org/education/studyingabroad/what_is/mobility.shtml
Про затвердження Положення про порядок реалізації права на академічну мобільність. Постанова Кабінету Міністрів України від 12 серпня 2015 р. № 579. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/579-2015-%D0%BF
Про вищу освіту. Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII . – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18
Гринькевич О. С. Аналіз і моделювання процесів інтернаціоналізації вищої освіти у контексті інноваційного розвитку / О.С. Гринькевич, Н.П. Лутчин // Маркетинг і менеджмент інновацій. №3, 2017. – С. 314 – 325. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/
Реформи вищої школи України в оцінках учасників освітнього процесу: заключний звіт про реалізацію соціологічного дослідження // Офіційний сайт Соціологічної асоціації України. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.sau.kiev.ua/
Третяк О. С. Академічна мобільність та сучасні підходи до забезпечення якості вищої освіти в Україні / О.С. Третяк, С. О. Чебоненко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки. 2015. Вип. 130. С. 102-105. – [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://visnyk.chnpu.edu.ua/?wpfb_dl=1370
Сокурянська Л. Г. Реформування вітчизняної вищої школи в оцінках учасників освітнього процесу / Сокурянська Людмила Георгіївна // Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. «Соціологічні дослідження сучасного суспільства: методологія, теорія, методи». – 2016. – Випуск 36. – С. 108 - 114.