Гібридні загрози транспортній інфраструктурі: виклики для державного регулювання та національної безпеки

  • Лариса Величко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0003-3029-4719
  • Михайло Білоконь Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0000-0002-5389-7013
Ключові слова: транспортна інфраструктура; національна безпека; критична інфраструктура; стійкість транспортних систем; безпека логістики; регіональний рівень; національна інфраструктура; залізничний транспорт.

Анотація

В умовах сучасних глобальних викликів транспортна інфраструктура відіграє стратегічну роль у забезпеченні економічної стабільності, мобільності населення, ефективного функціонування ланцюгів постачання та обороноздатності держави. Водночас вона стає мішенню для гібридних загроз, які поєднують кібератаки, фізичні диверсії, інформаційні маніпуляції та економічний тиск. Особливого значення ця проблема набуває для України, яка вже понад десятиліття перебуває в умовах активного гібридного протистояння. Військові дії, спрямовані на руйнування критичної інфраструктури, масовані кібератаки на транспортні мережі, а також зовнішній економічний тиск створюють комплексний виклик для системи державного регулювання та забезпечення національної безпеки.
Актуальність дослідження зумовлена необхідністю розробки ефективних механізмів державної політики, спрямованої на підвищення стійкості транспортної інфраструктури до новітніх загроз. Сьогодні знищення чи виведення з ладу ключових транспортних вузлів здатне не лише завдати значних економічних збитків, а й спричинити соціальну нестабільність, порушити постачання критично важливих ресурсів, ускладнити військову логістику та знизити рівень міжнародної торгівлі. Водночас іноземний досвід свідчить, що інтеграція превентивних заходів, сучасних технологій моніторингу загроз, кіберзахисту та інформаційної безпеки дозволяє мінімізувати вплив гібридних атак на транспортну систему.
У статті здійснено всебічний аналіз основних типів гібридних загроз, які впливають на транспортну інфраструктуру, включаючи: кібератаки на автоматизовані системи управління транспортом, фізичні диверсії проти стратегічних об’єктів (мости, залізничні вузли, аеропорти, морські порти), економічний тиск (санкції, блокування транспортних коридорів) та інформаційно-психологічні операції (дезінформація щодо безпечності транспортних маршрутів, створення паніки, підрив довіри до державних інституцій у сфері транспорту).
Результати дослідження показують, що гібридні загрози мають системний характер і потребують комплексного реагування з боку держави. Проведено оцінку сучасного стану безпеки транспортної інфраструктури України, ідентифіковано її основні вразливості, включаючи недостатню координацію між державними та приватними суб’єктами у сфері транспортної безпеки, застарілість частини нормативно-правової бази, обмежені можливості кризового реагування на масштабні загрози. Запропоновано концептуальну модель стратегії державного регулювання, що охоплює адаптацію українського законодавства до стандартів ЄС та практик НАТО, посилення міжвідомчої координації, розвиток кібербезпеки критичних транспортних об’єктів, інтеграцію сучасних технологій моніторингу загроз та впровадження кризових центрів швидкого реагування.
Окрему увагу приділено аналізу міжнародного досвіду захисту транспортної інфраструктури від гібридних загроз, включаючи стратегії Європейського Союзу, США та країн НАТО щодо забезпечення транспортної безпеки. Обґрунтовано доцільність впровадження в Україні кращих світових практик, зокрема створення державної системи кіберзахисту транспортної галузі, розширення державно-приватного партнерства у сфері безпеки транспортних вузлів та залучення міжнародної технічної допомоги для модернізації критичної інфраструктури.
Запропоновані заходи включають створення загальнонаціональної системи моніторингу транспортної безпеки, імплементацію новітніх стандартів кібербезпеки, інтеграцію технологій штучного інтелекту для виявлення потенційних загроз та розробку механізмів міжнародної співпраці для мінімізації зовнішніх загроз. Окреслено перспективи подальших наукових досліджень у сфері стратегічного управління транспортною безпекою, аналізу ризиків та впровадження нових технологічних рішень для захисту критичної інфраструктури.

Завантаження

Біографії авторів

Лариса Величко , Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

доктор юридичних наук, професор, завідувач кафедри права,
національної безпеки та європейської інтеграції
Навчально-наукового інституту «Інститут державного управління»
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

Михайло Білоконь , Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат наук з державного управління, доцент, доцент закладу вищої освіти кафедри права, національної безпеки та європейської інтеграції
Навчально-наукового інституту «Інститут державного управління»
Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна

Посилання

Beerman, J., Berent, D., Falter, Z., & Bhunia, S. (2021). A Review of Colonial Pipeline Ransomware Attack. URL: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/10181159/authors#authors (accessed 09 February 2025).

Malik, Z. A., Butt, M. M., Xing, H. M., Nazir, B., Shabbir, S., Fatima, H., Khan, A. U., & Zheng, M. (2022). Cyber Warfare from Pakistan-India: A Critical Analysis. International Journal of Special Education, 37(3). URL: https://www.researchgate.net/profile/Sundas-Malik/publication/373737800_Cyber_Warfare_from_Pakistan-India_A_Critical_Analysis/links/64fa10dfe098013a83decaa6/Cyber-Warfare-from-Pakistan-India-A-Critical-Analysis.pdf

Schwarz, M., Marx, M., & Federrath, H. (2021). A Structured Analysis of Information Security Incidents in the Maritime Sector. DOI: https://doi.org/10.48550/arXiv.2112.06545

The Ukrainian Power Grid Was Hacked Again. URL: https://web.archive.org/web/20170118201525/http://motherboard.vice.com/read/ukrainian-power-station-hacking-december-2016-report

Borovyk, K. V., Gapon, S. V., Pyshnohraiiev, I. O., & Khashchevatska, A. I. (2024). Modeling the Suitability of Territories for the Placement of Critical Infrastructure of Ukraine under Military Threats. Ukrainian Journal of Remote Sensing, 11(4), 38–49. DOI: https://doi.org/10.36023/ujrs.2024.11.4.276

September 2024 – Attacks on Ukraine’s energy infrastructure: harm to civilians /

UN Human Rights Monitoring Mission in Ukraine. URL: https://ukraine.ohchr.org/uk/Attacks-on-Ukraines-Energy-Infrastructure-Harm-to-the-Civilian-Population [in Ukrainian].

Haponov, O. O. (2024). Features of Legal Regulation in the Field of Transport Infrastructure. Law and Society, 1(2). DOI: https://doi.org/10.32842/2078-3736/2024.1.2.49 [in Ukrainian].

Haponov, O. O. (2024). Transport Infrastructure as a Key Factor in Ukraine’s Economic Growth. Legal Novels, 22. DOI: https://doi.org/10.32782/ln.2024.22.38 [in Ukrainian].

Hybrid Threats Glossary 2.0. (2024). Retrieved from: https://openarchive.nure.ua/entities/publication/c2051668-3a66-458a-97a2-7df51697b99e [in Ukrainian].

Hryshko, S., Holovian, M., Khud, P., Karpenko, O., Yanovska, V., Khudolii, A., Zhovtenko, T., Reva, T., Velychko, L., Bilokon, M., Dokashenko, H., Dokashenko, V., & Kontsur, V. (2024). Facets of History: Collection of Scientific Papers. Special Issue: Domains of Hybrid Threats. Dnipro: Lira, 6(14), 100. DOI: https://doi.org/10.61655/2708-1249.6(14).2024.special-issue [in Ukrainian].

Grechan, A., & Havrykov, D. (2024). The Role of the Transport Complex in Ensuring Sustainable Development of the National Economy. Modeling the Development of the Economic Systems, 4, 138–144. DOI: https://doi.org/10.31891/mdes/2024-14-19 [in Ukrainian].

Hryn, A., & Tolok, P. (2024). The Impact of Transport Infrastructure on Regional Economic Development: Assessing Road Management Efficiency. Bulletin of Khmelnytskyi National University. Economic Sciences Series, 334(5). DOI: https://doi.org/10.31891/2307-5740-2024-334-13 [in Ukrainian].

Zubok, V. Y., Davydiuk, A. V., & Klymenko, T. M. (2023). Cybersecurity of Critical Infrastructure in Ukrainian Legislation and Directive (EU) 2022/2555. Electronic Modeling, 45(5), 54-66. DOI: https://doi.org/10.15407/emodel.45.05.054 [in Ukrainian].

Kyrchata, I. M., Shersheniuk, O. M., & Kyrchatyi, Y. V. (2024). Strategic Guidelines for the Restoration and Development of Transport Infrastructure: Project-Based Approach. Problems of Increasing the Efficiency of Infrastructure, 1(32), 48–56. DOI: https://doi.org/10.30977/PPB.2226-8820.2024.32.48 [in Ukrainian]

When words became weapons: unprecedented risks to civilians due to the spread of disinformation. URL: https://civiliansinconflict.org/wp-content/uploads/2023/11/When-Words-Become-Weapons_UKR.pdf [in Ukrainian].

Kresin, O. (2022). Countering Hybrid Threats in Ukrainian Legislation. Foreign Trade: Economics, Finance, Law, 1, 4-17. DOI: https://doi.org/10.31617/zt.knute.2022(120)01 [in Ukrainian].

Ministry of Community and Territorial Development of Ukraine. URL: https://mtu.gov.ua/content/hto-mi-e.html [in Ukrainian].

On Amendments to the Law of Ukraine «On Critical Infrastructure» Regarding the Implementation of the Provisions of Directive (EU) 2022/2557 of the European Parliament and the Council of 14 December 2022. Draft Law of Ukraine No. 12208 (2024). URL: https://ips.ligazakon.net/document/JI11915I [in Ukrainian].

On Approval of the National Transport Strategy of Ukraine until 2030 and the Operational Plan for Its Implementation in 2025-2027. Resolution No. 1550. Cabinet of Ministers of Ukraine. (2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1550-2024-%D0%BF#Text [in Ukrainian].

On Approval of the Strategy for Increasing Road Traffic Safety in Ukraine until 2024. Order No. 1360-r. Cabinet of Ministers of Ukraine. (2020). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1360-2020-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Ustymenko, A. (2024). Transport Infrastructure: Concept and Content. Current Problems of Law, 1(37). DOI: https://doi.org/10.35774/app2024.01.131 [in Ukrainian]).

Chronology of the Russian-Ukrainian war: the «hybrid» phase (February 2014 – February 2022). It is worth remembering / Ivano-Frankivsk Regional State Administration. URL: https://www.if.gov.ua/news/khronolohiia-rosiisko-ukrainskoi-viiny-hibrydna-faza-liutyi-2014-liutyi-2022-tse-varto-pamiataty [in Ukrainian].

Tselier, V., & Kramskyi, S. (2024). Infrastructure Support for Innovations in Transport Logistics During Turbulence in Wartime. Economy and Society, 67. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2024-67-142 [in Ukrainian].

Shramko, S. S. (2024). Assessment of the Current State of Road Traffic Safety in Ukraine. Bulletin of the Association of Criminal Law of Ukraine, 2(22). DOI: https://doi.org/10.21564/2311-9640.2024.22.315949 [in Ukrainian].

Опубліковано
2025-01-06
Як цитувати
Величко , Л., & Білоконь , М. (2025). Гібридні загрози транспортній інфраструктурі: виклики для державного регулювання та національної безпеки. Теорія та практика державного управління, 2(79), 442–464. https://doi.org/10.26565/1727-6667-2024-2-23
Розділ
Зовнішня політика та національна безпека