Концептуальні підходи та особливості багаторівневого врядування в країнах ЄС: досвід для України

  • Валентин Суворов Харківський національний медичний університет, проспект Науки, 4, м. Харків, 61022, Україна https://orcid.org/0009-0002-0196-4269
Ключові слова: багаторівневе врядування, підходи до багаторівневого врядування в країнах ЄС, децентралізація, належне врядування в Україні.

Анотація

У статті проаналізовано концептуальні підходи та особливості багаторівневого врядування. Основна увага зосереджена на прикладних аспектах багаторівневого врядування на основі досвіду країн ЄС, а також визначенні можливостей для його адаптації до сучасних умов реалізації публічної політики, розвитку багаторівневого врядування і удосконалення процесів децентралізації в Україні.
З ясовано та доведено, що особливості та підходи до багаторівневого врядування в країнах ЄС мають суттєве значення та можуть ефективно вплинути на формування системи належного багаторівневого врядування в Україні, зокрема: досвід Польщі, який полягає у функціонуванні трирівневої системи управління, що включає центральний, воєводський та місцевий рівні, а також розширених повноважень воєводств у сфері регіонального розвитку; досвід Німеччини, який передбачає сильну автономію земель (регіонів), що дозволяє ефективно вирішувати місцеві проблеми при одночасно ефективній координації між рівнями влади, що є ключовим елементом успіху; досвід Швеції, яка має одну з найбільш децентралізованих систем управління в Європі, де муніципалітети відіграють ключову роль у наданні послуг населенню, де ключовим чинником успіху є фінансова автономія місцевих органів влади.
Обгрунтовано запровадження напрямів вдосконалення для формування належної системи багаторівневого врядування в Україні: зміцнення інституційних механізмів: створення ефективних механізмів координації між рівнями влади; фінансова автономія: надання місцевим органам влади більшої фінансової незалежності; бенчмаркінг з європейського досвіду: адаптація найкращих практик країн ЄС, таких як е-урядування (Естонія) та регіоналізація (Польща); забезпечення прозорості та підзвітності: впровадження механізмів для забезпечення прозорості у використанні ресурсів.

Завантаження

Біографія автора

Валентин Суворов , Харківський національний медичний університет, проспект Науки, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат наук з державного управління,
асистент кафедри громадського здоров’я та управління охороною здоров’я
Харківського національного медичного університету,
пр. Науки, 4, м. Харків, 61022, Україна

Посилання

Bache, I., & Flinders, M. (2004). Multi-level Governance and European Integration: A Conceptual Overview. European Union Politics, 5(2), 131–152. DOI: https://doi.org/10.1177/1465116504042443

Bache, I. (2008). Europeanization and Multi-level Governance: Cohesion Policy in the European Union and Britain. Rowman & Littlefield

Bache, I. (2012) ‘Multi-level Governance in the European Union’ in D. Levi-Faur (ed.) Oxford Handbook of Governance, Oxford: Oxford University Press, 628-41. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199560530.013.0044

Baldini, G., & Baldi, B. (2014). Decentralization in Italy and the troubles of federalization. Regional & Federal Studies, 24(1), 87-108.

Benz, A. (2012). The European Union as a Loosely Coupled Multi-level System. European Integration Online Papers (EIoP), 16(1), 1–24. DOI: https://doi.org/10.1695/2012001

Benz, A., & Eberlein, B. (1999). The Europeanization of Regional Policies: Patterns of Multi-level Governance. Journal of European Public Policy, 6(2), 329–348. DOI: https://doi.org/10.1080/135017699343739

Bodenstein, Thilo and Achim Kemmerling (2011): Ripples in a Rising Tide: Why Some EU Regions Receive More Structural Funds than Others. European Integration online Papers (EIoP), Vol. 16, Article 1. URL: http://eiop.or.at/eiop/texte/2012-001a.htm

Bolgherini, S., & Lippi, A. (2022). Politicization without institutionalization: relations between State and Regions in crisis governance. Contemporary Italian Politics, 14(2), 224–240. DOI: https://doi.org/10.1080/23248823.2022.2049513

Bolgherini, S., Casula, M., & Marotta, M. (2018). Pursuing defragmentation at the municipal level: signs of a changing pattern? Modern Italy, 23(1), 85-102.

Bolgherini, S., Klotz G., Fromm U.L. (2021) Context-driven Local Autonomy. The importance of differentiated assessments in asymmetric countries. Revue internationale de politique compare, Vol. 28, 207-255.

Bolleyer, N. and Börzel, T. (2014) ‘Balancing integration and flexibility in the European Union: constitutional dispositions and dynamics of coordination’, Comparative European Politics, 12(4/5): 384–403. DOI: 10.1057/cep.2014.8

Bran F., Bodislav D. A., Rădulescu C. V. (2019) European Multi-Level Governance. European Journal of Sustainable Development. DOI: 10.14207/ejsd.2019.v8n5p66

Cotella, G. (2007), ‘Central Eastern Europe in the global market scenario: Evolution of the system of governance in Poland from socialism to capitalism’, Journal fur Entwicklungspolitik, 23 (1), pp. 98–124. DOI: https://doi.org/10.20446/JEP-2414-3197-23-1-98

Cotella, G., Janin Rivolin, U., Pede, E., Pioletti, M. (2021) Multi-level regional development governance: A European Typology. European Spatial Research and Policy, 28(1), 201-221. URL: https://www.researchgate.net/publication/355174270_Multi-level_regional_development_governance_A_European_Typology. DOI: 10.18778/1231-1952.28.1.11

Elander I., Montin S. (1990). Decentralisation and Control: central-local government relations in Sweden. Policy & Politics, 18(3), 165-180. DOI: 10.1332/030557390782454512

Enderlein, H., Wälti, S., & Zürn, M. (Eds.). (2010). Handbook on Multi-level Governance. Edward Elgar Publishing. DOI: https://doi.org/10.4337/9781849809047

Gendźwiłł A., Swianiewicz P., Sześciło D. (2024). Multi-level party favoritism: the case of a discretionary grant program in Poland. Swiss Political Science Review. DOI: https://doi.org/10.1111/spsr.12632

Heinelt, H., Magnier, A. (2018). Analyzing governance through local leaders’ perceptions: Comparative surveys, academic networks and main results (review article). Revista Española de Ciencia Política, 46, 157-172. DOI: https://doi.org/10.21308/recp.46.07

Hlepas N., Chantzaras T., Getimis P. (2018) Leadership Styles of European Mayors: How Much Have They Changed Over the Past 12 Years?. In: Heinelt H., Magnier A., Cabria M., Reynaert H. (eds) Political Leaders and Changing Local Democracy. Governance and Public Management. Palgrave Macmillan, Cham.

Hooghe, L., Marks, G., Schakel, A. H., Osterkatz, S. C., Niedzwiecki, S., & Shair-Rosenfield, S. (2016). Measuring regional authority: A postfunctionalist theory of governance. Oxford University Press.

Hooghe, L., & Marks, G. (2001), Multi-level governance and European integration, Lanham MD: Rowman & Littlefield.

Hooghe, L., & Marks, G. (2003). Unraveling the Central State, but How? Types of Multi-level Governance. American Political Science Review, 97(2), 233–243. DOI: https://doi.org/10.1017/S0003055403000649

Horvath, T.M. (2016). From Municipalisation to Centralism: Changes to Local Public Service Delivery in Hungary. Public and Social Services in Europe,185-199. DOI:10.1057/978-1-137-57499-2_13

Jeffery, C., & Peterson, J. (2020) Multi-level governance in a ‘Europe with the regions’. European Journal of Political Research. DOI: 10.1177/1369148120937982

Jeffery, C., & Pamphilis, N. (2016). The Myth and the Paradox of ‘Uniform Living Conditions’ in the German Federal System. German Politics, 25(2), 176-192. DOI: https://doi.org/

1080/09644008.2016.1164843

Kassim H. et Le Gales P. (2010) Exploring governance in a multilevel polity: a policy instruments approach, West European Politics, 33 (1).

Kovács, I. (2017) The Development of Regional Governance in Central and Eastern Europe: Trends and perspectives In: Lux G. Horváth Gy (ed) The Routledge Handbook to Regional Development in Central and Eastern Europe, 340 p. London; New York: Routledge, 141-158.

Kovács, I., Well L V, Davoudi S, Janin Rivolin U. Schmitt P. (2016) Towards future territorial governance. In: Schmitt P, Well L V (szerk.) Territorial Governance across Europe: Pathways, Practices and Prospects. 278 p. London; New York: Routledge, 254-267. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315716220

Le Gales P. (2006), Gouvernement et gouvernances des territoires, Problèmes politiques et sociaux. Governing Modern Societies: Towards Participatory Governance. Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203848947

Lidström, A. (2011). Sweden: Party-dominated Subnational Democracy Under Challenge? In J. Loughlin, F. Hendriks, & A. Lidström (Eds.), The Oxford Handbook of Local and Regional Democracy in Europe (pp. 261–281). Oxford: Oxford University Press

Marks, G., Hooghe, L., & Blank, K. (1996). European Integration from the 1980s: State-Centric v. Multi-level Governance. Journal of Common Market Studies, 34(3), 341–378. https://doi.org/10.1111/j.1468-5965.1996.tb00577.x

Moore, C. (2008). A Europe of the Regions vs. the regions in Europe: reflections on regional engagement in Brussels’. Regional & Federal Studies, 18(5), 517–535.

Nakrošis V., Dan S., Goštautaitė R. (2022) The role of EU funding in EU Member States: building administrative capacity to advance administrative reforms. DOI: 10.1108/IJPSM-01-2022-0008

Pamphilis, N., Singh, S., Jeffery, C. and Slowik, M. (2019) Germany: The rise of territorial politics? In: Greer, S. L. and Elliott, H. (eds.) Federalism and Social Policy: Patterns of Redistribution in 11 Democracies. University of Michigan Press: Ann Arbor, Michigan, pp. 147-164. DOI: 10.3998/mpub.9993201

Pasquier R., Cole A. (2020) Territorial governance in France: between Recentralization and Differenciation. Developments in French Politics, 6th ed., Bloomsbury Publishing, 127-142.

Piattoni, S. (2010). The Theory of Multi-level Governance: Conceptual, Empirical, and Normative Challenges. Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199562923.001.0001

Piattoni, S. (2009). Multi-level Governance: A Historical and Conceptual Analysis. European Integration, 31(2), 163–180. DOI: https://doi.org/10.1080/07036330802642755

Raagmaa, G., Kalvet, T., & Kasesalu, R. (2013). Europeanization and De-Europeanization of Estonian Regional Policy. European Planning Studies, 22(4), 775–795. DOI: https://doi.org/10.1080/09654313.2013.772754

Report on multilevel governance. (2023). European Committee on Democracy and Governance (CDDG). DOI: CDDG(2023)12

Schimmelfennig, F., & Leuffen, D. (2015). EU Enlargement and Differentiated Integration: Discrimination or Equal Treatment? Journal of European Public Policy, 22(5), 681–698. DOI: https://doi.org/10.1080/13501763.2015.1020837

Schmitt, P. and Van Well, L. (2017). Tracing the place-based coordinative frameworks of EU Territorial Cohesion Policy. From European spatial planning towards European territorial governance, [in:] MEDEIROS, E. (ed.), Uncovering the Territorial Dimension of European Union. Cohesion Policy, London: Routledge. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315169743-7

Stephenson, P. (2013). Twenty Years of Multi-level Governance: Where Does It Come From? What Is It? Where Is It Going? Journal of European Public Policy, 20(6), 817–837. DOI: https://doi.org/10.1080/13501763.2013.781818

Tömmel, I., & Verdun, A. (Eds.). (2009). Innovative Governance in the European Union: The Politics of Multi-level Policymaking. Lynne Rienner Publishers.

Опубліковано
2025-01-06
Як цитувати
Суворов , В. (2025). Концептуальні підходи та особливості багаторівневого врядування в країнах ЄС: досвід для України. Теорія та практика державного управління, 2(79), 363–376. https://doi.org/10.26565/1727-6667-2024-2-18
Розділ
Напрями реформування системи місцевого самоврядування в Україні