Цифровізація регіональної економіки як підхід публічного управління в стимулюванні соціально-економічного розвитку регіонів України

  • Микола Миколайович Коваленко Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна http://orcid.org/0000-0003-2845-6993
  • Роман Георгійович Соболь Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна http://orcid.org/0000-0002-3176-3807
  • Яна Адольфівна Ваніна Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна http://orcid.org/0000-0003-3587-4886
  • Вікторія Анатоліївна Берлізова Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна http://orcid.org/0000-0002-0839-1291
  • Марія Романівна Соболь Київський національний університет імені Тараса Шевченка, вул. Володимирська, 60, м. Київ, 01033, Україна https://orcid.org/0009-0001-3584-4380
Ключові слова: публічне управління, сталий розвиток, державна регіональна політика, цифровізація, цифрова платформа, цифрова екосистема, державні підприємства, програми регіонального розвитку.

Анотація

Актуальність цього дослідження визначається необхідністю формування ефективної регіональної політики, що здатна забезпечити збалансований соціально-економічний розвиток регіонів України на основі інноваційно-інвестиційного відтворення в умовах розвитку четвертої промислової революції, зростаючої конкуренції між територіями, політичної нестабільності та соціальної напруженості, зростаючих зовнішніх і внутрішніх економічних, соціальних, військових, екологічних та інших загроз і викликів.
Ключовим чинником змістовного наповнення публічного управління регіональним розвитком постає зміна цілепокладання територіального розвитку та принципів розподілу економічних ресурсів між регіонами.
Державна регіональна політика України має бути спрямована на підвищення якості життя населення, дбайливого використання всіх ресурсів регіону, вдосконалення структури матеріального виробництва та оздоровлення навколишнього середовища, стимулювання інновацій та впровадження нових технологій. Така система орієнтирів передбачає активізацію процесу цифровізації регіональної економіки, що ґрунтується на використанні передових інноваційних технологій, що проникають через всі етапи бізнес-процесів, досягненнях традиційних наукоємних і інтелектуальних секторів, а також сучасному досвіді регіональних компаній, що активно впроваджують інноваційні продукти та послуги. Перехід основних і допоміжних бізнес-процесів до цифрового простору, навчання персоналу цифровим навичкам роботи в інформаційно-телекомунікаційній мережі Інтернет, переорієнтація трудового процесу з матеріально-технічних факторів на людські є початковими умовами для успішної цифрової трансформації регіональної економіки.
Для України стає все більш актуальною потреба розвитку національного господарства шляхом створення державних підприємств, які ефективно функціонуватимуть як на внутрішньому, так і на зовнішніх ринках. Такі суб’єкти господарювання повинні стати «локомотивами» та «точками зростання» національної економіки, створюючи імпульси та генеруючи мультиплікативний ефект для підвищення економічної активності приватного сектору, розвитку високотехнологічних галузей, інновацій тощо. Цей підхід тісно пов’язаний із державною регіональною політикою, спрямованою на збалансований розвиток регіонів, зокрема через підтримку ключових підприємств, які можуть стати основою для економічного зростання в регіонах. Важливим аспектом цієї політики є забезпечення рівних можливостей для розвитку регіонів та зменшення диспропорцій між ними.
Процеси цифрової трансформації відкривають нові можливості для розвитку як державних, так і приватних підприємств, що може сприяти активізації економічної діяльності в регіонах. Зокрема, цифровізація дозволяє оптимізувати управлінські процеси, полегшити доступ до ринків і ресурсів, а також сприяти інноваціям. Пріоритетними напрямами регулювання цифрової трансформації регіональної економіки з боку держави має стати забезпечення прав споживачів, організація комплексу заходів кібербезпеки та сприяння поширенню онлайн-торгівлі. Ці сфери відіграють ключову роль у розвитку бізнес-можливостей для представників бізнес-спільноти регіону і захисті публічних інтересів, виступаючи мультиплікаторами для посилення економічної активності та інвестиційної привабливості регіонів.
Використання цифрових платформ може забезпечити численні переваги, зокрема: стимулювання впровадження інновацій, підвищення продуктивності, створення нових споживчих цінностей, розширення ринкових можливостей, зменшення трансакційних витрат, покращення комунікацій, а також підвищення загального добробуту та якості життя населення. На регіональному рівні це може сприяти оптимізації ресурсного управління, розвитку місцевих економік, підвищенню конкурентоспроможності регіонів і забезпеченню більш ефективного виконання державних програм та ініціатив.
Показано, що застосування цифрової екосистеми має особливе значення для публічного управління, оскільки дозволяє створювати різноманітні стимули для підтримки соціально-економічного розвитку регіону. Для залучення учасників до цифрової екосистеми необхідно розробити відповідні стимули. Така участь може не лише сприяти зростанню фінансових результатів, але й укріплювати конкурентні переваги, підвищувати позиції бренду та репутацію організації, а також покращувати стійкість, продуктивність і ефективність, забезпечуючи інші нефінансові вигоди. Взаємодія з різними цифровими платформами розширює межі функціонування підприємств і організацій, спонукаючи їх шукати нові можливості та використовувати їх поза межами традиційних сфер діяльності. Це формує новий рівень створення і надання цінності споживачам і підвищує ефективність роботи органів місцевого самоврядування.
Участь споживачів цифрових ресурсів у регіональній цифровій екосистемі дозволяє не лише економити гроші та час на придбання необхідних товарів і послуг без посередників, але й здобувати нові знання та компетенції, підвищувати свій статус і самооцінку. Це також сприяє відчуттю соціальної значимості та причетності до глобальної мережі взаємодій між людьми, організаціями та органами публічної влади.
Розроблено заходи щодо організації конверсії цифрових бізнес-платформ в єдину регіональну цифрову екосистему.
Надзвичайно цінним для України є досвід Китаю відносно розвитку регіональних цифрових екосистем, оскільки він ілюструє ефективні стратегії інтеграції інновацій і технологій, спрямованих на підвищення стійкості та конкурентоспроможності регіонів. Це також підкреслює необхідність здійснення системних реформ у сфері організації економічної системи та державного регулювання економіки. Такі реформи є ключовими для забезпечення соціально-економічного розвитку та для успішної адаптації і розвитку цифрових ініціатив в українських регіонах.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографії авторів

Микола Миколайович Коваленко, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

доктор наук з державного управління, професор,
професор кафедри економічної політики та менеджменту
Навчально-наукового інституту «Інститут державного управління»
Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

Роман Георгійович Соболь, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат наук з державного управління, доцент,
доцент закладу вищої освіти кафедри публічної політики
Навчально-наукового інституту «Інститут державного управління»
Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

Яна Адольфівна Ваніна, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат наук з державного управління, доцент,
доцент кафедри економічної політики та менеджменту
Навчально-наукового інституту «Інститут державного управління»
Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

Вікторія Анатоліївна Берлізова, Харківський національний університет імені В.Н. Каразіна, майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат наук з державного управління,
старший викладач кафедри економічної політики та менеджменту
Навчально-наукового інституту «Інститут державного управління»
Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна,
майдан Свободи, 4, м. Харків, 61022, Україна

Марія Романівна Соболь, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, вул. Володимирська, 60, м. Київ, 01033, Україна

студентка 2 курсу економічного факультету
Київського національного університету імені Тараса Шевченка,
вул. Володимирська, 60, м. Київ, 01033, Україна

Посилання

Birkovych, T. I., Birkovych, V. I., & Kabanets, O. S. (2019). Public administration mechanisms in the field of digital transformations. Public Administration: Improvement and Development, 9. URL: http://www.dy.nayka.com.ua/?op=1&z=1488 [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024)

Vyshnevskyi, O. S. (2021). Digital platformization of the process of strategizing the development of the national economy. Kyiv: National Academy of Sciences of Ukraine, Institute of Industrial Economics [in Ukrainian].

Datsiі, N. V. (2013). Investment security of innovative economic development. In M. A. Khvesyk (Ed.), Innovation-Investment and Technological Security of Regional Economic Systems Transformation: A Monograph. Kyiv: Naukova Dumka, 177-236 [in Ukrainian].

Varnalii, Z. S. (Ed.). (2007). State regional policy of Ukraine: Features and strategic priorities. Kyiv: NISD [in Ukrainian].

Zhalilo, Y. A. (Ed.). (2020). Decentralization and the formation of regional development policy in Ukraine. Kyiv: NISD. URL: https://niss.gov.ua/sites/default/files/2020-09/decentralizatsiya-i-formuvannya-polityky-regionalnogo-rozvytku-v-ukraini_0.pdf [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

Dorokhovskyi, O. M., & Radziievskyi, O. I. (2019). Features of stimulating socio-ecological-economic development of regions. Efficient Economy, 2. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7337. DOI: 10.32702/2307-2105-2019.2.16 [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

Dunaiev, I. V., & Kovalenko, M. M. (2022). New trajectories for regulating information platforms and platform economies for public good. Actual Problems of Public Administration, 2(61), 6-24. DOI: https://doi.org/10.26565/1684-8489-2022-2-01 [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

Dunaiev, I. V., & Orlov, O. V. (2023). National legal regulation of the digital economy and information platforms. Actual Problems of Public Administration, 1 (62), 6-21. DOI: https://doi.org/10.26565/1684-8489-2023-1-01 [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

Dunaiev, I., Kud, A., Latynin, M., Kosenko, A., Kosenko, V., & Kobzev, I. (2021). Improving methods for assessing the results of digitization of public corporations. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 6 (13-114), 17-28. DOI: https://doi.org/10.15587/1729-4061.2021.248122 [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

Yepifanov, A. O., & Salo, I. V. (1999). Regional economics: A textbook. Kyiv: Naukova Dumka [in Ukrainian].

Kachnyi, O. S. (2018). Ways to improve the planning system of socio-economic development of regions. Investments: Practice and Experience, 4, 109-111 [in Ukrainian].

Kovalenko, M., & Sikalo, M. (2023). The impact of the digital economy on the transformation of social relations. Theory and Practice of Public Administration, 2 (77), 83-108. DOI: https://doi.org/10.26565/1727-6667-2023-2-06 [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

Constitution of Ukraine (1996). Bulletin of the Verkhovna Rada of Ukraine, 30, Article 141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

Latynin, M. A. (2018). Theoretical foundations of public administration of regional development. Scientific Bulletin: Public Administration, 1, 57-66. URL: https://nvdu.undicz.org.ua/index.php/nvdu/article/view/11/7 [in Ukrainian].

Mamatova, T. V., & Chikarenko, I. A. (2023). Sustainable development of territories and communities in Ukraine: Opportunities for applying international ISO standards. International economic relations: sustainable development of Ukraine in the context of globalization and European economic integration: problems, prospects, efficiency (pp. 138-143). URL: https://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/73855 [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

Vakulenko, V. M., & Orlatyi, M. K. (Eds.). (2012). Fundamentals of regional governance in Ukraine: A textbook. Kyiv: NADU [in Ukrainian].

Piharev, Y., & Kosteniuk, N. (2021). Digitalization of public administration as a factor in the digital transformation of Ukraine. Actual Problems of Public Administration, 2 (83), 92-96. URL: http://uran.oridu.odessa.ua/article/view/237257 [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

On the Principles of State Regional Policy: Law of Ukraine No. 156-VIII. (2015). Updated on June 27, 2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-19#Text [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

On the Approval of the User Manual of the Unified Digital Integrated Information and Analytical System for Managing the Reconstruction Process of Real Estate, Construction, and Infrastructure Objects. Order of the State Agency for Restoration and Infrastructure Development of Ukraine No. H-583. (2023). URL: https://ips.ligazakon.net/document/FN080752 [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

On the Implementation of the Experimental Project for the Creation, Implementation, and Functioning of the Unified Digital Integrated Information and Analytical System for Managing the Reconstruction Process of Real Estate, Construction, and Infrastructure Objects: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 1286. (2022). Updated on May 5, 2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1286-2022-%D0%BF#Text (Accessed 20 June 2024) [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

Bila, S. O., et al. (2013). Stimulating economic growth at the local level. Kyiv: NISD [in Ukrainian].

Khomyshyn, I. (2022). Directions of digital transformation in the public sphere: Legal foundations. Bulletin of the National University «Lviv Polytechnic», Series: Legal Sciences, 3(35), 233-239. DOI: https://doi.org/10.23939/law2022.35.233 [in Ukrainian] (accessed 08.04. 2024)

Dream URC. (n.d.). Digital ecosystem for accountable reconstruction management. URL: https://dream.gov.ua/ua [in Ukrainian] (accessed 08.04.2024).

Chae, B. K. (2019). A general framework for studying the evolution of the digital innovation ecosystem: The case of big data. International Journal of Information Management, 45, 83–94. URL: https://www.mdpi.com/2071-1050/15/13/10477 (accessed 08.04.2024).

Chen, H., & Cai, S. (2023). Research on evaluation and influencing factors of regional digital innovation ecosystem resilience—Empirical research based on panel data of 30 provinces and cities in China. Sustainability, 15(10), 10477. DOI: https://doi.org/10.3390/su151310477 (accessed 08.04.2024).

Easterly, W. (2003). Can foreign aid buy growth? Journal of Economic Perspectives, 17(3), 23–48

Gavkalova, N., Avedyan, L., Akimov, O., Akimova, L., & Belyavtseva, V. (2023). The effectiveness of the development of territories in the state regional system politicians. Financial and Credit Activity: Problems of Theory and Practice, 4(51), 333–344. DOI: https://doi.org/10.55643/fcaptp.4.51.2023.4116 (accessed 08.04.2024).

Greenwood, D. T., & Holt, R. P. F. (2010). Local economic development in the 21st century. Armonk and London: M. E. Sharpe

Jaffee, D. (1998). Levels of socio-economic development theory. Westport and London: Praeger

Ke, R., Lin, Y., Yu, Y., Zhang, Y., & Radziwon, A. (2021). Exploring regional innovation ecosystems: An empirical study in China. Industry and Innovation, 28(5), 545–569. DOI: https://doi.org/10.1080/13662716.2020.1830042 (accessed 08.04.2024)

Kovalenko, M., Ziuz, D., Smihunova, O., Bondar, N., & Omelchenko, H. (2020). Implementation of state economic policy under corporatocracy: Financial and credit aspect. Public Policy and Administration, 3, 36–47. hURL: ttps://www.ceeol.com/search/article-detail?id=903511 (accessed 08.04.2024).

Moyer, K., & Burton, B. (n.d.). Three styles of digital business platforms. Gartner Research. URL: https://www.gartner.com/en (accessed 08.04.2024).

Perroux, F. (1950). The quarterly journal of economics, 64(1), 89–104. DOI: https://doi.org/10.2307/1881960 (accessed 08.04.2024).

Schuh, G., Anderl, R., Gausemeier, J., Ten Hompel, M., & Wahlster, W. (2017). Industrie 4.0 maturity index. Munich: Herbert Utz Verlag [in Germany].

Schumpeter, J., & Backhaus, U. (2003). The theory of economic development. In J. A. Schumpeter (Ed.), The theory of economic development (pp. 61–116). DOI: https://doi.org/10.1007/0-306-48082-4_3 (accessed 08.04.2024).

OECD (2024). Society at a glance 2024: OECD social indicators. URL: https://www.oecd.org/en/publications/society-at-a-glance-2024_918d8db3-en.html (accessed 08.04.2024).

Stolterman, E., & Croon Fors, A. (2004). Information systems research: Relevant theory and informed practice. Springer.

Todaro, M., & Smith, S. (2011). Economic development (11th ed.). Pearson Education and Addison-Wesley.

Wallerstein, I. (1996). Underdevelopment and its remedies. In S. C. Chew & R. A. Denemark (Eds.), The underdevelopment of development (pp. 361). Thousand Oaks, CA: Sage.

Опубліковано
2024-06-27
Як цитувати
Коваленко, М. М., Соболь, Р. Г., Ваніна, Я. А., Берлізова, В. А., & Соболь, М. Р. (2024). Цифровізація регіональної економіки як підхід публічного управління в стимулюванні соціально-економічного розвитку регіонів України. Теорія та практика державного управління, 1(78), 70-99. https://doi.org/10.26565/1727-6667-2024-1-05
Розділ
Державне регулювання процесів економічного і соціального розвитку