Координація як механізм реалізації концепції багаторівневого управління в Україні

  • Валентин Суворов Харківського національний медичний університет, проспект Науки, 4, м. Харків, 61022, Україна http://orcid.org/0009-0002-0196-4269
Ключові слова: багаторівневе врядування, комплексний механізм координації, складні ієрархічні системи, вертикальна і горизонтальна координація, урядові і неурядові інституції, європейська інтеграція України

Анотація

У статті досліджуються сутність та особливості координації як механізму реалізації концепції багаторівневого врядування, визначення методичних підходів щодо використання способів і засобів горизонтальної і вертикальної координації в системі багаторівневого управління в Україні. З’ясовано, що комплексний механізм координації в системі багаторівневого управління базується на прикладному аспекті ієрархії цілей координації та передбачає використання низки способів і засобів досягнення її цілей на основі принципів координації, до яких слід віднести: взаємозв’язок і одночасність, ієрархічну підпорядкованість, узгодження, збалансованість, рівновага, резервування, єдність команд і дій тощо. При цьому, способами і засобами координації можуть бути такі, як: візування та інші форми взаємного контролю, розподіл задач за ієрархією керування, створення комітетів і комісій, наради між відділами, поширення інформації, переговори, пряме спостереження, розроблення правил, процедур, графіків, норм, планів тощо.
На основі досліджень, що стосуються механізмів координації у складних ієрархічних системах, визначено, що триєдина система координації базується на: обмеженнях – звуженні множини відомих зв’язків, що включає в себе: інструкції (норми) та стандартизацію (набори стандартних операцій); інформуванні – розширенні множини відомих зв’язків, що включає в себе: вертикальні і горизонтальні комунікації з використанням усього набору доступної інформації і форм комунікацій; суто координуванні – в основі лежить баланс між звуженням і розширенням множини відомих зв’язків, що дозволяє використовувати референтну інформацію і фокусувати її на виконанні певних задач (з декомпозиції загальної задачі) задля виконання певних показників (критеріїв) із з допомогою як стандартних опеарцій, так і інших форм комунікацій.
Використовуючи процесний і проєктний підхід у налагодженні ефективної координації, досить важливим є саме процес алгоритмізації і доведення покрокового алгоритму розв’язання складних задач до суб’єктів реалізації програм і виконавців проєктів з отриманням від цієї ланки зворотнього зв’язку у вигляді з’ясування, наскільки адекватними є завдання з точки зору узгодженості з виконавцями в умовах багатозадачності щодо пріоритетів, забезпеченості ресурсами, термінів виконання тощо. При цьому, умовою розв’язання складних задач за допомогою налагодження ефективної системи координації є їх декомпозиція на відповідні підзадачі і вибір адекватних способів і засобів їх розв’язання у зазначений термін.
Довдено, що удосконалення комплексного механізму координації між усіма суб’єктами інституційної взаємодії є важливою складовою вирішення практичних проблем багаторівневого управління. Щодо ролі координатора, який є ключовим суб’єктом ієрархічної системи, що відповідає за координацію діяльності різних центрів прийняття рішень, то він має акцентувати увагу і фокусуватися не на поточному стані об’єктів координації нижнього рівня, а на конкретних, передусім проміжних результатах їх роботи, визначених у вигляді певних показників на відповідних етапах реалізації програм і проєктів за чіткий проміжок часу. Це дозволить підвищити ефективність координації та обгрунтовано приймати рішення, що пов’язані з вибором поточної координуючої дії в залежності від тактичної ситуації в умовах невизначеності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Біографія автора

Валентин Суворов, Харківського національний медичний університет, проспект Науки, 4, м. Харків, 61022, Україна

кандидат наук з державного управління,
асистент кафедри кафедри громадського здоров’я та управління охороною здоров’я Харківського національного медичного університету,
проспект Науки, 4, м. Харків, 61022, Україна

Посилання

Bereza. A.V. (2014). Post-NPU reforms and democracy. Actual problems of politics, 51, 43–50. URL: http://app.nuoua.od.ua/archive/51_2014/7.pdf [in Ukrainian].

Decyk. O.P. (2019). Conceptual diagram of the organization of the mechanism of coordination of actions in the field of public diplomacy. Public administration: traditions, innovations, global trends: materials of the All-Ukrainian Science and Practice. conf. for international participation (October 11). Odesa: ORIPA NAPA, 324 [in Ukrainian].

Karamyshev. D. V. (2004). The concept of innovative transformations: an interdisciplinary approach to the reform of the health care system (state-management aspects): [Monograph] Kharkiv, KhaRI NAPA «Magistr», 304 [in Ukrainian].

Katrenko. A.V., & Savka I.V. (2008). Mechanisms of coordination in complex hierarchical systems, 156–166. URL: https://science.lpnu.ua/sisn/all-volumes-and-issues/volume-631-2008/mehanizmi-koordinaciyi-u-skladnih-iierarhichnih-sistemah [in Ukrainian].

Coordination of the reconstruction and recovery process with the policy of regional development in Ukraine. Analytical document: «U-LEAD with Europe» program. Responsible: Bastian Feigel, director of the GIZ «U-LEAD with Europe» Program. Editorial board: Andrey Horvath, Olena Kalinina, Manuel Haag, Lyubitsa Koshelyuk, Maryana Semenyshyn, Ruslan Popyuk. Kyiv, 2023, 53. URL: https://decentralization.ua/uploads/attachment/document/1293/Analitika.pdf [in Ukrainian].

Mudrenko, N. V. (2019). Coordination in the focus of modern European science of public administration. Public administration: traditions, innovations, global trends: materials of the All-Ukrainian science and practice. conf. for international participation (October 11). Odesa, ORIPA NAPA, 324 [in Ukrainian].

On the principles of state regional policy: Law of Ukraine dated February 5, 2015

No. 156-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/156-19#Text [in Ukrainian].

On the formation of the Interdepartmental Commission on Popularization of Ukraine in the World: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine of June 7, 2017 No. 467 / Cabinet of Ministers of Ukraine. URL: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/467-2017 [in Ukrainian].

On the formation of the Interdepartmental Coordination Commission on Regional Development: Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated September 16, 2015 No. 714. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/714-2015-%D0%BF#n9 [in Ukrainian].

Charter for Multi-level Governance in Europe, adopted by the EU Committee of the Regions on April 3, 2014. URL: http://cor.europa.eu/en/activities/governance/Documents/mlg-charter/en .pdf [in Ukrainian].

Shcherbak, V. O. (2018). Merezheve upravlinnia, yak skladova bahatorivnevoho vriaduvannia. International Academy Journal Web of Scholar, 9(27). doi: 10.31435/rsglobal_wos/30092018/6124 [in Ukrainian].

Bevir, M. (2009). Key Concepts in Governance. London, 56. URL: https://doi.org/10.4135/9781446214817 [in English].

Bolleyer, N., & Börzel, T. A. (2010). Non-hierarchical Coordination in Multilevel Systems. European Political Science Review, 2: 157–185. URL: https://www.cambridge.org/core/journals/european-political-science-review/article/abs/nonhierarchical-policy-coordination-in-multilevel-systems/9CD0D70B20C5AC264265E60F1A0A14F5 [in English].

Bouckaert, G., Peters, B. G. & Verhoest K. (2010). The Coordination of Public Sector Organizations: Shifting Patterns of Public Management. Basingstoke: Macmillan. URL: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4605612/mod_resource/content/1/The-Coordination-of-Public-Sector-Organizations-Shifting-Patterns-of-Public-Management%20%281%29.pdf [in English].

Braun, D. (2008). Organizing the political coordination of knowledge and innovation policies. Science and Public Policy, 35, 227–239. URL:http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.835.172&rep=rep1&type=pdf [in English].

Davoudi & Johnson, M. (2022). Preconditions of coordination in regional public organizations. Public Management Review 0:0, pages 1-25. URL: https://doi.org/10.1080/14719037.2022.2134915 [in English].

Heywood Andrew (2000). Key concepts in Politics / Palgrave key concepts series. Houndmills, Basingstoke (England): Palgrave Macmillian, 19 [in English].

Hill M. (2003). Implementing Public Policy: Governance in Theory and in Practice. London: Sage Publication, 98 [in English].

Metcalfe, L. (1994). International Policy Co-ordination and Public Management Reform. International Review of Administrative Sciences, 60, 271–290 [in English].

Nachane D.M. (1985). Optimization methods in multilevel systems: a methodological survey. «Eur. J. Oper. Res.», 1, 25-38 [in English].

Peters, B.Guy (2018). The challenge of policy coordination, Policy Design and Practice, 1:1, 1- 11, DOI: 10.1080/25741292.2018.1437946 URL:https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/25741292.2018.1437946?scroll=top&needAccess=true [in English].

Peters, B. G. (2015). Pursuing Horizontal Management: The Politics of Public Sector Coordination. Lawrence: University Press of Kansas. URL: https://www.researchgate.net/publication/308005768_ [in English].

Philipp Trein, Iris Meyer, & Martino Maggetti (2019). The Integration and Coordination of Public Policies: A Systematic Comparative Review. Journal of Comparative Policy Analysis: Research and Practice Volume 21, Issue 4. URL: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13876988.2018.1496667?scroll=top&needAccess=true [in English].

Pierre, J., & Peters, B.G. (2005). Governing Complex Societies: Trajectories and Scenarios. London, P. 78. URL: https://link.springer.com/book/10.1057/9780230512641 [in English].

Опубліковано
2023-11-27
Як цитувати
Суворов, В. (2023). Координація як механізм реалізації концепції багаторівневого управління в Україні. Теорія та практика державного управління, 2(77), 54-69. https://doi.org/10.26565/1727-6667-2023-2-04
Розділ
Розвиток системи державного управління в Україні