РОЗВИТОК ІНСТИТУЦІЙНИХ СПРОМОЖНОСТЕЙ СУБ’ЄКТІВ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СИСТЕМИ КІБЕРБЕЗПЕКИ ТА КІБЕРЗАХИСТУ УКРАЇНИ
Анотація
Визначено поняття, сутність, структуру інституційних спроможностей суб’єктів забезпечення системи кібербезпеки та системи кіберзахисту України, проведено аналіз та оцінювання їхнього стану, обґрунтовано пріоритетні напрями їхнього вдосконалення, спрямовані на підвищення ефективності та результативності публічної політики у сфері кібербезпеки та кіберзахисту України.
Уточнено сутність поняття “інституційна спроможність суб’єктів забезпечення системи кібербезпеки та кіберзахисту”. Окреслено основні складники інституційної спроможності суб’єктів забезпечення системи кібербезпеки України та кіберзахисту: правовий, організаційний, кадровий та фінансовий. Організаційний складник інституційної спроможності суб’єктів забезпечення системи кібербезпеки України та кіберзахисту подано у вигляді трирівневої
ієрархічної моделі (стратегічний, оперативний і тактичний рівні).
Обґрунтовано пріоритетні напрями удосконалення правового механізму інституційних спроможностей для ієрархічної моделі правового забезпечення: на законодавчому, підзаконному та нормативно-технічному (нормативно-правовому) рівнях.
Визначено проблеми кадрового складника інституційних спроможностей та сформульовано пропозиції щодо вирішення їх шляхом розроблення та упровадження формалізованих вимог до професійних компетенцій для працівників, зокрема через доопрацювання державного класифікатора професій.
На підставі проведеного аналізу запропоновано удосконалити діяльність спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань спеціального зв’язку та захисту інформації з уточненням його функціоналу як національного компетентного органу з безпеки інформації та інформаційно-комунікаційних систем, визначеному Директивою NIS. Визначено пріоритетність завдання розроблення нормативно-технічних та технічних документів із забезпеченням інтероперабельності їхніх вимог із міжнародними стандартами та практиками.
Завантаження
Посилання
Strategiya nacionalnoyi bezpeky Ukrayiny: Ukaz Prezydenta Ukrayiny vid 26.05.2015 r. No. 287/2015 (2015). Oficijnyj visnyk Ukrayiny – Official Bulletin of Ukraine, No. 43, p. 14, art. 1353 [in Ukrainian].
Strategiya kiberbezpeky Ukrayiny: Ukaz Prezydenta Ukrayiny vid 15.03.2016 r. No. 96/2016 (2016). Oficijnyj visnyk Ukrayiny – Official Bulletin of Ukraine, No. 23, p. 69, art. 899 [in Ukrainian].
Metodyka vyznachennya kryteriyiv yevrointegracijnoyi skladovoyi derzhavnyx cilovyx program: nakaz Ministerstva ekonomiky ta z pytan yevropejskoyi integraciyi Ukrayiny No. 62 vid 13.04.2005 r. (2005).Oficijnyj visnyk Ukrayiny – Official Bulletin of Ukraine, No. 17, p. 163, art. 926 [in Ukrainian].
Pro nacionalnu bezpeku Ukrayiny: Zakon Ukrayiny vid 21.06.2018 r. No. 2469-VIII (2018). Oficijnyj visnyk Ukrayiny – Official Bulletin of Ukraine, No. 55, p. 51, art. 1903 [in Ukrainian].
Pro rishennya Rady nacionalnoyi bezpeky i oborony Ukrayiny vid 16 travnya 2019 roku “Pro organizaciyu planuvannya v sektori bezpeky i oborony Ukrayiny: Ukaz Prezydenta Ukrayiny vid 16.05.2019 r. No. 225/2019 (2019). Oficijnyj visnyk Ukrayiny – Official Bulletin of Ukraine, No. 41, p. 69, art. 1429 [in Ukrainian].
Poryadok provedennya oboronnogo oglyadu Ministerstvom oborony Ukrayiny: postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 31.10.2018 r. No. 941 (2018). Oficijnyj visnyk Ukrayiny – Official Bulletin of Ukraine, No. 92, p. 56, art. 3049 [in Ukrainian].
Poryadok provedennya oglyadu zagal noderzhavnoyi systemy borotby z teroryzmom: Ukaz Prezydenta Ukrayiny vid 19.07.2019 r. No. 506/2019 (2019). Oficijnyj visnyk Ukrayiny – Official Bulletin of Ukraine, No. 55, p. 8, art. 1907 [in Ukrainian].
Poriadok provedennia ohliadu oboronno-promyslovoho kompleksu: Postanova KMU vid 22.05.2019 r. No. 490. Ofitsiinyi visn. Ukrainy – Official Bulletin of Ukraine, No. 49. p. 7, art. 1653 [in Ukrainian].
Kolisnichenko, N.M., Vojnovskyj, M.M. (2015). Instytucijna ta instytucionalna spromozhnist miscevogo samovryaduvannya: sutnist ponyat` ta osoblyvosti vyznachennya. Teoretychni ta prykladni pytannya derzhavotvorennya – Theoretical and applied issues of state formation, issue 16, 296–309. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/tppd_2015_16_22 [in Ukrainian].
Chemerys, O. (2015). Instytualizaciya spromozhnosti vlady do vzayemodiyi z gromadskistyu u konteksti formuvannya i realizaciyi derzhavnoyi polityky. Demokratychne vryaduvannya – Democratic Governance: naukovyj visnyk, issue 15 URL: http://www.lvivacademy.com/vidavnitstvo_1/visnyk15/fail/Chemerys.pdf/ [in Ukrainian].
Pavlova, A.V. (2012). K voprosu ob institutsionalnyih problemah upravleniya izmeneniyami v sotsialno-ekomicheskih sistemah makro-, mezo- i mikroekonomiki. Regionalnaya ekonomika: teoriya i praktika, No. 28 (259), 30–39. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-obinstitutsionalnyh-problemah-upravleniya-izmeneniyami-v-sotsialno-ekonomicheskih-sistemahmakro-mezo-i-mikroekonomiki [in Russian].
Gbur, Z.V. (2018). Instytucijne zabezpechennya ekonomichnoyi bezpeky Ukrayiny. Investyciyi: praktyka ta dosvid – Investments: Practice and Experience, No. 3, 98–102. URL: http://www.investplan.com.ua/?op=1&z=5924&i=19 [in Ukrainian].
Pro osnovni zasady zabezpechennya kiberbezpeky Ukrayiny: Zakon Ukrayiny vid 05.10.2017 r. No. 2163-VIII. (2017). Oficijnyj visnyk Ukrayiny – Official Bulletin of Ukraine, No. 91, p. 31, art. 2765 [in Ukrainian].
DIRECTIVE (EU) 2016/1148 OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 6 July 2016 concerning measures for a high common level of security of network and information systems across the Union. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv: OJ.L_.2016.194.01.0001.01.ENG&toc=OJ:L:2016:194:TOC.
Zagalni vymogy do kiberzaxystu obyektiv krytychnoyi infrastruktury: postanova Kabinetu Ministriv Ukrayiny vid 19.06.2019 r. No. 518 (2019). Oficijnyj visnyk Ukrayiny – Official Bulletin of Ukraine, No. 50, p. 53, art. 1697.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).