МІЖ ЦИТАТОЮ ТА КОДОМ У ДІДЖИМОДЕРНІСТСЬКІЙ ТЕКСТУАЛЬНОСТІ: ІНТЕРПРЕТАЦІЯ

  • Артем Вікторович Перчик аспірант кафедри теоретичної і практичної філософії професора Й. Б. Шада Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0002-4917-7846
  • Сергій Сергійович Беднарський аспірант кафедри теоретичної і практичної філософії професора Й. Б. Шада Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0007-4496-648X
Ключові слова: діджимодернізм, цифрові гуманітарні науки, постмодернізм, цифрова текстуальність, алгоритмічність, анімація, цифрова культура

Анотація

У статті розглядається концепція діджимодернізму в контексті трансформації культурних парадигм сучасності та її взаємозв'язок із розвитком цифрових гуманітарних наук. Досліджується філософська проблематика взаємодії традиційних гуманітарних дисциплін із цифровими технологіями та їхній вплив на формування нових культурних патернів. Основну увагу приділено критичному аналізу теорії Алана Кірбі, який проголосив діджимодернізм новою культурною парадигмою, що витіснила постмодерн. На матеріалі сучасних анімаційних фільмів ("Історія іграшок", "Шрек", "Душа", "Людина-павук: Крізь всесвіт", "Аркейн") простежується еволюція художньої мови від постмодерністської цитатності до діджимодерністської алгоритмічності. Здійснено феноменологічний аналіз цифрової текстуальності як ключового елемента діджимодерністської культури, виявллені її онтологічні особливості: інтерактивність, процесуальність, алгоритмічну темпоральність та гібридне авторство. Проблематизується кірбіанська теза про радикальний розрив між постмодернізмом і діджимодернізмом, натомість обґрунтовується ризоматичний характер культурної трансформації, де діджимодернізм постає не як заперечення, а як технологічна гіпертрофія постмодерністських практик. Дослідження пропонує нові термінологічні конструкти для аналізу цифрової культури: "обчислювальна возвишеність", "онтологічна гетерогенність", "трансмедіальна чуттєвість", "техноепістемічні режими". На основі вивчення еволюції анімації виокремлюються три фази розвитку діджимодернізму: гібридизація (поєднання постмодерністського змісту з цифровою формою), алгоритмізація (домінування технологічних структур) та синтез (повне злиття технології з художньою практикою). Аргументується, що діджимодернізм – це принципово інший спосіб буття культури в цифрову епоху, де цифрові артефакти існують у режимі "сталої потенційності", а їхня матеріальність є алгоритмічно детермінованою, але перформативно відкритою. Стверджується, що розвиток цифрових гуманітарних наук та їх інтеграція з філософським осмисленням діджимодернізму відкривають перспективи для створення трансдисциплінарної епістемічної матриці, здатної продукувати принципово нові форми знання.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Artemenko, A. P. (2020). Misto metamodernu: Problema avtentychnosti [The city of metamodern: The problem of authenticity]. Visnyk KhNU imeni V. N. Karazina. Seriia «Istoriia», 57, 13-27. https://doi.org/10.26565/2220-7929-2020-57-01 (in Ukrainian).

Artemenko, A. P. (2021). Perekhid do metamodernu: Antropolohiia prostoru [The transition to metamodern: Anthropology of space]. Mizhdsytsyplinarni doslidzhennia, (1), 101-106. https://doi.org/10.33625/visnik2021.01.101 (in Ukrainian).

Karpenko , I., & Perepelytsia , O. (2024). ACADEMIC LIFE OF THE PHILOSOPHER: PROFESSOR OLEKSANDR OLEKSANDROVICH MAMALUY (29. 07. 1939 - 06. 12. 2023). The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series Philosophy. Philosophical Peripeteias, (70), 9-21. https://doi.org/10.26565/2226-0994-2024-70-1 (in Ukrainian).

Rodian, M. V. (2021). Rozvytok postmodernizmu: Metodolohichni pryntsypy, teorii, zasady [The development of postmodernism: Methodological principles, theories, foundations]. Perspektyvy. Sotsial'no-politychnyi zhurnal, (2), 102-107. Retrieved from http://surl.li/mtxpr (in Ukrainian)

Brøvig-Hanssen, Ragnhild та Jones, Ellis. (2023). Remix’s retreat? Content moderation, copyright law and mashup music. Information, Communication & Society, 25(6). URL: https://doi.org/10.1177/14614448211026059

Jencks, C. (1991). The Language of Post-Modern Architecture. Academy Editions.

Eshelman, R. (2002, квітень). Performatism, or, What Comes After Postmodernism: New Architecture in Berlin. ArtMargins. URL: http://www.artmargins.com/index.php/archive/322-performatism-or-what-comes-after-postmodernism-new-architecture-in-berlin

Jameson, F. (1991). Postmodernism, or, The Cultural Logic of Late Capitalism. Duke University Press.

Fahner, Craig. (2023). INVERTING THE ALGORITHMIC GAZE: CONFRONTING PLATFORM POWER THROUGH MEDIA ARTWORKS (PhD Dissertation, Toronto Metropolitan University and York University). URL: https://figshare.com/articles/thesis/Inverting_the_Algorithmic_Gaze_Confronting_Platform_Power_Through_Media_Artworks/26871469?file=48883990

Gretzky, Maria та Dishon, Gideon. (2025). Algorithmic-authors in academia: blurring the boundaries of human and machine knowledge production. AI and Society, 0(0), 1-16. URL: https://doi.org/10.1080/17439884.2025.2452196

Hassan, I. (1987). The Postmodern Turn: Essays on Postmodernism and Culture. In The Postmodern Turn: Essays on Postmodernism and Culture (с. 84–96). Ohio State University Press.

de Mul, J. (1999). Romantic Desire in (Post)modern Art & Philosophy (с. 18–26). State University of New York Press.

Lyotard, J. F. (1984). The Postmodern Condition: A Report on Knowledge. Manchester University Press.

Kirby, Alan. (2009). Digimodernism: How New Technologies Dismantle the Postmodern and Reconfigure Our Culture. Continuum International Publishing Group.

Qiu, J., Cheng, L., та Huang, J. (2025). Charting the Landscape of Artificial Intelligence Ethics: A Bibliometric Analysis. International Journal of Digital Law and Governance. URL: https://doi.org/10.1515/ijdlg-2025-0007

Samuels, R. (2008). Auto-Modernity after Postmodernism: Autonomy and Automation in Culture, Technology, and Education. In T. Mcpherson (Ред.), Digital Youth, Innovation, and the Unexpected (с. 219). The MIT Press.

van den Akker, R., Gibbons, A., та Vermeulen, T. (2019). Metamodernism: Period, Structure of Feeling, and Cultural Logic – A case study in Contemporary Autofiction. In R. Askin, F. Beckman, та D. Rudrum (Ред.), New Directions in Philosophy and Literature (с. 41–54). Edinburgh University Press.

Vermeulen, T., та van den Akker, R. (2010). Notes on metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture, 2(1), 1–14. DOI: 10.3402/jac.v2i0.5677

Vermeulen, T., та van den Akker, R. (2015). Utopia, Sort of: A Case Study in Metamodernism. Studia Neophilologica, 87(1), 55–67.

Zahurska, N. (2022). NEW SINCERITY IN POST-POSTMODERN ART. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series Philosophy. Philosophical Peripeteias, (66), 19-26. URL: https://doi.org/10.26565/2226-0994-2022-66-1

Zahurska, N. V. (2019). FROM NARCISSISM TO AUTISM: A DIGIMODERNIST VERSION OF POST-POSTMODERN. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University, Series Philosophy. Philosophical Peripeteias, (61), 6-12. URL: https://doi.org/10.26565/2226-0994-2019-61-1.

Опубліковано
2024-12-30
Цитовано
Як цитувати
Перчик, А. В., & Беднарський, С. С. (2024). МІЖ ЦИТАТОЮ ТА КОДОМ У ДІДЖИМОДЕРНІСТСЬКІЙ ТЕКСТУАЛЬНОСТІ: ІНТЕРПРЕТАЦІЯ . Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (70), 96-105. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2024-70-11