ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ ЖАХЛИВОГО У ШВЕЙЦАРСЬКОМУ КІНО 1980-Х РР.

  • Ульяна Володимирівна Абашнік аспірант кафедри теорії культури і філософії науки Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0009-0005-0990-5855
Ключові слова: антропологія, візуальна культура, жахливе, гендер, тілесність, кіно Швейцарії 1980-х рр.

Анотація

В центрі уваги цієї статті феномен жахливого, зокрема гендерний аспект у швейцарських фільмах жахів початку 1980-х рр. Спочатку тут вказано на важливу роль досліджень феномену жахливого у філософії та психології (Аристотель, Зигмунд Фройд, Мартін Гайдеггер, Жорж Батай, Ноель Керролл), а також зображення жахливого у світовій літературі (Микола Гоголь, Едгар Алан По, Говард Філіпс Лавкрафт, Стівен Кінг) для візуального мистецтва та людської культури взагалі. Окремо акцентовано увагу на працях щодо гендеру і жахливого у творчості таких видатних мислительок, як Сімона де Бовуар, Юлія Крістева, Джудіт Батлер. Далі згадані новітні праці щодо досліджень гендеру та кіно у світовому контексті, зокрема публікації Барі Кіта Гранта, Адама Ловенштайна, Катеріни Шелтон, Юліана Зіттеля та ін.

Основна частина цієї статті присвячена швейцарському кіно, зокрема гендерному аспекту у фільмах жахів Швейцарії початку 1980-х рр. На початку тут надано критичний огляд головних рис розвитку кінематографу у Швейцарії взагалі, також вказано на відповідні дослідження з його історії, зокрема на праці Ерме Дюмона, Мартіна Шлаппнера, Мартіна Шауба, Андреа Зайлер, Томаса Шерера та ін. Далі коротко проаналізовано особливості фільмів жахів в історії швейцарського кіно, зокрема розглянуто фільм жахів «Страсек, вампір» (1982). Однак в центрі уваги перебуває швейцарський фільм жахів «Чорний павук» (1983), котрий складається з умовних двох частин, дія яких відповідно відбувається в теперішньому часі (початок 1980-х рр.) та в епоху Середньовіччя. Причому друга частина цього фільму створена за мотивами однойменної новели «Чорний павук» (1842) відомого швейцарського письменника Єремії Готтгельфа (1797–1854). Як показав аналіз, автори цього фільму, швейцарські режисер Марк М. Ріссі та сценарист Вальтер Кауер, а також музиканти групи «Єлло» майстерно показали прояви феномену жахливого в об’єктивній реальності та у історично-фантастичних ситуаціях. На цьому фоні у фільмі було тематизовано як проблеми швейцарської молодіжної субкультури (наркотична залежність, гендерне насильство, проституція школярок), так і суспільно-важлива екологічна проблематика (загроза навколишньому середовищу). В даному контексті важливу роль відіграють прояви гендерних аспектів жахливого, які у фільмі продемонстровані на прикладі чудової гри головних героїнь (Меше, Шозі, Христина та ін.).

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Abashnik, U. V. (2022). “Anatomy” (1999): between a horror film and the theory of Hippocrates. Human, Society, Communication Technologies. Proceedings of the X International Scientific and Practical Conference, Kharkiv, October 27–28, 2022. (pp. 11–15). (In Ukrainian).

Abashnik, U. V. (2023). “Das Gespensterhaus / The House of Ghosts” (1942): Features of the Swiss Horror Comedy. Human, Society, Communication Technologies. Proceedings of the XI International Scientific and Practical Conference, Kharkiv, October 26–27, 2023. (pp. 9–11). (In Ukrainian).

Abashnik, U. V. (2017). Knightly Culture in the Middle Ages. Scientific Notes of the Kharkiv University of Economics and Law. (№1 (19), pp. 106–117). (In Ukrainian).

Abashnik, U. V. (2019). Feminist and gender image of the series “Twin Peaks”. Scientific Notes of the Kharkiv University of Economics and Law. (№1 (22). pp. 181–187). (In Ukrainian).

Aydin, Y. (2022). Die unwiderstehliche Anziehungskraft des Bösen: Zur Teufelsdarstellung in Jeremias Gotthelfs Die schwarze Spinne. In: Diyalog. Interkulturelle Zeitschrift für Germanistik. (10(1). S. 3–17). https://doi.org/10.37583/diyalog.1130443 (In German).

Beauvoir, S. de. (1994). The Second Sex / Translated from French by N. Vorobyova, P. Vorobyov, Y. Sobko. In 2 vols. Kyiv: Osnovy. Vol. 1. 390 p. (In Ukrainian).

Butler, J. (2016). Frames of War: When is Life Grievable? / Translated from English. Justyna Kravchuk. Kyiv: Meduza. 214 p. (In Ukrainian).

Die schwarze Spinne (1983). URL: https://vimeo.com/216995208 (In German).

Diffrient, D. S. (2023). Body Genre: Anatomy of the Horror Film. Jackson: University Press of Mississippi. 329 p.

Freund-Spork, W. (2008). Jeremias Gotthelf. Die schwarze Spinne. Lektüreschlüssel für Schüler. Stuttgart: Philipp Reclam jun. 78 S. (In German).

Grant, B. K. (2022). 100 American Horror Films. London: British Film Institute, Bloomsbury. 224 p.

Grant, B. K. (2015). The Dread of Difference: Gender and the Horror Film, 2nd edition. Austin: University of Texas Press. 558 p.

Hentschel, F. (2011). Töne der Angst: die Musik im Horrorfilm. Berlin: Bertz + Fischer. 254 S. (In German).

Kristeva, J. (2005). Powers of Horror: An Essay on Abjection. Independent Cultural Journal “Ї”. (Nr. 37. pp. 38–53). URL: https://www.ji.lviv.ua/n37texts/kristeva.htm. (In Ukrainian).

Lowenstein, A. (2022). Horror Film and Otherness. New York: Columbia University Press. 248 p. (In German).

Podrez, P. (2020). Der Horrorfilm. In: Handbuch Filmgenre. Geschichte – Ästhetik – Theorie. Hg. von Marcus Stiglegger. Berlin u.a.: Springer. S. 539–556. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09017- 3_28 (In German).

Schlappner, M. (1995). Hundert Jahre Schweizer Film: Wandlungen des schweizerischen Selbstbildes im Schweizer Film 1895 bis 1995. In: Filmbulletin: Zeitschrift für Film und Kino. Nr. 3. S. 56–71. (In German)

Seel, M. (2013). Die Künste des Kinos. Frankfurt am Main: S. Fischer Verlag. 256 S. (In German).

Shelton, C. (2008). Unheimliche Inskriptionen. Eine Studie zu Körperbildern im postklassischen Horrorfilm. Bielefeld: transcript Verlag. 380 S. (In German).

Sittel, J. (2024). Angsterleben im Horrorfilm: Wege zur softwarebasierten Analyse und Interpretation von Spannungsinhalten. Wiesbaden: Springer VS. VII, 286 S. (In German).

Vossen, U. (2004). Filmgenres. Horrorfilm. Stuttgart: Reclam. 371 S. (In German).

Опубліковано
2024-06-30
Цитовано
Як цитувати
Абашнік, У. В. (2024). ГЕНДЕРНИЙ АСПЕКТ ЖАХЛИВОГО У ШВЕЙЦАРСЬКОМУ КІНО 1980-Х РР. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (69), 48-56. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2024-69-06