ДОКУМЕНТАЛЬНИЙ ФІЛЬМ У СФЕРІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ (УКРАЇНСЬКИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ОСМИСЛЕННЯ)

  • Дмитро Олександрович Коновалов кандидат філософських наук, завідувач кафедри фотомистецтва та операторської майстерності Харківської державної академії культури https://orcid.org/0000-0001-7951-9718
  • Наталія Віталіївна Мархайчук кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри теорії культури і філософії науки Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна https://orcid.org/0000-0002-2321-9107
  • Ганна Валеріївна Кулик магістр аудіовізуального мистецтва та виробництва Харківської державної академії культури https://orcid.org/0009-0001-7370-8232
Ключові слова: аудіовізуальна культура, кінотелемистецтво, документальний фільм, жанрова специфіка документального фільму, поняття «правди, конструювання національної ідентичності, інтерпретація реальності

Анотація

У статті розглядаються основні підходи українських та зарубіжних дослідників до аналізу такої складної кінематографічної практики, як документальний фільм. Зокрема, дослідження фокусується на ключових  дискусіях  щодо  жанрів  документального  фільму,  його  можливостей  конструювати «історичну пам'ять», як один із ключових компонентів творення національної ідентичності. У статті проблематизується поняття «правди» та розглядаються основні підходи до аналізу можливості документального фільму артикулювати «правду». Розглянуто функцію українського документального фільму в процесах деконструювання радянських міфів української ідентичності та загалом спроможність документального фільму бути одним з інструментів для конструювання національної ідентичності України. Використовуючи компаративний метод аналізу, проблемно-тематичний метод та метод кейс-стаді, дослідження ідентифікує основні характерологічні характеристики документального фільму в контексті дискусії про кінематографічну інтерпретацію реальності. Доведено, що документальний фільм не є відображенням реальності, але ефективним інструментом інтерпретації реальності. Результати дослідження можуть бути використані в аналізі структури документального фільму та його можливостей для конструювання національної ідентичності. Аналіз дослідницької вітчизняної та зарубіжної літератури показав, що підходи і погляди на документалістику різняться саме у розгляданні документального кіно як окремого жанру. Для української науки питання видів і жанрів залишається першочерговим, на подібній аналітиці і класифікації стоїть база кінознавчих досліджень. У зарубіжному кінознавстві проблеми жанрів також обговорюються але не є першочерговими, оскільки і на практиці відсутні принципові бар’єри між ігровим і неігровим кіно. На перший план виходять питання діалогу документального кіно з соціумом, його оперативність у висвітлені гострих і актуальних громадських запитів, важливим є і комерційні економічні питання. Так саме відбувається і з підходами до проблеми ідентичності. Західні теоретики, звісно, обговорюють ці питання але на рівні філософії і соціології культури. Для українських дослідників ці питання залишаються першочерговими і, відповідно, на їх думку, цінність документального кіно також залежить від того, як документалістика висвітлює тему ідентичності.

Завантаження

##plugins.generic.usageStats.noStats##

Посилання

Voloshenyuk, O. (2014). Ukrainian identity in the mirror of Ukrainian cinema: notes from the V Odesa International Film Festival. Art Studies, (3), 86-97. http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN- 0000455156 (in Ukrainian)

Havran I., Botvin M., (2020). Documentary cinema in contemporary screen discourse. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts, 3 (1), 11-19. https://doi.org/10.31866/2617- 2674.3.1.2020.202649 (in Ukrainian)

Hertz, M. (2012). Creative portrait of R. Nedashkivska. Current problems of artistic education in Ukraine: collection of scientific works, (7), 40-46. (in Ukrainian)

Dziuba, D. (2013). Television documentary series "My Shevchenko": an attempt to analyze contemporary reception. Ukrainian Art Studies: materials, research, reviews, (13), 122-125. http://jnas.nbuv.gov.ua/article/UJRN-0000316009 (in Ukrainian)

Drobotenko, A. (2017). Documentary cinema and journalism: interconnection of concepts. Bulletin of V.N. Karazin Kharkiv National University. Series "Social Communications", (11), 4-7. https://periodicals.karazin.ua/sc/article/view/11650 (in Ukrainian)

Konovalov, D. (2021). Types of space in contemporary authorial documentary film. Culture and Information Society of the 21st Century: materials of the all-Ukrainian scientific-theoretical conference of young scientists. Kharkiv: HDAK, 206–208. (in Ukrainian)

Kuzmenko, O. (2012). Cinema as a tool for forming national identity. Ukrainian context. Eastern Slavic Cultures – Faces and Dialogue, II: 2012, 66-75. https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/2377/1/Kuzmenko%20kino1.pdf (in Ukrainian)

Levchenko O. Mythology in documentary cinema. Spirit and Letter. 1998. No. 3-4. P. 195-205. https://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/5075 (in Ukrainian)

Lushchyk, M. (2024). Genre-thematic palette of contemporary Ukrainian cinema. World of Scientific Research. Issue 29: materials of the International Multidisciplinary Scientific Internet Conference / eds.: O. Patryak et al. Ternopil: 2024. P. 143-146. (in Ukrainian)

Mishchenko, M. (2014). Ukrainian documentary cinematography: between historical reconstruction and philosophical reflection. Bulletin of V. Karazin Kharkiv National University. Series "Philosophy. Philosophical Adventures", (50). P. 47-51. (in Ukrainian)

Moskalenko-Vysotska, O., & Shyman, R. (2024). Russian-Ukrainian war as a thematic dominant in Ukrainian documentary cinema of the last decade. Bulletin of KNUKiM. Series "Art Studies", (50), 50-58. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306757 (in Ukrainian)

Nazaruk, V. (2012). Ukrainian documentary: consumer's view. New information situation and tendencies of alternative development of media in Ukraine: Materials of the Second All-Ukrainian Conference of Students and Young Scientists (January 26, 2012, Ostroh), 121-12. (in Ukrainian)

Novikova, L. (2012). Role of contemporary Ukrainian documentary cinematography in modeling national identity. Art Studies of Ukraine, (12), 147-155. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mysu_2012_12_23 (in Ukrainian)

Pavlichenko, Ye. (2023) Features of Constructed National Identity in Modern Visual Culture of Ukraine. Ukrainian Culture : The Past, Modern, Ways Of Development Scientific journals Branch: Culturology, (47), 79-84. https://doi.org/10.35619/ucpmk.v47i.726 (in Ukrainian)

Polishchuk O., Hutsal R. (2019). Ukrainian Cinema Formation and Development. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, 2 (2), 173-180.https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185697 (in Ukrainian)

Smit E. National identity: monograph. Kyiv: Basics, 1994. (in Ukrainian)

Shershneva, K. (2014). Development features of Ukrainian documentary cinema in the context of genre specificity of art. Scientific Bulletin of the Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television named after I. K. Karpenko-Karyi, (15), 112-121.http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvkkarogo_2014_15_17 (in Ukrainian)

Antonov, V. (2019). Documentaries are Ukrainian chronicles. (18), 88-93. DOI: http://dx.doi.org/10.30970/trj.2019.18.2251 (in Ukrainian)

Arda, Özlem (2020). An assessment of the new media documentary. OPUS International Journal of Society Researches, 15(24), 2937-2956. https://doi.org/10.26466/opus.678458

Blumenberg, Richard M. (1977). Documentary Films and the Problem of" Truth". Journal of the University Film Association, 29(4), 19-22. https://www.jstor.org/stable/20687386

Bradbury, Judd D., & Guadagno, Rosanna E. (2020). Documentary narrative visualization: Features and modes of documentary film in narrative visualization. Information Visualization (The University of Texas at Dallas), 19(4), 339-352. https://sci-hub.se/downloads/2020-07-23/d9/bradbury2020.pdf

Eitzen, D. (1995). When is a Documentary?: Documentary as a Mode of Reception. Cinema Journal, 35(1), 81-102.

Gbambu, Abdul R., Dramani, Jemilatu S., & Adekunle, Morolake O. (2023). A Contextual Analysis of Documentary Film as a Product and Tool for Academic Exercise. European Journal of Communication and Media Studies, 2 (4), 25-35. https://www.ej- media.org/index.php/media/article/view/22/19

Geiger, Jeffrey (2011). American documentary film: Projecting the nation. Edinburgh University Press : ttps://www.jstor.org/stable/10.3366/j.ctt1r28f9

Guneratne, Anthony R. (1998). The Birth of a New Realism: Photography, Painting and the Advent of Documentary Cinema. Film History : Indiana University Press. 10(2), 165-187. https://www.jstor.org/stable/3815280

Hallas, R. (2023). A Medium Seen Otherwise: Photography in Documentary Film. Oxford University Press. 2023.

Hirsch, J. (2002). Posttraumatic Cinema and the Holocaust Documentary. Film & History: An Interdisciplinary Journal of Film and Television Studies, 32(1), 9-21. DOI:10.1353/flm.2002.0037

Lebow, Alisa (2012). The cinema of me: The Self and Subjectivity in First Person Documentary. Columbia University Press : Wallflower Press, 2012.

Myslavskyi, V., Chmil, G., Bezruchko, O., & Cherkasova, N. (2020). From" the Eleventh Year" to" the Man with a Movie Camera": conceptual search of Dziga Vertov. Media Education, 60(3), 507-514.

Nichols, B. (1983) The Voice of documentary, Film Quarterly 36(3): https://publishing.cdlib.org/ucpressebooks/view?docId=ft5h4nb36j&chunk.id=d0e5582&toc.depth=1& brand=ucpress

Nichols, B. (1991). Representing reality: Issues and concepts in documentary. https://search.worldcat.org/title/1022746074

Nichols, B. (2024). Introduction to documentary. Indiana University Press, 2024.

Plantinga, C. (2005). What a documentary is, after all. The Journal of aesthetics and art criticism, 63(2), 105-117. https://doi.org/10.1111/j.0021-8529.2005.00188.x

Rosas, V., & Dittus, R. (2021). The autobiographical documentary: archive and montage to represent the self. Studies in Documentary Film, 15(3), 203-219. https://doi.org/10.1080/17503280.2020.1815123

Rosenthal, A., & Corner, J. (2005). New challenges for documentary. Manchester University Press. 2005.

Ruby, J. (2005). The Image Mirrored: Reflexivity and the Documentary Film. New challenges for documentary, 2, 34-47.

Sinnerbrink, R. (2020). Truths in Documentary. The European Legacy, 25(7-8), 852-858. https://doi.org/10.1080/10848770.2019.1708060

Winston, B. (2019). Claiming the Real: Documentary: Grierson and Beyond. Bloomsbury Publishing, 2019.

Zimmerman, Patricia (2019). Documentary across Platforms: Reverse Engineering Media, Place, and Politics. Bloomington: Indiana University Press, 2019.

Опубліковано
2024-06-30
Цитовано
Як цитувати
Коновалов, Д. О., Мархайчук, Н. В., & Кулик, Г. В. (2024). ДОКУМЕНТАЛЬНИЙ ФІЛЬМ У СФЕРІ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІДЕНТИЧНОСТІ (УКРАЇНСЬКИЙ ТА ЗАРУБІЖНИЙ ДОСВІД ОСМИСЛЕННЯ). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Теорія культури і філософія науки», (69), 16-25. https://doi.org/10.26565/2306-6687-2024-69-02

Найбільш популярні статті цього автора (авторів)